הזירה האוקראינית: הפעלה א-סימטרית של כלי שיט תוקפים כנגד ספינות מלחמה

על פי דיווחים מאוקראינה, ספינות מלחמה רוסיות הותקפו על ידי כלי שיט וטיס בלתי מאוישים | מדובר בהמשך השימוש של האוקראינים בשיטות א-סימטריות מול הצבא הרוסי 

https://twitter.com/RALee85/status/1586358375389884417?s=20&t=MDDPsZqan2De6PkDuj9kZw

בימים האחרונים פורסמו סרטונים של תקיפת כלי שיט רוסי בים השחור על ידי כלי שיט בלתי מאויש, ככל הנראה אוקראיני. 

בסרטונים מוצג וידאו, המצולם ממצלמה תרמית, בגובה נמוך מאד מפני המים. לא ניתן להבין האם כלי השיט הוא כלי חצי צולל או כלי שיט נמוך מאד, בדומה לזה שנמצא על החוף בסבסטופול, בסמוך למפקדת צי הים השחור. מציאת הכלי הלא מאוייש פורסמה על ידנו ב- 24.9. 

כלי השיט האוקראיני התבסס על סירת קיאק, לה הותאמו מנוע, מערכת היגוי, סנגורים ומערכת שליטה מרחוק. בכלי שיט זה הוטמן חומר נפץ, אשר אמור להיות מופעל בהקשה או באמצעות הפעלה מרחוק.

בסרטון שפורסם אתמול נראה שכלי השיט הקטן מפליג בקרבת אוניית מלחמה רוסית ואוניית סוחר באזור סבסטופול. אוניית המלחמה הרוסית על פי הוידאו היא פריגטה מדגם אדמירל גריגורוביץ׳. בחלק אחר של הסרטון אשר צולם מהחוף, נראה פיצוץ בלב ים. טרם ברור האם הייתה פגיעה באוניה הרוסית.

על פי דיווח אוקראיני, תקיפה זו על בסיס חיל הים הרוסי בסבסטנופול בוצעה באמצעות שמונה כלי טיס בלתי מאויישים ושבעה כלי שיט בלתי מאויישים. תקיפה משולבת ומתוזמנות בקונספט מעניין, בו כלי השיט הלא מאוישים אוספים מידע בזמן אמת על מטרות בנמל, מציינות את המטרות למפעילי כלי הטיס וביחד מבוצעת תקיפה מהים ומאוויר.

אם הדיווח נכון, זהו בהחלט יישום של חדשנות בתורת הלחימה הימית של שימוש בכלים לא מאויישים. 

משדר ההגנה הרוסי פרסם בתגובה, כי התקיפה האוקראינית בוצעה כנגד כלי שיט רוסי אשר ליווה אוניית סוחר המובילה תבואה. בעקבות התקיפה הודיעה רוסיה כי תשהה את ההסכם שנחתם מולה בחסות טורקיה, להמשך ייצוא התבואה מאוקראינה למדינות אפריקה והמזרח התיכון. 

האוקראינים מפעילים אמצעים אסימטריים מול הרוסים, כלי השיט הלא מאויישים אשר פותחו במהלך המלחמה הם דוגמה מצויינת לכך. כלים אלו שנכנסו לפני מספר שבועות לכשירות מבצעית, עשויים בהחלט להשפיע על שדה המערכה הימי בים השחור, בו חיל הים האוקראיני השיג בהחלט השגים מרשימים מול צי הים השחור. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית