נחשף: כך פעלו חפרפרות סיניות ב-FBI וב-CIA במשך עשרות שנים - ללא הפרעה

הסיפור, כאילו לקוח מסרט הוליוודי, התרחש במציאות. זוג אחים הצליחו להתל בשירותי הביון האמריקאים במשך שני עשורים - אחד מהם עבד תקופה בריגול נגדי ב-FBI

https://www.flickr.com/photos/fbi/24123110718

אתר ה- FBI הוציא השבוע הודעה מעניינת, לפיה מאמצי הארגון לסיכול ריגול תעשייתי וכלכלי של הממשל הסיני, מהווים איום גבוה על הכלכלה, אורח החיים והערכים הדמוקרטיים של ארצות הברית. סיכול איום הריגול הסיני בארצות הברית נמצא בסדר העדיפות של הארגון, כך נמסר בהודעת הארגון.

אך מעל האיום הריגול התעשייתי והכלכלי הסיני קיים איום החדירה של סוכנים סינים אל לב ארגוני המודיעין והביטחון האמריקאיים.

אזרחות אמריקאית וגיוס ל-CIA

זמן קצר לפני פרסום ההודעה באתר ה- FBI, פורסם כי הארגון לכד את אחד מעובדיו, סיני במוצאו, אשר הוצב ביחידה לסיכול ריגול סיני. העובד, כך התברר, פעל עבור סין, מלב ליבו של ארגון סיכול הריגול הסיני. הסוכן הסיני ב- FBI עבד ביחידת סיכול הריגול הסיני למעלה מעשרים שנה, עד 2020. סיפור זה נחשף רק עתה על ידי הארגון.

סיפורו של עובד ה- FBI כמו לקוח מסרט הוליוודי משובח. הסיפור מתחיל באמריקאי ממוצא סיני, דיוויד, אשר נולד בשנחאי ב- 1935, כשהעיר הסינית שימשה כצומת דרכים מרכזית של המסחר באסיה, אך גם עיר המהווה צומת דרכים לסינדיקטים בינלאומיים והסחר העולמי בסמים.

ב-1961 כשהוא בן 26 עבר דיוויד ללוס אנג'לס וקיבל אזרחות אמריקאית. שש לאחר מכן הצטרף לשורות ה- CIA כמתרגם. מלחמת ויאטנם שהחלה בסוף שנות השישים הביאה עימה צורך בהכשרת אנשי מבצעים שיפעלו בצפון ויאטנם והסינים תומכיהם.

דיוויד נשלח ל"חווה", בית הספר להכשרה מבצעית של ה-CIA. ב-1971 סיים את הכשרתו והצטרף ליחידת המבצעים המיוחדים של הארגון ופעל באסיה משך כ-12 שנים במבצעים מיוחדים של ה- CIA.

ב- 1983 נחשד דיוויד, שניצל את יכולותיו וסייע למספר סינים לקבל אישורי ויזה לארה"ב שלא על פי הנהלים.

ב-CIA החליטו להרחיקו מיחידת המבצעים המיוחדים. בזמן הזה אלכס, אחיו הצעיר של דיוויד שנולד בהונג קונג, גדל בשנחאי ולמד בהוואי, הצטרף ליחידת המבצעים המיוחדים של הארגון ונשלח לפעול באסיה ובעיקר בסין. ב- 1995 עבר אלכס להתגורר בסין, כשהוא נעלם ממסכי ה- CIA.

דיוויד, שסולק מיחידת המבצעים המיוחדים, החל להסתבך בארה"ב, נקלע לחובות כספיים גדולים וב- 1998 נכלא למשך כחצי שנה לאחר שהואשם במקרי הונאה וגניבת כספים. בנוסף לריצוי עונש המאסר הוטל על דיוויד, חסר הממון, קנס של כ-145 אלף דולר.

ב-2000 הופיע לפתע אלכס חזרה בארה"ב, לאחר חמש שנים בהם לא נודע מקומו בסין. אלכס הצהיר לשוטר הגבולות האמריקאי כי הוא עוסק בייבוא וייצוא ונכנס למדינה. זמן קצר לאחר מכן חזרו שני האחים לעיר מוצאם, שנחאי.

גיוס למודיעין הסיני

במרץ 2001 גויסו שני האחים לשירות המודיעין הסיני, ה- MSS, והעבירו לידי הארגון הסיני מידע מודיעיני יקר ערך אודות שירותי המודיעין האמריקאי, המבצעים המיוחדים שלהם, תשתיות המבצעים בסין, סוכנים אמריקאיים הפועלים בסין ועוד. תמורת המידע קיבל כל אחד מהאחים בונוס כספי של 50,000 דולר.

לאחר המפגש עם המודיעין הסיני חזרו שני האחים לקליפורניה והסכימו לשמש כסוכנים. ב- 2002 הגיש אלכס בקשה להצטרף לשורות ה- FBI, והתקבל ב- 2004 לשורותיו. הוא הוצב כמתרגם בשורות הארגון ביחידת הסיגינט המנטרת את פעילות המודיעין הסיני. בארגון הוא שימש כסוכן כפול, אשר העביר לסינים את המידע מתוך הארגון ובמקביל העביר מידע מוטעה בכוונה תחילה ל- FBI.

בהמשך הוצב בהוואי ביחידה לסיכול ריגול סיני. אלכס, עובד המדינה ואשתו רכשו שם וילה מפוארת, בשווי שלמעלה מחצי מיליון דולר. וילה שעובד מדינה סביר לא יכול להרשות לעצמו. אך איש בארגון, לא רק שלא טרח לבדוק את עברו של אלכס, אלא גם לא שאל מה מקור הכסף.

אלכס היה טס מעת לעת מהוואי לביג'ינג לפגוש את מפעיליו ב- SSSB, ארגון המודיעין הסיני המקביל ל- FBI ול- CIA במשימותיו. באחת מהנסיעות בעת שחזר מסין נעצר לביקורת שגרתית אקראית על ידי פקיד המכס האמריקאי. בתיקו התגלו למעלה מ- 20,000 דולר וזוג מחבטי גולף מהודרים. אלכס הצליח לעבור את שאלות פקיד המכס ונכנס ללא חשד חזרה להוואי.

לאחר מכן, אלכס שהחל לחשוש החל להעביר מידע מסווג למפעיליו במייל ובתמורה הופקדו כספים בחשבון הבנק על שמו בהונג קונג.

אף אחד לא שאל שאלות

במקביל למעלליו של אלכס, אחיו דיוויד נשאר גם הוא בעניין. דיוויד החל לקבץ סביבו בשכונה העשירה בה הוא התגורר בלוס אנג'לס, קהילה של מהגרים סינים, וסייע להם בקליטתם בארה"ב. גם כאן איש לא שאל כיצד התעשר לפתע דיוויד, שרק לפני שנים מספר היה נתון בחובות כלכליים קשים.

דיוויד הפעיל את המהגרים הסינים במשימות מודיעין שונות עבור המודיעין הסיני. חלק ממשימותיו של דיוויד אותם קיבל מאחיו אלכס, היו לגלות מיהם אנשי קהילת המהגרים הסינית העובדים ב- FBI וב- CIA ולגייס אותם לשירות ה- SSSB וה- MSS. כמו גם, לאתר אנשים מקהילת המהגרים אשר מדברים ופועלים נגד סין.

אלכס שחשש לנסוע לסין, החל לשלוח גם את אשתו שהעבירה מחשבים מוצפנים עם מידע לסינים בשנחאי.

במאי 2010 מפעיליו הסינים של אלכס הפגישו אותו עם סוכן נוסף שלהם, ג'רי צ'ון שינג לי, שגם הוא היה עובד של ה- CIA ופעל עבור הסינים. לי נולד בהונג קונג, גדל בהוואי ובגיל 17 התגייס לצבא האמריקאי. ב- 1994 לאחר שסיים תואר ראשון ושני הצטרף לשורות יחידת המבצעים המיוחדים של ה-CIA.

כמו אלכס ודיוויד, פעל רבות במזרח, בעיקר בסין, ובדומה לשני האחים פיתח רשת של סוכנים שפעלו עבורו במדינות אסיה. ביולי 2007 לאחר שחווה תסכול ב-CIA כיוון שלא קודם ולא קיבל מספיק קרדיט עבור מבצעים שביצע, עזב את הארגון. הוא עבר לגור בהונג קונג, שם החל לעבוד באחת מחברות הטבק הגדולות בעולם, הנמצאת בבעלות יפנית (JTI).

זמן לא רב לאחר שהחל בעבודתו החלו חשדות נגדו בחברה כי הוא מסייע לארגוני פשיעה להבריח סיגריות, שהוא משחד בכירים בסין וגם פועל עם סוכנות המודיעין הסינית. בכירי החברה התריעו על כך ל- FBI, אך איש לא עשה דבר עם המידע הזה. ביוני 2009 הוא סולק מחברת הטבק.

המעצר והבריחה

לאחר שעזב את החברה נסע לי לסין ונפגש שם עם גורמים מהמודיעין הסיני, אשר גייסו אותו לעבוד בשירותם, תמורת בונוס כספי ראשון של 100,000 דולר והבטחה כי ידאגו לפרנסתו כל חייו. מספר שבועות לאחר הפגישה בסין, חזר לי לארה"ב והגיש בקשה להתקבל שוב לשורות ה- CIA. הבקשה התגלגלה משך כשלוש שנים במסדרונות ה- CIA, ובינתיים הקים לי חברה להפצת טבק בהונג קונג, כתחרות לחברה בה עבד לפני כן.

ב- 2012 בקשתו נענתה והוא טס לווירג'יניה על מנת להיפגש עם גורמי ה- CIA כדי לבחון את חזרתו לעבוד בארגון. אך במקום פגישה הוא נעצר ובכליו נמצאו רשומות אותם הכין שכללו מידע מסווג של ה- CIA, אותו העביר למפעיליו הסינים.

הוא עבר תשאולים רבים, כשה- FBI לא עוצרים אותו ולא מגבילים את תנועותיו. וכך ביוני 2013 הצליח לחמוק מארה"ב יחד עם אשתו וילדיו וחזר להונג קונג. בהונג קונג עבד כקצין ביטחון בחברת הקוסמטיקה של אסתי לאודר והחליט בינואר 2018 לחזור לארה"ב, כאשר חשב שכל הפרשה מאחוריו. אך הזיכרון האמריקאי ארוך, ועם נחיתתו הוא נעצר, הואשם בריגול ובמאי 2019 נכלא ל- 19 שנים.

בזמן מעצרו של לי, וככל הנראה באמצעות מידע שהעביר לחוקריו, הצליח ה- FBI להבין שהאחים דיוויד ואלכס הם למעשה החפרפרות של ארגון המודיעין הסיני בתוך ה- CIA וה- FBI. במבצע שיטוי באוגוסט 2020 נפגש סוכן FBI עם אלכס העביר לו תשלום בתודה על העברת מידע לסין. אלכס נפל למלכודת, הבהיר לאיש ה- FBI שהתחזה שבכוונתו להמשיך לסייע למולדת הסינית, ונעצר.

אלכס מחכה בימים אלו למשפט באשמת ריגול חמור. אחיו דיוויד (בן ה- 88) לא נעצר, מכיוון שהוא סובל ממחלת האלצהיימר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית