ה-BDS מצליח: קרן העושר הנורווגית מגבילה חברות אמריקאיות לפעול ביו״ש

קרן העושר הנורווגית מושקעת במגוון חברות מסביב לעולם, כולל חברות אמריקאיות ו-77 חברות ישראליות | לאור פעילות BDS, הקרן מגבילה פעילות מסוימת של חברות אמריקאיות ביו״ש, כולל זו של מוטורולה

Nicolai Tangen | Chief Executive Officer | https://www.nbim.no/en/organisation/about-us/leadergroup-persons/nicolai-tangen/pressimages

קרן העושר הנורווגית מושקעת במגוון חברות מסביב לעולם, ביניהן גם חברות אמריקאיות עם פעילות בישראל, כולל פעילות ביטחונית. ביניהן, חברת מוטורולה סולושיינס, הסניף הישראלי של מוטורולה ארה״ב, שלוקחת חלק בפרויקטים גדולים כמו קרית המודיעין החדשה של צה״ל וגם מספקת פתרונות אבטחה להתנחלויות ביו״ש, תחת פרויקט שטח ביטחוני מיוחד (שב״מ). 

מוטורולה סולושנס ישראל נחשבת למובילה בתחומה בטכנולוגיות מתח נמוך, תקשורת, מכ״מים לזיהוי אדם ועוד. קרן העושר הנורווגית מחזיקה כמעט באחוז מהחברה. החברה עובדת עם צה״ל, מוסד, שב״כ ופועלת בליבו של המערך הביטחוני בישראל. אותה קרן, מחזיקה השקעות גם בכ-77 חברות ישראליות. סך ההשקעות של הקרן באותן 77 חברות, מסתכם בכ1.4 מיליארדי דולרים

״אנו אחראים על הניהול התפעולי של קרן הנפט. המטרה שלנו היא התשואה הגבוהה ביותר האפשרית על הקרן. אנו שואפים להשיג זאת בצורה בטוחה, יעילה, אחראית ושקופה, ובמסגרת הנחיות הממשלה. הקרן מושקעת ברחבי העולם ולכן אנחנו ארגון בינלאומי עם השקפה גלובלית״, כותבת על עצמה הקרן. 

בחודש דצמבר האחרון, פורסם, ברויטרס, כי הקרן תוציא מהפורטפוליו שלה שתי חברות תאילנדיות וחברה ישראלית אחת שלדבריה מחזיקים ב"סיכון בלתי מתקבל על הדעת" להפרות זכויות אדם. על פי הפרסום, החברה הישראלית היא ספקית התוכנה Cognyte Software. ״בעניין Cognyte, מועצת האתיקה של הקרן אמרה שכמה מדינות שאמורות להיות לקוחות של מוצרי ושירותי המעקב שלה נאשמו בהפרות חמורות ביותר של זכויות אדם.״, נכתב בפרסום. 

ובכן, במקרה של מוטורולה, מדובר ב״רוח המפקד״ שמגיעה מנורווגיה, דרך ארה״ב לישראל. רוח זו מתירה לחברה להשתתף במכרזים ופעילות בתוך שטחי הקו הירוק באופן מלא. עם זאת, מחוץ לקו הירוק, הפעילות מוגבלת לאמצעים מסוימים. למשל, מכ״מים לזיהוי אדם המאפשרים לזהות מחבל אפשרי בסביבת ההתנחלות, אינם מותרים. לתוך הוואקום הזה נכנסות חברות אחרות שאינן מוגבלות על ידי גורמים חיצוניים. 

את המגבלות שיש על חברות אמריקאיות הפועלות בישראל, בתחומי יו״ש, ניתן לייחס לארגון ה-BDS. לאורך שנים הארגון הזה מתייג את כלל הפעולות הישראליות בתחומי יו״ש כפגיעה בזכויות אדם. זה מספיק לקרן הנורווגית כדי להגביל פעילות חברות פרוטפוליו בתחומי יו״ש.  

ממוטורולה ארה״ב לא התקבלה תגובה לכתבה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית