מדפים סגורים, עיניים פקוחות: כך תראה חטיבת שיריון עתידית של צה״ל - ראיון מיוחד עם מח״ט 401 

מרכבה סימן 4 ׳ברק׳ תכנס בקרוב לחטיבה והפיקוד כבר עבר הכשרות לתו״ל החדש | בין היתרונות: מט"ק יכול לסמן מטרה למפקד מחלקת מרגמות מחוץ לטנק | אופטיקה תאפשר לחימה אורבנית עם מדפים סגורים 

תמונה: דובר צה״ל 

זה יקרה בקרוב:  ראשוני הטנקים המתקדמים ביותר בצה"ל - מרכבה 4 ברק – ייקלטו באחת מפלוגות חטיבת השריון 401, ובשלב הראשון יעברו צוותי הטנקים החדשים שלבי לימודים והתמקצעות בהפעלת הכלי החדש. 

מדפים סגורים

בהשוואה לטנק מרכבה 4 יש במרכבה 4 'ברק' שיפורים חשובים, אותם מגדיר מפקד חטיבה 401 אל"מ בני אהרון בשיחה עם ישראל דפנס: "אנחנו נכנסים לתקופה חדשה בשריון. בטנק ברק יש אמצעים אופטיים לסימון מטרות יום ולילה, כוונת אוטומטית, יכולות סימון גבולות גזרה, חיפוש אוטומטי. בטנק יש מחשב משימה המשדר נתונים לתותחן, מסדר לו את המטרות לפי מהות האיום.

"ועוד: בטנק ברק יכול הצוות כולו, המונה ארבעה לוחמים, להילחם מתוך הטנק ללא חשיפה, וכמובן הטנק מוגן על ידי מערכת מעיל רוח, שיש גם בטנקי מרכבה רגילים ובנגמ"שי נמ"ר של החטיבה ונמ"ר הנדסי, נמר"ה. הצוות כולו מתפקד בתוך הטנק ורואה כל מה שנעשה מחוץ לטנק בעזרת ציוד אופטי מיוחד. ליכולת להילחם מתוך הטנק המוגן יש חשיבות גדולה בלחימה בשטח בנוי, כמו בעזה, למשל.

"באמל"ח החדש תופעל מערכת משואה 750 הכלל צה"לית. לגבי טנקיסט בטנק מרכבה פירוש הדבר הוא שמ"פ הטנקים יכול לסמן מטרה בלי לדבר, מט"ק יכול לסמן מטרה למפקד מחלקת מרגמות בחוץ. מדובר ברמות חדשות של ניתוח שטח, של קבלת מידע מודיעיני מגורמי מודיעין רלוונטיים, והחיבור לקבלת מודיעין מגיע עד המט"ק הבודד. הוא יודע היכן הוא נמצא בדיוק, מה המטרות שלפניו, תמונת מצב אויב. מט"ק יכול להתקשר עם גורם אוויר. זו לחימה מסוג חדש, והיא מצוייה בחטיבה 401".

לחימה בעזה

[מח"ט 401 אל"מ בני אהרון. תמונות דו"צ]

הזכרנו לחימה בעזה. לפני כמה שבועות הובילה חטיבה 401 "השתלמות מעברי אש", מעין קורס מזורז למפקדים, שבעתיד אמורים למצוא עצמם נלחמים בראש יחידותיהם בעזה.

ההשתלמות התקיימה בבסיס צאלים בדרום. השתתפו קצינים בתפקידי מ"פ, מג"ד, מח"ט ומפקדי אוגדות. נציגים מחטיבות גולני, גבעתי, חטיבות שריון ויחידות נוספות. כל מי שעתיד למצוא עצמו לוחם בעזה. 

מח"ט 401: "הכל היה מצולם ומתועד. מצלמות על כל טנק, מצלמות על קסדות לוחמים. הראינו כיצד תיראה הלחימה בעזה. שיטות התקדמות. התמודדות עם סוגי מכשולים, ויש לציין שהאויב שכלל מכשולים בעזה ויש להיערך לכך. הראינו דרכי ביצוע, חלקם מבוססים על מבצעים צה"ליים קודמים בעזה. בעזרת תרגילי תכנון, סימולציות ושיטות נוספות הצגנו דרכי פעולה נגד החמאס, התמודדות עם מכשולי נ"ט ולחימה בשטח בנוי". 

המח"ט אומר שהמשתתפים ה'מתורגלים' הביעו שביעות רצון מהשתלמות מעברי האש, ועתה עליהם לממש בשטח מה שראו ולמדו בצאלים, כלומר לשוב ליחידותיהם ולהתחיל לתרגל. "המפקדים קיבלו ידע, ראו אופציות שונות שהיצגנו להם לדרכי פעולה אפשריות בעזה, ועתה ייצאו לשטח ויתרגלו עם היחידות שלהם. הם ראו את הטקטיקה ואת האסטרטגיה של הלחימה בעזה".

אל"מ בני אהרון, בן 40, תושב מודיעין , נשוי ואב לשלושה, שריונאי מרגע גיוסו. בוגר הפנימיה  הצבאית בחיפה, שעבר את כל סולם תפקידי הקידום בחיל הכומתות השחורות: לוחם, מ"מ טנקים, סמ"פ, מ"פ, שני תארים אקדמיים, סמג"ד, מג"ד, פו"ם, סמח"ט, ומזה תשעה חודשים מפקד חט' 401. חטיבת וטנקי מרכבה 4 ובה שלושה גדודים 46, 52 ו-9 וגדוד הנדסה, חטיבה שמתאמנת בקביעות בשת"פ הדוק עם גדודים בחטיבות חי"ר שונות.  

תחרות על מלש״בים

במקביל לפיקוד על חטיבת טנקים, שרות בדרום (גזרת עזה), באיו"ש ובצפון (גזרת לבנון חיזבאללה) והכנת החטיבה למלחמה, בני אהרון מעורב אישית בתהליכי גיוס לוחמים לחטיבה. גם בכך יש היום שיטות חדשות מותאמות לדור החדש של מתגייסים. המח"ט מסביר שרעיון הגיוס החדש הוא לשכנע מלש"בים להתגייס לחטיבה 401 ממש. לא לשריון באופן כללי, אלא לחטיבה המסויימת הזאת. זו המשימה. 

"אנו משקיעים הרבה מחשבה בהבאת אנשים צעירים לחטיבה. מדגישים שמדובר בחטיבה לוחמת, קולטת ציוד הכי חדיש בשריון, חטיבת של מסורת ומורשת. שני מח"טים של 401 היו רמטכ"לים, דן שומרון ואהוד ברק. 12 מח"טים היו חברי המטה הכללי״, אומר אהרון.

[דובר צה״ל]

"אבל אין די בכך: בכל מחזור גיוס אנו מתקשרים למתגייסים הפוטנציאליים לחטיבה. מבקרים בבתים. מקיימים מפגשי זום עם הורי מתגייסים. מזמנים הורים ומתגייסים לביקור בלטרון, מוזיאון השריון והטנקים מהגדולים והטובים בעולם.

"מציגים למתגייס את הקצין שיהיה מפקד הפלוגה שלו כשיגיע ל-401. 'תכיר את... הוא יהיה המ"פ שלך בחטיבה'. קציני החטיבה ואנוכי מעורבים מעשית בגיוס בכל מחזור ופועלים לגיוס ספציפית לחטיבה 401. 

"הקצינים שלנו ואני משתדלים לדבר עם בני הנוער בשפה שלהם, בסגנון שהם מכירים, וכך לשכנעם בחשיבות השרות בשריון. מסבירים ששריון כיום הוא אמצעי לחימה טכני וטכנולוגי. היום יכול המתגייס לכתוב בטפסים שהוא מבקש להתגייס לחטיבה 401 וזה בדיוק מה שאנו בחטיבה רוצים. שיבואו אלינו".  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית