יצרנית מנועי המל״טים ROTAX: חוקרים טענות כי מנועים שלנו נמצאו בכטמ"מ האיראני מוג'האד-6

רוטקס היא חברה-בת של החברה הקנדית הגדולה בומברדייה (BRP) העוסקת בין היתר בתכנון וייצור מנועים לכלי רכב וכלי טיס, כולל בלתי מאויישים

A Mohajer-6 UAV seen during the Eqtedar 40 defense exhibition in Tehran. Credit: No author/Wikimedia Commons

מנוע תוצרת החברה האוסטרית ROTAX התגלה בכטמ"מ האיראני מוג'אהד-6 ששיגר הצבא הרוסי מעל הים השחור ונפל בידי האוקראינים. מנוע תוצרת רוטקס מצוי גם במל"טים ישראלים. 

חברת רוטקס הודיעה שפתחה בחקירת המקרה כיוון שמכירת ציוד כזה לאיראן היא הפרה של סנקציות שהטיל האיחוד האירופי, האוסרות על מכירת ציוד צבאי או אזרחי למטרות צבאיות.

סנקציות זהות מוטלות גם על רוסיה. מוגה'איד-6 כלול ברשימת כלי הטיס שמסרה איראן לרוסיה מאז חודש ספטמבר. 

רוטקס היא חברה-בת של החברה הקנדית הגדולה בומברדייה (BRP) העוסקת בין היתר בתכנון וייצור מנועים לכלי רכב וכלי טיס, כולל בלתי מאויישים. מנוע של רוטקס מצוי גם בכטמ"מים 'הרון' הישראלי (תע"א) ו'פרדטור' MQ-1 של ג'נרל אטומיקס.

חברות בומברדייה ורוטקס פרסמו הודעה לעיתונות בה הן מודות בעובדות ומודיעות שהן מתייחסות לפרשה ברצינות רבה: "החברה האם לא אישרה לספק ציוד לכטמ"מ שמייצרים באיראן און ברוסיה".

WAR ZONE מדווח כי הצבא האמריקני הגדיר את מוג'אהד-6 "כלי טיס בעל יכולות מודיעין, תצפית, רכישת מטרות, ויכולת לשאת חימוש מונחה מדוייק, אחד או שנים, במטע"ד. את הכטמ"מים מייצרת החברה האיראנית QODS AVIATION. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית