שהיד ישראלי – אמיתי או דמיוני?

משה אלעד, שהידל'ה, הוצאת ניב – ניהול ידע בהדרכה, 2022

באדיבות הוצאת ניב

המחבר, ד"ר משה אלעד, מזרחן וחוקר את החברה הפלסטינית, מרצה באקדמיה ובעל ניסיון צבאי עשיר במינהל האזרחי בשטחים ובלבנון. אחרי סדרת ספרי עיון מעמיקים בתחומי התמחותו הוא מעמיד לקורא הישראלי רומן דמיוני על זוג קיבוצניקים מצפון הארץ, לאה ורפי, שבנם ברנדון הפך להיות שהיד.

כיצד? באלו נסיבות? האם מדובר בסיפור אמיתי או בעלילה דמיונית? השאלות הללו מרחפות עוד מתחילת הקריאה ממש. או אז נסחף הקורא לתוך סיפור מרתק, שכל אחד יוכל לזהות בו נתיבי הליכה מוכרים, חוויות עבר וסצנות מוכרות מחיי היומיום.

בכתיבה קולחת מוביל אותנו המחבר מהעיירה נשר שליד חיפה עד לאירופה ומשם לקיבוץ בצפון הארץ. אלעד, איש צבא בעברו ואיש אקדמיה כיום, יוצק לתוך הדמויות תוכן מעניין, פרי ניסיונו העשיר מתחנות חייו: הקיבוץ, החיים בחיפה וסביבותיה, השירות ב"שטחים" ועוד.

סופו הדרמטי של הסיפור מתרחש בשני אתרים שלכאורה אין כל קשר ביניהם - בעיר הנוצרית בית לחם ובדיור מוגן כלשהו בקריות. אין קשר? ועוד איזה קשר.

המקומות הנזכרים בסיפור מוכרים כמו גם הדמויות המוכרות לכולנו: עולה חדשה מרומניה, שופט מוסלמי (קאדי), קיבוצניקים, אימאם מוסלמי, סנדלר דובר ערבית עיראקית, רב, קצין משטרה לקראת גמלאות, איש משמר הגבול, משגיח כשרות, ספר יוצא רומניה, פסיכולוגית, ומוהל.

מה הקשר בין כל החבורה הנכבדה הזאת לכותרת הספר?. אכן, הכותרת "שָהִידָלֶ'ה" לא תיתן מנוח לקורא במהלך הקריאה עד שיבין מה הקשר בין הגיבורים שלו לדת האסלאם ולחלל שנפל על משמרתו בשם אללה או בשם...  והיא בוודאי תמשיך להעסיקו גם אחרי השלמת הקריאה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית