פרשנות | אם איראן מוכרת אמל״ח לרוסיה - היא אינה חוששת מתקיפה ישראלית 

אספקה של מאות מל״טים תוקפים אינה תוצר של קצב ייצור שגרתי - אלא דילול מלאי קיים | על פי הביון האוקראיני, מדובר באספקה כמעט מיידית של 600 מל״טים תוקפים מאיראן לרוסיה

REUTERS/Vadim Sarakhan/File Photo

העובדה שאוקראינה מוכרת אמל"ח לרוסיה, מלמדת שאין אופציה צבאית ישראלית אמינה מול איראן. אם הייתה אחת, כזו שהמודיעין האיראני היה תופס כאמינה, טהרן לא הייתה מוכרת אמל"ח לרוסיה. מדינה שמתכוננת למלחמה מול ישראל, עם אופציה למעורבות אמריקאית, שומרת על מלאי אמל"ח גדול ככל הניתן. 

מאות מל״טים בחודשיים

על פי ראש שירות הביון של אוקראינה, קירילו בודאנוב, האיראנים מכרו לרוסים אצווה ראשונה, מיידית, של 300 כלים מסוג שאהד-136 ו-131. עוד אצווה דומה אמורה להגיע בקרוב למוסקבה. בסך הכל, הזמינו הרוסים כ-1700 מל״טים תוקפים מאיראן. כלומר, לפי האוקראינים, בפרק זמן של כחודשיים, האיראנים ימסרו לרוסיה כ-600 מל״טים תוקפים. 

עבור כמעט כל תעשיית מל״טים בעולם, כולל הישראלית, מדובר במספר דמיוני. לצורך השוואה, הערכות הן כי התעשייה הטורקית, המייצרת בין היתר את מל״ט ה-TB2, מייצרת כ-200 בשנה. התעשייה הישראלית מייצרת הרבה פחות מזה בשנה. 

בשונה מהתעשייה הטורקית, זו האיראנית, נמצאת תחת סנקציות קשות כבר שנים. כלומר, בתיאוריה, לאיראנים קשה יותר לרכוש חומרי גלם, מנועים, מכונות וכו׳ ולכן קשה להאמין שהתעשייה האיראנית יודעת לייצר 600 מל״טים בפרק זמן של 2-3 חודשים. המשמעות היא, כי המל״טים הללו הגיעו ממלאי קיים באיראן. 

דילול מלאי קיים

למה משמש המלאי? ובכן, הסנקציות הקיימות על איראן מונעות ייצוא נשק איראני. כלומר, מדינה שתרכוש אמל״ח איראני, צפויה לסנקציות מצד ארה״ב, אירופה ואולי האו״ם. בעוד מדינות כנראה אינן ששות לרכוש אמל״ח איראני, מחשש לסנקציות, ארגוני טרור, תחת חסות איראנית, כמו החותים וחיזבאללה, כנראה מקבלים אמל״ח איראני. חדשות לבקרים אנו שומעים על תקיפות המיוחסות לישראל בסוריה. חלקן נגד מצבורי אמל״ח איראנים. 

ועדיין, ההסתברות כי איראן ייצרה עודף של 600 מל״טים תוקפים עבור חיזבאללה או החותים, כנראה לא גדולה. גם אם נניח שכן, אזי, המלאי שסופק לרוסים יורד מזה של איראן או של חיזבאללה. בשני המקרים, אלו מצבורי מל״טים המיועדים לשמש למלחמה נגד ישראל. 

בנוסף, אם הדיווח לגבי רוסיה נכון, איראן גם ״מקריבה״ כמה שנות ייצור מל״טים כדי להשלים את המכסה ל-1700 או 2000 כלים שרוסיה הזמינה. היות והמלחמה באוקראינה רחוקה מסיום, הרוסים כנראה מתכננים לחימה של עוד מספר חודשים ולכן מדובר בייצור איראני בפרק זמן מיידי. במילים אחרות, קווי הייצור של המל״טים התוקפים באיראן יהיו תפוסים בהזמנה הרוסית. 

כמה מלטים איראן יודעת לייצר בחודש? זו שאלה פתוחה. גם אם המספר מגיע ל60, שניים ביום, עדיין, כדי לייצר 1000 צריך בערך שנה וחצי ייצור רצוף, 24\7. במתווה מציאותי, עם חגים, שביתות ותקלות, כנראה מדובר בתקופה של לפחות שנתיים. 

אופציה נוספת היא העברת הידע לרוסיה והקמת תשתית ייצור ברוסיה. בדומה למה שעשתה ישראל עם רוסיה בעבר. גם בחלופה זו, מדובר בכמה שנות עבודה עד שרוסיה תשתלט על הידע הטכני, תעתד שרשרת אספקה לכל החומרים, מכונות ומכלולים. בדומה לאיראן, גם רוסיה נמצאת תחת סנקציות קשות מאז הפלישה לאוקראינה. לאחרונה אף פורסמה הערכה של הממשל האמריקאי שבלי שבבים אמריקאים, רוסיה לא יודעת לייצר טילי שיוט.  

לא צופים תקיפה ישראלית 

אם פלוני מקבל את הטענה שהמל״טים המסופקים לרוסיה יוצאים ממאגרים המיועדים לאיראן או חיזבאללה, המשמעות היא שהמודיעין האיראני אינו צופה תקיפה ישראלית של מתקני הגרעין באיראן. אם היה צפי כזה, איראן לא הייתה מדללת מלאים של חימוש Stand-Off. 

עוד טענה שיכול פלוני המקטרג לטעון, היא שהיה הסכם רכש בין איראן לרוסיה טרם הפלישה לאוקראינה. במקרה כזה, איראן ייצרה עודף מל״טים בידיעה שרוסיה תרכוש אותו. בחינה של ציר הזמן במלחמה באוקראינה, תראה שהתפיסה הצבאית הרוסית הייתה של בליץ - לכבוש את קייב בשבוע. שזה נכשל, הרוסים עזבו את קייב והתמקדו בדרום ומזרח אוקראינה והחלו לשנות אסטרטגיה ללחימה ממושכת. 

כלומר, בתחילת המלחמה, הרוסים חשבו על בליץ צבאי. לחימה קצרה המבוססת על הכוח הצבאי הרוסי הקיים. הצורך באמל״ח זר הגיע מאוחר יותר במלחמה. במהלך חודש יולי פוטין ערך ביקור בטהרן. ביקור שעל פי הערכות, אפשר את רכש המל״טים האיראנים עבור הזירה האוקראינית. אזכיר כי פוטין פנה קודם לכן לטורקיה, שזו סירבה, הוא טס לאיראן. 

משמעות מכירת האמל״ח האיראני לרוסיה מצביעה על כך שאיראן אינה מעריכה כי תכנס למלחמה עם ישראל. בצורה אחרת, באיראן מעריכים שלא תהיה תקיפה ישראלית בקרוב. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית