דעה | שיקולי ביטחון האישי יהיו במרכז הבחירות לכנסת

הציבור הישראלי ילך להצביע (שוב) לכנסת חדשה. הפעם, נראה כי שיקולי ביטחון אישי יהיו במרכז הבמה

צילום: משטרת ישראל

ביום הבחירות ביום שלישי כל מצביע הוא מלך ליום אחד. כל אחד ואחת שנכנס לתא הקלפי יקבע איזו ממשלה תמשול בנו בשנים הבאות. כל אחד ואחת מיותר מששה מיליון בעלי זכות הבחירה בכוחו לקבוע מי יקבע את יוקר המחייה, את מחיר הדיור, את מהות מערכת החינוך של ילדיו ונכדיו, את תוכנה של מערכת הבריאות, כדי שהמצביע יהיה בריא בשנים הבאות, את דמותה הערכית של המדינה.

בקלפי, שיוויון מלא בין המצביעים
מגוון רחב של שיקולים שומה על המצביע לשקול בכל תחום ובכל התחומים יחד שהרי מותר לו לשים במעטפה פתק אחד בלבד. ביום שלישי יבואו אל הקלפי חייל חובה שזו הצבעתו הראשונה בחייו, איש עסקים מצליח ממרומי קומה 17 במגדל פאר בתל אביב, תושב אילת, תושב קריית שמונה וכפר גלעדי, תושב עיר דרוזית וכפר ערבי, מתנחל ופנסיונר מרחובות. בקלפי שיוויון מלא בין המצביעים. 

אחד השיקולים החשובים בשאלה העצמית 'למי להצביע' הוא הביטחון. ביטחון אישי, ביטחון המדינה, ביטחון הציבור, ביטחון פנים וחוץ, ביטחון לאומי, ביטחון בשכונה שלי וביטחון בעולם. המצביע ביום שלישי, באוקטובר 2022, מה הוא רואה לנגד עיניו בביטחון בבואו לשים פתק שיקבע מי ינהל את ביטחון המדינה.

מהפנים חוצה: אינתיפדה כבר כאן, והיא קשה. לא רק אבנים אלא אש רובי 'קרלו'. פיגוע ירי ורצח תושב ישראלי בחברון בשבת שלפני הבחירות. הביטחון האישי של תושבי יו"ש נפגע. בפני המצביע לכנסת ביום שלישי יש כמה אופציות לשאלה מה הוא דורש מממשלתו הבאה שתקום: יד חזקה בטיפול בטרור, תוספת כוחות, עוד גדודי חיילים ומשמר הגבול. מבצע צבאי גדול דוגמת כאלו שהיו בעבר. האם פתרו את הבעיה?. 

ואולי דרך אחרת, אולי מחשבה חדשה, רעיונות רעננים, לקראת חידוש מו"מ רציני עם הפלשתיניים, מדינה אחת או שתים, הסדר מדיני. האם יש עם מי לדבר?. הפתק האחד שלי יקבע איזו ממשלה תשב בירושלים ובו יביע הבוחר את דעתו.

ביטחון פנים וביטחון אישי
כיצד יצביע חקלאי שלילה-לילה יש מתנכלים אלימים לגידולי השדה שלו, למטעים שלו, גונבים את הציוד החקלאי שלו, ומשטרה בקושי יש. כיצד יצביע הנוסע בכבישי הדרום מחשש להיתקל ולהידרס על ידי בדואים שמשתוללים בדרכים ומסכנים חיים.

כיצד יצביע בעל עסק שחברי ארגוני פשע מאיימים לפוצץ את מפעלו או חנותו אם לא ישלם דמי חסות. ומשטרה בקושי יש. מה רוצה המצביע מהממשלה הבאה שלו כדי שהאזרח יוכל לנהל את חייו בשקט וללא איומים.

ביטחון בגבולות המדינה. בחזיתות הדרום והצפון, עזה ולבנון, שורר שקט (יחסי) מזה חודשים. הושגה הרתעה מסויימת מול חמאס וחיזבאללה ועבר קיץ בלי שדות שרופים ובלי לשלם לחמאס מיליונים במזוודות.

פתק המצביע יקבע כיצד תנהג הממשלה הבאה ברצועת עזה ובגבול לבנון מול ארגוני הטרור. האם מבצעים צבאיים, שמירה על כוננות מלאה ויקרה, מתן היתרי עבודה בישראל לתושבי הרצועה, מאמצי חיסול מנהיגי טרור או המשך המצב הקיים.

בצפון, מול לבנון, נפתח פתח לקראת שינוי בעימות שבין ישראל לבין לבנון. מדינת אויב, אך נחתם עם נציגיה הסכם גז. הסכם כלכלי-מסחרי-כספי, אך בהחלט בעל תוכן של רמזים מדיניים לעתיד יחסי ישראל-לבנון. ניצחון קטן על נסראללה.

יכול המצביע לשים פתק בעד ממשלה שלדעתו תפעל להרחבת נורמליזציה של קשרי ישראל עם מדינות ערביות שכנות, המשך להסכמי אברהם, עוד מדינות ערביות שיעשו שלום עם ישראל. זה לא דמיוני.

ביטחון מול איומים
האיום הגרעיני ואיום הטרור האיראני חי וקיים. מה ירצה המצביע מממשלתו - האם הסכם גרעין חדש בין המערב לבין איראן טוב לישראל? מה ירחיק את איום הצנטריפוגות במתקני הגרעין התת-קרקעיים באיראן - הסכם או אי הסכם. יש פנים ולכאן, נשמעו דעות מומחים וחוזי עתידות למיניהם, ואתה הבוחר תחליט איזו ממשלה תפעל לדעתך כראוי מול איומי השמדה.

בטחון העולם. לנגד עינינו, במאה ה-21 פולשת מדינה חברה באו"ם לשטחה של מדינה שכנה חברה באו"ם, מנהלת נגדה מלחמת חורמה, מפציצה, הורגת והורסת, נכשלת במהלכיה הצבאיים, נתקלת בהתנגדות צבאית של עם אמיץ, ומשמיעה רמזי איומים בנשק גרעיני.

המצביע בקלפי בישראל לא ישפיע על מעללי פוטין, אך יוכל להביע דעה כיצד לדעתו על ממשלת ישראל לנהוג מול אוקראינה. האם לספק לה נשק התקפי, מערכות הגנ"א, או רק נשק הגנתי, מערכת צבא אדום או ידע טכנולוגי. יש כאן דילמה לאזרח – האם לדעתו על ממשלתו לנהל מדיניות מבוססת אינטרסים וריאל פוליטיק (יחסים עם רוסיה) או מדיניות מבוססת שיקולים מוסריים-ערכיים.

היחסים עם ארה״ב 
נוכח מהות ה'שכונה' שבה נמצאת מדינת ישראל במזה"ת והמצב באירופה כיום, מומלץ למצביע בקלפי לבחור הרכב ממשלה שלדעתו תעשה הכל כדי לשמור ולשפר את קשריה של ישראל עם ארצות הברית של אמריקה וגם עם מדינות אירופה והמערב. 

צבאות ארה"ב ונאט"ו אמנם לא חצו את הגבול לאוקראינה, אך נוכח פוטין התגבש מנגנון סיוע צבאי משמעותי. אולי מבינים מנהיגי המערב היום טוב יותר את משמעותו של איום טרור מדינתי גלובלי, בעיקר כאשר בעצם הימים הללו נחשפה הצטרפות איראן לציר הרשע הרוסי באוקראינה בדמות שאהד-136.

משימה קשה מוטלת על כתפיו של כל מצביע בקלפי בבחירות השבוע בבואו לקבוע את דמות הממשלה שלדעתו תיטיב לשמור על ביטחונו האישי והמדינתי. הדילמות רבות. העיקר שיבוא להטיל את פתק קולו ויבחר נבחרת של מוכשרים נקיי כפיים ויישרי דרך.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית