לעצבן את ארה״ב: תרגיל איראני מדמה חסימת מצרי הורמוז

המשימות המבצעיות אשר תורגלו במסגרת התרגיל היו לוחמת שטח כולל בניית תמונה ימית ושיגור טילים ורקטות לעבר מטרת דמה

https://media.mehrnews.com/d/2023/01/01/4/4378624.jpg?ts=1672518706195

ב-19 לינואר התקיים תרגיל ימי של חיל הים של משמרות המהפכה האיראניים. מפקד חיל הים, אדמירל עלי ראזה, מסר לסוכנות החדשות האיראנית, כי במסגרת התרגיל נעשה שימוש באמצעי לחימה רבים ומגוונים, בהם מסוקים ימיים ששיגרו טילי ים, כלי טיס בלתי מאויישים מסוגים שונים, אשר הטילו חימושים מדוייקים, ואף צוללות בלתי מאויישות חדשות.

בסרטוני וידאו ששוחררו על ידי חיל הים של משמרות המהפכה נראים יריות טילים מדגמי C-704 וממשפחת טילי הנור ממשגרים חופיים ומכלי שיט קטנים. 

המשימות המבצעיות אשר תורגלו במסגרת התרגיל היו לוחמת שטח כולל בניית תמונה ימית ושיגור טילים ורקטות לעבר מטרת דמה, סגירת מצרי הורמוז באמצעות הטלת מוקשים ימיים ולוחמה נגד צוללות.

אחד המתארים הנוספים המרכזיים בתרגיל היה הגנת חופים, מתאר בו השתתפו הצוללות הבלתי מאויישות כאמצעי תקיפה נגד כוחות החפה, סוללות הגנה אווירית למניעת עליונות אווירית אמריקאית וכוחות חיל רגלים, אשר תרגלו תקיפה יבשתית כנגד כוחות ההחפה. השימוש בצוללות בלתי מאויישות במתאר זה הינו חדש ותורת ההפעלה גובשה ככל הנראה רק לאחרונה. 

חיל הים של משמרות המהפכה מקיים מזה כעשרים שנים תרגיל שנתי במהלך ינואר-פברואר, בו מוצגות יכולותיו השונות, ללחימה רב-ממדית – מעל המים, מתחת למים, באוויר וביבשה. תרגילים אלו מהווים עבור חיל הים הזדמנות להעלות את רמת המוכנות המבצעית של כוחותיו כמו גם לבחון מערכות לחימה חדשות, חימושים ותפיסות לחימה. 

מאיימים על אספקת הנפט העולמית

בנוסף, בכל פעם שרמת המתיחות המדינית או הצבאית מול האמריקאים עולה, יוצא החיל לתרגולי ראווה שעיקרם חסימת מצרי הורמוז ומניעת פלישה אמריקאית למדינה. למצרי הורמוז חשיבות כלכלית עליונה ברמה העולמית, שכן כ- 30 אחוזים מצריכת הנפט העולמית עושה דרכה במצרי הורמוז, ולכן חסימתם בהכרח מהווה איום על הכלכלה העולמית ועל האמריקאים. 

בשלהי דצמבר האחרון, ערב השנה החדשה, קיים חיל הים הסדיר האיראני תרגיל דומה, המכונה "זולפקר 1401". בתרגיל בוצעו תרגולי הגנה אווירית, לחימת שטח, לחימה נגד צוללות ותרגולי החפה על ידי הנחתים האיראניים. 

אך מה שמשך את תשומת הלב בתרגיל של חיל הים הסדיר היה דווקא מתאר של תקיפת מטרות בנמל. עבור התרגיל בנו האיראנים על אחד מחופיהם דגם בסיס צבאי, המזכיר את בסיס חיל הים באילת, כשאוניית סער 6 עוגנת באחד מרציפיו.

לעבר דגם האונייה המוצבת בנמל שוגרו כטב"מים מתאבדים מדגם אבאביל. הכטב"מים שוגרו מאונייה אזרחית שהוסבה לנושאת כלי שיט טיס בלתי מאויישים. בהיבט זה בחן חיל הים האיראני הסדיר את תורת ההפעלה שלו לכלי השיט שנכנסו לשירות בשנה האחרונה. 

בהיבט דגם בסיס אילת ואוניית סער 6, הרי שהאיראנים מרבים לבנות דגמים של מטרות בתרגילים צבאיים, כך למשל בשלהי 2021 בוצע תרגיל שיגור טילים לעבר מטרת דמה, הדומה למתקן הגרעין בדימונה וב- 2020 שוגרו טילים וכטב"מים בתרגיל האיראני כנגד דגם של נושאת מטוסים אמריקאית. 

שני חילות הים של איראן מתרגלים ומראים יכולות ומוכנות מבצעית, בזמן שהם מנהלים מאבקים פוליטיים מול השליט העליון על משימותיהם המבצעיות, משאבים, ויוקרה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית