המתקן שבודק את הפצצות והטילים העתידיים של צה״ל 

שדה הניסויים שדמה של רפאל מאפשר כבר עשרות שנים פיתוח כלי נשק בחזית הסגמנט הביטחוני | ״ניסוי בשדמה הוא חלק מהגאנט ומשלבי ההתקדמות בפיתוח פרוייקט ציוד ביטחוני״, מסבירים ברפאל 

תמונה: רפאל

הרחק בדרום הארץ, סמוך למכתש רמון, נערכים בימים אלו ניסויים בהפעלת מערכת נשק הלייזר החדישה של צה"ל, שנמצאת בתהליכי פיתוח.

בשדה הניסויים שדמה של רפאל נבחנת היכולת ליירוט טילים באמצעות קרן לייזר. הניסויים נערכים בשלבים: תהליך סימולטיבי, תהליכי ביצוע דמה וניסוי בתנאי אמת, כאשר מדמים מטרות ומיירטים אותן באלומת לייזר.

שדה ניסויים לאומי

שדה הניסויים שדמה נחשב למשאב לאומי, שדה ניסויים לאומי של כל מערכות הנשק והחימוש של צה"ל. שדה ניסויים של משהב"ט/מפא"ת בהפעלת רפאל, שמבצעים בו ניסויי מערכות של כל התעשיות הביטחוניות במדינה.

מנהל מערך הניסויים בשדמה, מאיר, איש רפאל, בעבר קצין בכיר בזרוע היבשה: "אנו נחשבים למשאב לאומי, מפעילי תשתית לאומית. במרכז שדה הניסויים נמצא מרכז שליטה ובקרה, הקוקפיט של שדמה, שם מנהלים כל ניסוי, לשם זורם המידע מהפרוייקט שעובר ניסוי, ושם עוקבים אחר המוצר בעת הניסוי. 

״אנו עוקבים אחר הבליסטיקה של החימוש, או של טיל, בעזרת אמצעי עקיבה מתקדמים כמו מצלמות מיוחדות ומהירות, מכ"מים ואמצעי עקיבה טלמטריים. בשדמה יש יכולות עקיבה אחר כל סוג של פרוייקט, פצצה, טיל, מערכת ניווט או חימוש". 

העתקים של מכ"מים רוסיים

שדה הניסויים בשדמה הוא מוסד ותיק שהחל את פעילותו בשנות ה-60. בספרו "רפאל  מעבדה למערכה" כותב ד"ר זאב בונן ז"ל, בעבר מנכ"ל רפאל, כי אחת ההתחלות היתה סמל"א, סימולציית ל"א, לוחמה אלקטרונית. הרעיון היה להקים מתקן שידמה במחשב סוללת טילי קרקע-אוויר של האויב. 

הוצבו בשדמה העתקים של מכ"מים רוסיים שבנו האמריקנים וכך יכלו מטוסי חיל האוויר לטוס מעל ולבחון ציוד חסימה ולבדוק אם אמנם הציוד חוסם כראוי את מכ"ם האויב. 

במשך השנים עברו בשדמה מוטב מערכות הנשק של רפאל. כיפת ברזל, שרביט קסמים, ברק ומערכות אחרות – כולן עברו ניסויים בשדמה לפני שיצאו לאוויר העולם, לייצור ושיווק המוצר המוגמר בארץ ובחו"ל. 

תחומי הניסויים שמבצעים בשדמה מגוונים – טילים, פצצות, חימושים, לייזר, מערך הנשק היבשתי והאווירי. מנהל מערך הניסויים מאיר מתאר את מבנה המתקן: במרכז השליטה והבקרה יש כמה תאים.  

תא אחד מיועד למהנדסי הפרוייקט העוקבים אחר הניסוי של מה שהם פיתחו ובנו. באמצעי טלמטריה הם מקבלים לתא את תוצאות הניסוי על כל שלביו. 

תא אמצעי המחשוב: מרכז את אמצעי העיקוב, וידיאו, מכ"ם שפרוס בשטח, מצלמות מסוגים שונים. לקראת סוף ניסוי מבצעים היתוך של כל החומר והנתונים שנצברו בעת הניסוי.  

התא השלישי הוא תא בטיחות, שאנשיו מבטיחים שבעת ניסוי יהיו השטחים פנויים ממטיילים, מהולכי שביל ישראל הסמוך, מסתם סקרנים וממי שבאים לאזור כדי לצלם טבע ועלולים לצלם, ללא כוונת זדון, אובייקטים מסווגים. 

בניסויים ארוכי טווח סוגרים לפעמים את כביש 40 כאשר יודעים ש"משפכי הירי" עוברים מעל לכביש. אנשי הבטיחות יקחו בחשבון גם את נוכחותם בסביבה של ישובים אזרחיים ובסיסי צה"ל ויקיימו קשר עם משטרת ישראל ועם ארגוני שמירת הטבע.

להציב את אמצעי העיקוב 

הצוות שמפעיל את שדה הניסויים שדמה מורכב מאזרחים עובדי רפאל, רובם ותיקים במקצוע ורגילים לקור החורף ולחום הקיץ, לעבוד בכל תנאי מזג אוויר, כאשר מרבית המלאכה נעשית בחוץ, בשדה. 

לרשות הצוותים כלי רכב, משאיות וטרקטורים שמסייעים לנוע במרחבים הגדולים, לפעמים לפרוס סיבים אופטיים ולהציב את אמצעי העיקוב במרחקים ובטווחים שדורש הניסוי. צוותי הניסוי נעזרים בסימולטורים לאימוני המערך המבצעי. 

את המתקן מפעילה רפאל, שנמצאת בשטח עשרות שנים. אך המתקן הוא לאומי ומשתמשות בו כל התעשיות הביטחוניות במדינה. מאיר מבטיח שאין העדפה לרפאל ולמוצריה, ולעיתים עורכים אנשי רפאל ניסוי של מערכת מתחרה. 

משרד הביטחון/מפא"ת הם הקובעים את סדר העבודה והקדימויות בתיאום עם הנהלת רפאל ושדמה. צוותי שדמה אחראים לצד המקצועי של ביצוע הניסוי בשטח, תוך תיאום  ושת"פ עם צה"ל, עם זרועות היבשה והאוויר גם לגבי שטחי אש ותנועות מטוסים צבאיים ואזרחיים מעל שדמה. 

פצצות אוויר חדשות

מאיר: "אנו מבצעים ניסויים של פצצות אוויר חדשות. בודקים את הפצצה, לפעמים משתתפים כלי טיס בניסוי, למשל בניסויים שעורכים לטילי אוויר-אוויר, ממוצרי רפאל. אנשי שדמה מעורבים בפרוייקטים של רפאל מתחילת פיתוחם ומשולבים בשלבי הפיתוח כדי להשתתף בהחלטה מתי, באיזה שלב ולאלו ניסויים נדרש מוצר חדש. 

״ניסוי בשדמה הוא חלק מהגאנט ומשלבי ההתקדמות בפיתוח פרוייקט ציוד ביטחוני. מישהו ממערך הניסוי ילווה כל פרוייקט ויתאים לו את תשתית העקיבה הגיאוגרפית בשטח. המתקן פועל על בסיס תכניות שנתיות ורב-שנתיות ויש כמובן אירועים בלתי מתוכננים". 

אחד ממתקני הניסוי המפורסמים בעולם הוא מטווח הטילים WHITE SANDS של הצבא האמריקני בניו מקסיקו. מתקן ענקי, שפועל משנת 1945 ועד כה נערכו בו 42 אלף ניסויי טילים ורקטות. 

היום מנסים שם את המוצרים המתקדמים ביותר, כולל טילים היפר-סוניים. יש שת"פ בין שדמה למתקן האמריקני, יש ביקורים הדדיים של צוותי מומחים לניסויים, וברפאל אומרים: "יש לנו מה ללמוד מהם וגם להם יש מה ללמוד מאתנו".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית