תקיפה צרפתית על קבוצת ווגנר ודיפלומט ברפובליקה של מרכז אפריקה

יבגני פריגוז'ין, הבטיח כי הוא יתניע תהליך מול משרד החוץ הרוסי, להגדרת צרפת כמדינה תומכת טרור | בתקיפה האווירית נפצעו מספר מאנשי החברה

By Clément Di Roma/VOA - [1], Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=115316332

הבעלים של חברת האבטחה הפרטית הרוסי "ווגנר", יבגני פריגוז'ין, הבטיח כי הוא יתניע תהליך מול משרד החוץ הרוסי, להגדרת צרפת כמדינה תומכת טרור.

הצהרתו של פריגוז'ין התקבלה על רקע האשמות שהשמיע כנגד צרפת על ביצוע תקיפה אווירית ברפובליקה של מרכז אפריקה כנגד קבוצת שכירי חרב של חברת "ווגנר", ששהתה במדינה. בתקיפה האווירית נפצעו מספר מאנשי החברה. התקיפה התקיימה בשבוע האחרון.

בנוסף לכך, ביום שישי האחרון, דיפלומט רוסי, דימיטרי סייטי, המוצב כנספח תרבות ברפובליקה של מרכז אפריקה, נפצע אנושות כאשר חבילה שהגיעה למשרדו התפוצצה בידיו. לטענת העיתון ריה-נובוסטי, חבילת הנפץ הגיעה לביתו של הדיפלומט ולא למשרדו. 

לדבריו של פריגוז'ין, מבעלי חברת "ווגנר", הדיפלומט סייטי בטרם איבד את הכרתו, קרא פתק שהוצמד לחבילת הנפץ בה נכתב: "החבילה עבורך, בשם צרפת. הרוסים יעזבו את אפריקה". פריגוז'ין לא סיפק כל הוכחה לסיפורו, אך סיפר כי בנו של הדיפלומט סייטי, המתגורר בצרפת, קיבל בחודש האחרון איום שונים על חייו. 

משך שנים רבות הכחיש פריגוז'ין כל מעורבות לקבוצת "ווגנר", אך לאחרונה הודה בכך שהוא מבעליה. 

סגן שר החוץ הרוסי, מיכאל בוגדנוב, הצהיר כי מרכז התרבות הרוסי ימשיך בעבודתו ברפובליקה האפריקאית ורוסיה לא תכנע למקרי הטרור. סגן שר החוץ כי האבטחה בשגרירות תתוגבר. 

לצרפתים ולרוסים אינטרסים רבים במדינה האפריקאית הענייה. במדינה, שהייתה קולוניה צרפתית עד 1960, קיימים משאבי טבע רבים שאינם מנוצלים, בהם זהב, יהלומים, אורניום, מינרלים אחרים ונפט. 

לרוסיה נוכחות מוגברת במדינה, כמו במדינות אפריקאיות אחרות, במירוץ אחר הזהב והיהלומים שבה, כמקור למימון פעולותיה, אך בעיקר כמימון לרווחתם ולכיסם הפרטי של האוליגרכים הרוסים, המפעילים את משרד החוץ הרוסי, הצבא ואת קבוצת "ווגנר" לשם הוצאת משאבי הטבע מהמדינה והעברתם לרוסיה. 

צרפת גם היא מנסה לשמור על כוחה במדינה ולא לאבד שם את אחיזתה מול הכוח הרוסי המתעצם והמשפיע שם. טרם התבררה סיבת התקיפה מהאוויר וניסיון החיסול של הדיפלומט הרוסי, אך ללא ספק זוהי עליית מדרגה במאבק על השליטה במדינה האפריקאית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית