הממשל האמריקני מוכן למכור לטורקיה מטוסי קרב F-16 - הקונגרס מתנגד  

בממשל מבהירים שהעסקה לא תצא לפעול כל עוד אנקרה אינה מאשרת רשמית את הצטרפות שוודיה ופינלנד לברית נאט"ו

By SSG CAYCEE R. COOK - http://www.defenseimagery.mil/imageRetrieve.action?guid=7798c11be257f5da887e8bbcf59743491cff53ef&t=2, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=25411323

ממשל ביידן הודיע לקונגרס האמריקני על הכנות למכירת מטוסי קרב F-16 לטורקיה בעסקה בת 20 מיליארד דולר, אך בקונגרס יש התנגדות לעסקה זו. 

מחלקת המדינה הודיעה לקונגרס ביום חמישי שעבר שנמשכות הכנות לביצוע העסקה. טורקיה ביקשה באוקטובר 2021 לרכוש 40 מטוסי קרב F-16 (לוקהיד מרטין) ו-80 ערכות שדרוג למטוסים מסוג זה שיש בחיל האוויר הטורקי.

הממשל תומך בעסקה, אך אינו מקבל אור ירוק מהקונגרס.

סנטור בוב מננדס (דמוקרט), יו"ר הוועדה לענייני חוץ של הסנט, הודיע מפורשות על התנגדותו למכירת מטוסי הקרב לטורקיה. בממשל מבהירים שהעסקה לא תצא לפעול כל עוד אנקרה אינה מאשרת רשמית את הצטרפות שוודיה ופינלנד לברית נאט"ו. 

איברהים קלין, דוברו הראשי של הנשיא ארדואן, אמר בסוף השבוע כי דרישות וושינגטון לאישור מכירת המטוסים הן ״אינסופיות. מטילים סנקציות על מכירת מטוסי F-16  ו-F-35, ואז טורקיה מגיבה, ואז ארה"ב מאשימה את טורקיה, וחוזר חלילה", אמר דובר הנשיאות באנקרה, "זה אינו משחק הוגן". 

השבוע עומד להגיע לוושינגטון שר החוץ הטורקי קבוסוגלו לשיחות גם בעניין המטוסים, מדווחת סוכנות רויטרס. טורקיה הוצאה מתכנית מטוסי החמקן F-35 בגלל רכש מערכת הגנ"א רוסית, ובקונגרס האמריקני יש אי שביעות ממדיניות אנקרה בנושאי זכויות האדם וסוריה. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית