משרד התקשורת: למעלה מ-1.2 מיליון מנויי דור-5 בישראל

הכנסות שוק התקשורת בשנת 2021 גדלו בכ-2%, מסך הכנסות של כ-16.57 מיליארד ₪ בשנת 2020 לכ-16.8 מיליארד ש״ח | רשתות סיבים אופטיים נפרשו לכ-1.5 מיליון משקי בית | ממשיך הקיטון בהכנסות ממנוי סלולר

תמונה: משרד התקשורת

הכנסות שוק התקשורת בשנת 2021 גדלו בכ-2%, מסך הכנסות של כ-16.57 מיליארד ₪ בשנת 2020 לכ-16.8 מיליארד ₪. בדומה למגמה בשנים האחרונות, חל צמצום בהיקף ההכנסות בשנת 2021 בחלק ממגזרי הפעילות, דוגמת הטלפוניה הנייחת והתקשורת הבינלאומית.

לצד זאת ובשונה מהמגמה בשנים האחרונות, חלה בשנת 2021 גם עלייה בהיקף ההכנסות בחלק ממגזרי הפעילות, דוגמת התמסורת ותקשורת הנתונים ושוק הסלולר. סיומו של משבר הקורונה בשנת 2021, השפיע אף הוא על תמונת ההכנסות בשווקים, וישנה חזרה למגמות המוכרות טרום המשבר.

מן הנתונים עולה תמונה ברורה של ירידות מחירים מתמשכות בשוק התקשורת. החל משנת 2012 נרשמו ירידות מחירים בכל שנה. בשנת 2021, בהשוואה לשנת 2020, ובשונה מהמגמה הכללית של עליית המחירים במשק (2.8%), נרשמה ירידת מחירים נומינלית של 3.7% במחירי שירותי התקשורת, וירידת מחירים ריאלית של כ-6.3%. 

אינטרנט: האצה טכנולוגית לצד ירידות מחירים
הדו"ח מציג את מהירויות הגלישה הממוצעת באינטרנט הנייח בישראל בהתבסס על נתוני החברות. מן הנתונים עולה כי חלה עלייה משמעותית מאוד במהירויות ההורדה (Download) וההעלאה (Upload) בשנת 2021 בהשוואה לשנת 2020, אשר ממשיכה את מגמת העלייה בשנים האחרונות, אך בקצב שיפור מהיר יותר.

מהירות ההורדה המשווקת הממוצעת עלתה בכ-60% בשנה זו, מ-147 מגה ביט לשנייה ל-231 מגה ביט לשנייה בממוצע, ומהירות ההעלאה המשווקת הממוצעת עלתה מ-8.7 מגה ביט לשנייה ל-16.2 מגה ביט לשנייה, עלייה של כ-85%.  

סיבים אופטיים: קצב פרישת הסיבים בישראל הוא המהיר בעולם
בשנת 2021 לבדה פרשו שלוש הפורשות הגדולות (בזק, IBC, ופרטנר) רשתות סיבים אופטיים לכ-1.5 מיליון משקי בית, מתוכם נפרשו כ-550 אלף משקי בית לראשונה. כלומר, בשנת 2021 הוגדלה הנגישות לרשתות סיבים אופטיים לכ-20% ממשקי הבית במדינה.

זהו קצב הפרישה המהיר בעולם, המבטא פרישה ארצית בחמש שנים בלבד. קצב פרישה זה ממשיך גם בשנת 2022, כאשר במחצית השנה הראשונה שלה נפרשו 10% נוספים ממשקי הבית ושיעור הנגישות עומד על 60%. להערכתנו שיעור הנגישות יגיע ל-70% בסוף שנת 2022, בהתאם ליעדי המשרד.

מן הנתונים עולה כי בשנים 2022-2018 שיעור המנויים לסיבים אופטיים מכפיל את עצמו בכל שנה, וישראל נמצאת במקומות הראשונים בשיעור גידול המנויים בסיבים בשנתיים האחרונות. נכון לסוף שנת 2021 עמד שיעור המנויים לסיבים על 17% מהמנויים, באמצע 2022 עמד שיעור המנויים על סיבים על 25% ממנויי האינטרנט בישראל. בנוסף, שיעור המנויים מתוך משקי הבית המונגשים לתשתית סיבים המשיך לעלות והגיע בשנה זו לכ-40%. 

בתרשים 9 מדו"ח ההכנסות בחנו את פרישת הסיבים האופטיים בפריפריה בהשוואה בינלאומית. מההשוואה עולה כי מבין 25 המדינות שנבחנו ישראל במקום השמיני מבחינת הנגשת הפריפריה לסיבים אופטיים, כאשר היקף הפרישה בפריפריה בישראל עומד על כ-53%. עם השלמת חובות הפרישה של קופת התימרוץ ישראל צפויה להתברג במקומות הראשונים בעולם, מעל מדינות בהן הפריסה החלה שנים רבות לפני ישראל.

תחום הסלולר: עלייה בהכנסות, שיפור הרשת, וירידת מחירים, אך סטגנציה במיקום העולמי
ההכנסות ממגזר הסלולר גדלו ב-6% בשנת 2021, לאחר ירידה של כ-12% בשנת 2020. נראה כי ההסבר המרכזי לעלייה בהכנסות הסלולר הוא היציאה ממשבר הקורונה והפחתת ההגבלות על הטיסות לחו"ל. השינוי בהכנסות שוק הסלולר בין שנת 2019 לשנת 2021 מבטא ירידה של כ-4% לשנה.

על אף הגידול בהכנסה הכוללת במגזר הסלולר, נמשכת הירידה בהכנסה הממוצעת ממנוי. כך, מרמה של הכנסה ממוצעת למנוי של כ-170 ₪ בחודש בשנים 2010-2006, נרשמה ירידה חדה ומתמשכת בהכנסה זו לכ-57 ₪ כולל מע"מ בשנת 2021. 

מהשוואה בינלאומית עולה כי איכות הרשתות הסלולריות בארץ התדרדרה והגיעה עד למקום 94 בחודש אוגוסט 2020. כחלק מהתמודדות המשרד עם משבר זה, בחודש ספטמבר 2020, הוקצה היקף תדרים חסר תקדים – 480 מה"ץ – יותר מסך התדרים הכולל שהוקצה לכל חברות הסלולר ביחד בשלושים השנים האחרונות, כאשר מרביתם הם תדרים ייעודיים לדור 5.

לאחר הקצאת התדרים, חברות הסלולר החלו לפרוש רשתות דור 5 ולשווק חבילות דור 5, ובסוף שנת 2021 נרשמו למעלה מ-1.2 מיליון מנויים (כ-11% מסך המנויים) שרכשו חבילות דור 5. בשל הקצאת התדרים, החל מספטמבר 2020 ועד הרבעון השלישי של שנת 2021 המגמה מתהפכת: עלייה של 100% במהירות ההורדה, עלייה של 16% במהירות ההעלאה ועלייה של 39 מקומות בדירוג.

עוד נכתב בדוח: "השיפור שהתרחש כתוצאה ממכרז התדרים לא הצליח להביא את איכות רשתות הסלולר אל ראש הטבלה העולמית. לאחר שעלינו בתוך כשנה ממכרז התדרים כ-40 מקומות בדירוג, עלייה זו נעצרה. כך, בחודש ספטמבר 2022, מקומנו לפי ההשוואה הבינלאומית הוא 50 בעולם, כפי שגם היינו לפני כשנה. 

בשוק הסלולר אנחנו מזהים האטה בשדרוג הטכנולוגי. בעקבות מכרז התדרים בשנת 2020 עלינו מהמקום ה-94 עד למקום ה-50 בדירוג העולמי, אך בשנה האחרונה קצב ההתקדמות פסק. על מנת להגיע לראש הטבלה העולמית באיכות הרשתות הסלולריות נדרשת תוכנית ממשלתית החדשה להאצת שדרוג הרשתות. עשינו זאת בסיבים אופטיים ללא השקעה של שקל אחד מאוצר המדינה, זה אפשרי גם בסלולר".

תחום הטלוויזיה הרב-ערוצית: התחרות מתחזקת, המחירים ממשיכים לרדת
סך ההכנסות במגזר הטלוויזיה הרב-ערוצית לשנת 2021 קטנו בשיעור של כ-1.6% בדומה לירידה בהכנסות המקבילות בשנת 2020 (קטנו בכ-1.7%). מן הנתונים בדוח עולה מגמה מתמשכת של ירידה בהכנסה הממוצעת ממנוי (ARPU), הנובעת בעיקרה מהתחזקות התחרות.

כניסת המתחרים החדשים התאפשרה בעיקר באמצעות רפורמת השוק הסיטונאי והתפתחות טכנולוגיית ה-IPTV המאפשרת להעביר שידורים על גבי האינטרנט (OTT). התחזקות התחרות וההתפתחויות הטכנולוגיות הובילו בין היתר לצמיחת שירותי שידורים מבוססי IPTV גם בחברת הוט ובחברת YES. 

עוד עולה כי בשנים 2021-2012 ההכנסה הממוצעת ממנוי ירדה בכ-43%. ניתן לראות כי בשנים 2015-2012 שיעור ירידת המחירים עמד בממוצע על כ-1% לשנה. לעומת זאת, בעקבות כניסת התחרות לענף, בשנים 2021-2015 ירדה ההכנסה (כולל מע"מ) מ-246 ₪ לחודש למנוי ל-148 ₪.

מדובר בירידה שנתית ממוצעת של כ-8% בשנים אלו. משמעותה של ירידה זו היא חיסכון חודשי של 100 ₪ למשק בית, חסכון מהותי ביותר המצביע על העלייה ברמת התחרות במגזר זה ועל היתרונות הצרכניים הנובעים ממנה. רמת התחרות הגבוהה בענף באה לידי ביטוי גם בשיעורי נטישה גבוהים.

מנתונים שנאספו מכלל השחקנים המקומיים עולה כי שיעור הנטישה עומד על כ-25% בשנים 2021-2020. כלומר בכל שנה 1 מכל 4 מנויים מבטל את המנוי. 

תחום הטלפון הנייח: ממשיכה מגמת הירידה בשימוש, ירידת מחירים דרמטית בשנת 2022
בשנת 2021 פורסמה החלטת שר התקשורת בדבר עדכון תעריפיה הקמעונאיים המפוקחים של חברת בזק לשירותי הטלפוניה הנייחת, בהתאם לחלוף הזמן, למבנה עלויות עדכני ולמצב התחרות.

עדכון זה נעשה לאחר שנים רבות בהן לא עודכנו תעריפים אלה, ובמסגרתו בוצעה הפחתה משמעותית של כ-40% בתעריפי בזק המפוקחים, באופן שצפוי לחסוך למשקי הבית המשתמשים בשירות כ-400 מיליון ₪ בשנה.

כך, התשלום החודשי של מנוי הטלפון הביתי צפוי לרדת מ-55 ₪ בממוצע ל-35 ₪ בממוצע, על פי אומדן המשרד מדובר בחסכון שנתי ממוצע של מאות שקלים למשק בית, בעיקר לאוכלוסיית הגיל השלישי והמגזר החרדי שעושים שימוש מוגבר בטלפון הביתי. 

בתחום הטלפון הנייח אנו רואים את הפירות הראשונים של הפחתת המחיר המפוקח על ידי שר התקשורת, כאשר ההכנסות ברבעון ה-2 של שנת 2022 נמוכות ב-20% מהרבעון המקביל אשתקד. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית