פרשנות | מפקד יש רק אחד: הרצי הלוי ישב השבוע על כס הרמטכ״ל 

אלוף הרצי הלוי יהיה הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל | בניו יורק טיימס תואר הלוי כ-"גנרל פילוסוף" | כוכבי: רק הרמטכ"ל ממנה את בכירי הקצינים בצה"ל

צילום: דובר צה״ל 

יש יופי בכך שהרמטכ"ל היוצא כוכבי, שטיפח והטיל ל"קטלניות" בצבא, הוא בשעות הפנאי קצת אמן, צייר. ויש יופי גם בכך שיורשו, הרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי, יודע פרק באפלטון וברמב"ם ותואר בכתבת דיוקן בניו יורק טיימס "גנרל פילוסוף". גנרלים, לוחמים עתירי קרבות, אבל עם נשמה. 

הפילוסוף והצייר מתחלפים מחר. רב אלוף הרצי הלוי יהיה הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל ויקבל את כס הרמטכ"ל מהיוצא רב אלוף אביב כוכבי. כהונת מפקד הצבא נשארת אצל חובשי הכומתות האדומות. ותיקי הצנחנים.

נראה שהרצי הלוי לא יזכה אפילו לעשר דקות של חסד. המצב בשטחים, למשל, ידרוש ממנו החלטות מיידיות. אבל לאלו הוא רגיל. החידוש הוא שהרמטכ"ל החדש נכנס לתפקידו בתקופה פוליטית-שלטונית חסרת תקדים רוויית סערות ומתחים. 

לא היה רמטכ"ל צה"ל שנכנס לתפקידו תחת ממשלה חדשה, שר ביטחון חדש, שינויים מבניים בצבא ובממשלה ושינויים ביצועיים שהוא יצטרך להשתלב בהם, להתרגל למציאות ולמצבים פוליטיים חדשים, ויידרש להביע את דעותיו על דא ועל הא. 

רמטכ"ל צה"ל בימים טרופים אלו עשוי להיקלע למצבים שבהם ייאלץ לגלות הרבה אומץ לב ועמידה על עקרונות וערכים שהם נחלת הצבא מיום היווסדו. 

מפקד אחד בלבד
הרצי הלוי הוא יליד שנת  1967, כיהן כסגן רמטכ"ל, אלוף פיקוד דרום, מפקד פו"ם, מפקד אוגדות  ועוצבות, מפקד חטיבת ההפעלה באמ"ן, מח"ט הצנחנים ומפקד סיירת מטכ"ל. בוגר האוניברסיטה העברית ובעל ייחוס משפחתי לרב אברהם יצחק הכהן קוק. 

בהתבטאויות לפני הפרישה מצה"ל אחרי 40 שנות שירות מוריש כוכבי להלוי ציווי חשוב: לצה"ל, על כל קציניו וחייליו יש מפקד אחד בלבד והוא הרמטכ"ל, כשם שמפקדו של כל חייל בכל דרג הוא מפקדו הישיר ולא מישהו אחר. 

ועוד ציווי: רק הרמטכ"ל ממנה את בכירי הקצינים בצה"ל. הוא ולא אחר. הרצי הלוי חייב לשמור מכל משמר על עקרונות אלו ולחסום בגופו ממש כל ניסיון להכניס לצבא פוליטיזציה או ערכים אחרים שאינם קשורים לביצועי צה"ל.  

״לדבוק במצפן שלנו״
הרמטכ"ל היוצא רא"ל אביב כוכבי יליד 1964, מבחר תפקידים: סגן רמטכ"ל, אלוף פיקוד צפון, רח"ט מבצעים, מפקד אוגדה, מח"ט צנחנים. בעל תארים אקדמיים מהאוניברסיטה העברית ואוניברסיטאות הרווארד וג'ונס הופקינס.

כך אמר כוכבי לפני הפרישה: "אנחנו צריכים לדבוק במצפן שלנו, שמורכב מיסודות פשוטים: השיטות, הטכניקות והכללים והמצפן הערכי והנורמטיבי שלנו". בהתנהלות המבצעית ניסה רא"ל כוכבי להנחיל לצבא ערכים כמו קטלניות, מקצוענות, קישוריות, עם דגש על חתירה למגע וכמיהה לניצחון. 

כוכבי ראה חשיבות בערכים אלו, ובערכים בכלל, והטיף להם בכל הדרגים, מישיבות מטכ"ל ועד שיחות עם לוחמים בסיוריו הרבים ביחידות צה"ל, ביבשה, בים ובאוויר.

כוכבי פורש לשנות צינון ויוכל לצייר. יש שמכירים אותו ויודעים לפרש רמזי התבטאויות והתנהגויות, ומנחשים שיום יבוא וכוכבי יגיע לפוליטיקה, להנהגה אזרחית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית