יאיר הבן מעצים דמות האב "יאיר"

יאיר שטרן, יאיר בן "יאיר", ידיעות ספרים, 2022 | בצד הסיפור האישי בולט בספר המעמד המנוכר שהיה מנת חלקם של יוצאי אצ"ל ולח"י ("הפורשים") בשלושים שנותיה הראשונות של המדינה

באדיבות ידיעות ספרים

יאיר שטרן הוא איש תקשורת ותיק, דמות ציבורית מוערכת ומוכרת. גם הוא החליט בשנת השמונים לחייו להעלות את קורותיו על הכתב. לכאורה, עוד ספר ביוגרפי. התוצאה – הזדמנות היסטורית להיזכר בשנות המאבק לעצמאות ישראל דרך עיניים של ילד שהיה בנו של אב, מנהיג ציוני, מנהיג לוחמי חירות ישראל, אברהם שטרן שנודע לכל בכינויו המחתרתי "יאיר".

יאיר הבן לא זכה להכיר את אביו, הוא נולד כמה חודשים אחרי שקצין בריטי מתועב רצח את אביו בדירת מסתור בדרום תל אביב. הימים ימי מלחמת העולם השנייה, 1942, הבריטים הוציאו לפועל את מדיניות "הספר הלבן", וגזרו גזירות שיתוק על הישוב העברי – הגבלות על העלייה ועל ההתיישבות, שני  מאמצי המפתח של הישוב לביסוס הארץ ולהכנות למדינה יהודית. 

מכל עמוד בספר עולה דמותו של יאיר האב, כמה השפיע על מהלכי חייו של הבן. למזלו, יאיר הבן מצא את מקומו לאחר ילדות מורכבת, הקים משפחה לתפארת ויודע להוקיר זאת בספר המרתק כמעט בכל פרק מחייו הבוגרים.

בצד הסיפור האישי בולט בספר המעמד המנוכר שהיה מנת חלקם של יוצאי אצ"ל ולח"י ("הפורשים") בשלושים שנותיה הראשונות של המדינה. הספר רצוף פירוט מדהים של מאורעות ואנשים וכתוב בשפה קולחת, בפתיחות מרגשת של המחבר לחשוף הישגים וקשיים כאחד, כנראה גם תרומתה של העורכת המנוסה, כרמית גיא. 

סיפורו של יאיר הבן נוגע מאד ללב, פורט על נימי הרגש. לאורך כל ילדותו של הבן בולטת אמביציה אישית בצד משפחה מורחבת תומכת, בעיקר הדוד דוד. גם כמה אישי ציבור ידעו אז לתת כתף תומכת לאם ולבן היחיד- ראש עיריית רמת גן אברהם קריניצי והרב הראשי לתל אביב ידידיה פרנקל.

אפשר להבין איך רק בהגיעו לגיל שמונים הבשיל יאיר שטרן לסגור מעגל ולשתף את מורשתו של אביו במאבק הכולל להקמת המדינה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית