בואינג תשדרג מטוסי F/A-18 ו-EA-18G עבור הצי האמריקני

בואינג זכתה בחוזה לחמש שנים בהיקף 2.02 מיליארד דולר לעדכון מערכות של פלטפורמות מטוסי F/A-18 ו-EA-18G עבור הצי האמריקני | מסגרת תקציב הביטחון האמריקאי מחייב מצבת של 158 מטוסים מסוג EA-18G

By U.S. Navy photo by Cmdr. Ian C. Anderson, USN - U.S. Navy Naval Air Warfare Center, Weapons Division (NAWCWD) [1] photo [2], Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8811003

בואינג זכתה בחוזה לחמש שנים בהיקף 2.02 מיליארד דולר לעדכון מערכות של פלטפורמות מטוסי F/A-18 ו-EA-18G עבור הצי האמריקני. החוזה כולל מכירות צבאיות זרות וקורא לחברה לתמוך בדרישות הגדרת התצורה ליישום יכולות חדשות במטוסים אלו. 86 אחוזים מהעבודה בחוזה יתקיימו בסנט לואיס ו-14 האחוזים הנותרים בקליפורניה. 

את העסקה צריך לראות בצורה הוליסטית יותר ככזו המתקשרת עם הצעת החוק השנתית להוצאות הביטחון של צבא ארה"ב - חוק ההרשאה להגנה לאומית (NDAA). מחוקקים, שיש להם את ההחלטה הסופית על תקציב הפנטגון, לעתים קרובות לא מסכימים עם הגנרלים והצוות במשרד ההגנה (DoD) בנושאים החל מרכש מטוסים ועד לגודל הצי.

נתחיל. 

A-10

חיל האוויר האמריקאי (USAF) ניסה במשך שנים ללא הצלחה לצמצם את צי מטוסי התקיפה הקרקעי A-10 Thunderbolt II ׳Warthog'. הגנרלים טוענים כי המטוס איטי, בנוי סביב תותח ירי ישיר ואינו שריד בקרבות מודרניים. 

עם זאת, הצמצומים המוצעים סוכלו שוב ושוב על ידי הקונגרס, כאשר מחוקקים מציינים את הפופולריות של הפלטפורמה בקרב חיילי הקרקע ואת היעילות במתן תמיכה קרקעית צמודה במהלך סכסוכים בעיראק, אפגניסטן ולאחרונה, סוריה.

כעת נראה שחיל האוויר יקבל, לפחות חלקית, את רצונו בשנת 2023. ה-NDAA תאשר צמצום של 18 שלדות טיס מסוג A-10, לדרישת צי מינימלית של 153. זה פחות מ-42 מטוסי ה-A-10 שחיל האוויר ביקש לקצץ ב-NDAA של השנה שעברה וקרוב להפחתה של 21 בבקשת התקציב שלו ל-FY2023. 

F-15

מטוס העליונות האווירי מהדור הרביעי של F-15, שמתהדר בשיא קרבות בלתי מנוצח, היה נושא לוויכוחים רבים לאחרונה. חיל האוויר רוצה פחות דגמי F-15C/D ישנים בזמן שהוא בונה את הצי שלו עם גרסת ה-F-15EX העדכנית, אותה מתארת בואינג כמטוס קרב של "4.5 דורות".

עם זאת, עם מחיר גבוה מזה של ה-F-35A תוצרת לוקהיד מרטין, כמה מחברי הקונגרס הביעו דאגה שחיל האוויר משקיע יותר מדי בטכנולוגיה ישנה. כספים שניתן להשתמש בהם לרכישת מטוסי F-35 נוספים.

בואינג טענה מנגד כי ל-F-15EX הדו-מנועי יש מטען נשק גדול יותר משמעותית מה-F-35 החד-מנועי. בשילוב עם האוויוניקה והחיישנים העדכניים ביותר, החברה אומרת שה-EX יכול למלא חלק מהמגבלות של ה-F-35.

הקונגרס החליט כי ה-NDAA תאסור על חיל האוויר למכור מטוסי F-15 מבלי להגיש תחילה דו"ח המפרט את ההשפעות התפעוליות והפיסקליות וכיצד הוא יפחית את ההשפעות השליליות, כולל כיצד הוא מתכוון להחליף יכולות שאבדו כתוצאה מהמכירות.

דרישה זו עשויה להשפיע על כמה תוכניות של חיל האוויר. החיל הודיע בנובמבר האחרון על כוונתו להעביר מטוסי F-15C/D מבסיס Kadena ביפן. חלקם לבסיס המשמר הלאומי האווירי (ANG) ואחרים לאחסון. 

F-22

בנוסף, חיל האוויר ביקש להפריש מטוסי F-22 ותיקים. הקונגרס חסם תכנית זו. מטוס העליונות האווירית החמקן הוא מועדף בגבעת הקפיטול, והרכש המצומצם יחסית של 187 שלדות אוויר היה נתון לעתים קרובות לביקורת.

לשם כך, הקונגרס ערער שוב ושוב את מאמצי החיל הטוען כי המטוסים הותיקים מסוגלים פחות ודורשים הוצאות תחזוקה גדולות יותר. המחוקקים שוב שמו את רגלם הקולקטיבית על כל רעיון של צמצום צי ה-F-22. טיוטת ה-NDAA לשנת 2023 מכילה איסור חמור על הקטנת המצבת וקובעת צי מוצק של מינימום 184 מטוסים.

הצעת החוק גם מחייבת את החיל לפתח תוכנית ל"הימנעות מיעילות הלחימה הפוחתת של כל גרסאות הבלוק של מטוסי F-22", ודורשת את שדרוג השירות של בלוק 20 ליכולות בלוק 30/35.

מתדלקים 

ה-NDAA תאפשר לחיל האוויר לכווץ את צי המתדלקים שלו ל-466 מטוסים, ירידה מדרישה קודמת של 479. ההצעה תבטל מגבלה מוקדמת יותר על פרישה של בואינג KC-135 Stratotankers, אך תאפשר לשירות להפריש 12 Stratotankers ממצבת המילואים.

טיוטת ה-NDAA לשנת 2023 מבקשת גם לתת למשרד ההגנה יותר מרחב פעולה בהתקשרות לפיתוח של מה שמכונה "מתדלק גשר", תוך השארת אפשרות פתוחה להענקת התוכנית ללא תחרות (ספק יחיד). היא עושה זאת על ידי ביטול הוראה קודמת שחייבה את החיל להשלים "תחרות מלאה ופתוחה".

מדובר בתכנית KC-Y. במסגרתה, מתדלק הגשר נועד להיות מטוס מעבר, המשרת במהלך התקופה שבין הפעלת ה-KC-46 Pegasus של בואינג (פעם נודע כ-KC-X) לבין כניסה לשירות של מטוס תדלוק עתידי בשם KC-Z שיסופק בשנות ה-2030.

לוקהיד אמרה שהיא תציע את עיצוב ה-LMXT שלה עבור תוכנית KC-Y. המטוס של לוקהיד ייבנה על שלדת איירבוס A330. גורמים בחיל אמרו שה-KC-46 שעבר שינוי, יכול למלא את תפקיד ה-KC-Y בצורה נאותה. 

C-130

טיוטת ה-NDAA לשנת 2023 תחייב את החיל לשמור על מינימום של 271 מטוסי תובלה טורבו-פרופ מסוג C-130 Hercules לפחות עד 30 בספטמבר 2023. הצעת החוק גם אוסרת על החיל להפריש מטוסי C-130 עם רכיבי ה-ANG והעתודה. החיל מפעיל כ-330 מטוסי C-130. 

E-3 Sentry

הקונגרס מציע לחיל האוויר תמריץ למודרניזציה של הצי המזדקן שלו של מטוסי E-3 Sentry המוטסים עם מערכת התרעה ובקרה (AWACS) מבוססי 707. הצעת NDAA 2023 תאסור על פרישה של E-3 אלא אם החיל יגיש אסטרטגיית רכישה עבור ה-Boeing E-7 Wedgetail המתקדם יותר. זה גם יאפשר לחיל לצמצם את צי ה-Sentry שלו ל-18 מטוסים - הפחתה של כמעט 50%, אם יוענק חוזה לרכישת E-7.

ה-Wedgetail נמצא כעת בשירות עם חילות האוויר של אוסטרליה, דרום ג'ורה וטורקיה הטסים במשימות התרעה מוקדמת ובקרה מוטסות, כאשר בריטניה גם תקבל שלוש דוגמאות של ה-737NG שעבר שינוי רב.

מסוקים 

חברת הבת של לוקהיד, סיקורסקי, אשר הפסידה לאחרונה את הצעתה לייצר את מסוקי התקיפה לטווח ארוך של צבא ארה"ב, זכתה בכך שהקונגרס יגן על ייצור מסוק החיפוש וההצלה החדש שלה. 

לחיל האוויר יש תוכניות לרכוש עד 113 מסוקי Jolly Green II שמקורם ב-UH-60 כדי להחליף את Sikorsky HH-60G Pave Hawks. ה-NDAA 2023 יאסור על שימוש בכספים כלשהם "כדי להפסיק את הפעילות של קו ייצור, או להתכונן להפסקת הפעילות של קו ייצור" עבור סוג מסוק זה.

הצעת החוק גם תסמיך את הצי האמריקני (USN) להתקשר בחוזי רכש חדשים במחיר קבוע עבור מסוק התובלה הכבדה סיקורסקי CH-53K, שהשירות רוכש עבור חיל הנחתים האמריקאי (USMC).

EA-18G

חדשות טובות גם לבואינג, כאשר הצי האמריקני יוגבל מלהקטין את גודלו של צי מטוסי התקיפה האלקטרוניים EA-18G. צי מטוסי ה-EA-18G Growlers של חיל הים האמריקני, גרסה של F/A-18 Super Hornets, מספקים תמיכה בהתקפות אלקטרוניות מוטסות.

ה-NDAA יחייב צי מינימלי של 158 מטוסי EA-18G - אותו מספר שמופעל כעת על ידי הצי האמריקני. החקיקה גם תנחה את הצי וחיל האוויר לפתח אסטרטגיה "לעמידה ברציפות וביעילות בדרישות ההתקפה האלקטרונית, האימונים והלחימה המוטסת של הכוח המשותף". בנוסף, הצעת החוק תחייב יצירת טייסת מטוסי תקיפה אלקטרונית יבשתית משותפת.

E-6 Mercury

טיוטת ה-NDAA תגביל את חיל האוויר להפריש מטוסי פיקוד מוטסים מסוג E-6 Mercury מבוססי 707, על פי נתוני Cirium, יש לחיל 16 כאלו. מבלי לציין סוגים, הטיוטה תקבע שלא ניתן להפריש מטוסי E-6 עד שיגיע תחליף מתאים. 

F-35

הפנטגון ימשיך להוסיף מטוסי קרב חמקניים מהדור החמישי של לוקהיד F-35 ולמעשה יקבל יותר מטוסים ממה שביקש. הסכם ה-NDAA כולל מימון ל-38 F-35A עבור חיל האוויר, עלייה של חמישה בהשוואה לבקשת החיל ל-33. 

הצי האמריקאי גם אמור לקבל מטוסי F-35C נוספים, עם מימון מאושר ל-16. ה-NDAA תאשר את בקשת המארינס ל-15 מטוסי F-35B להמראה ונחיתה אנכית. הצעת החוק כוללת סך של 69 שלדות F-35. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית