פרסום: מסמכים חושפים את היקף סחר הנשק בין תעשיות ביטחון ישראליות לחונטה במיאנמר

הארגון השיג התכתבויות פנימיות של תאגיד Star Sapphire Trading ושל צבא מיאנמר, בהם הוצעו לצבא מערכות נשק של התעשייה האווירית, אלביט ומספנות ישראל

ד"ר טון מין לאט, בכיר בחברת Star Sapphire, נעצר בתאילנד בחשד למעורבות בסחר בסמים ובהלבנת הון | Tun Min Lattצילום: Justice For Myanmar

פרסום בהארץ (עודד ירון) חושף מחקר בן שנתיים של ארגון ״צדק למיאנמר״ אודות מספר עסקאות נשק שהפרו את הסנקציות הבינלאומיות על החונטה ואת השחיתות בקרב בכירי השלטון. 

הארגון השיג התכתבויות פנימיות של תאגיד Star Sapphire Trading ושל צבא מיאנמר, בהם הוצעו לצבא מערכות נשק של התעשייה האווירית, אלביט ומספנות ישראל. במסמכים נטען במפורש כי החברה הבורמזית היא הנציגה הבלעדית של היצואניות הישראליות, וכי היא פועלת באישור משרד הביטחון הישראלי.

שמה של Star Sapphire עלה לכותרות בספטמבר כאשר ד"ר טון מין לאט, בכיר בחברה, נעצר בתאילנד בחשד למעורבות בסחר בסמים ובהלבנת הון. צו מעצר נוסף הוצא נגד אופאקיט פצ'ארייאנגקון, סנאטור תאילנדי, שותף עסקי של טון מין לאט וקבוצת Star Sapphire.

״במסמך מיוני 2015 הציגו נציגי Star Sapphire לצבא מיאנמר מידע והצעות מחיר על מערכות של חברת אלביט, בהן מערכת זיהוי עמית-טורף למטוסי קרב, מערכות תצוגה עילית וראיית לילה למסוקים ולמטוסי קרב, ומזל"ט סקיילארק l-LEX, שמשמש כיום את צבא מיאנמר״, כותבים בפרסום. 

״המכתב נשלח לאחר ביקור מפקד חיל האוויר בישראל, כאורח משרד הביטחון, והתעניינותו במוצרים אלה. במכתב טוענת החברה כי היא הנציגה הבלעדית של התעשייה האווירית במיאנמר וכי היא פועלת באישור משרד הביטחון הישראלי.

״במכתב נוסף מפורט היצע המכ"מים מתוצרת חברת אלתא של תע"א. מכ"מים אלו, כך נכתב, הוצגו למפקד חיל האוויר בביקורו בישראל. גם במכתב זה נטען כי החברה היא הנציגה הבלעדית במדינה.

״במכתב נוסף מלשכת מפקד צי מיאנמר למשרד הרכש הממשלתי, נכתב כי סמנכ"ל השיווק במספנות ישראל ביקש פגישה עם מפקד הצי כדי לדון בבניית ספינות עבור מיאנמר. במכתב מצויין כי מספנות ישראל היא "שותפה" של Star Sapphire. הפגישה תואמה ל-30 באוגוסט 2017, בנוכחות שני קציני צי נוספים.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית