פוטנציאל ענק: רפאל מציעה את מיירט הטמי״ר למערכת הגנ״א עתידית אמריקאית

תכנית פיתוח מערכת הגנ״א אמריקאית לטווח קצר-בינוני בשם IFPC יכולה להגיע בהיקפה למאות משגרים | פוטנציאל ענק עבור היצרן שיזכה לספק את המיירטים | טרם פורסם הליך תחרותי לרכש המיירטים 

אב טיפוס של המשגר העתידי | מקור: https://twitter.com/MIL_STD/status/1583980073048121344?s=20&t=SjlEJ5gAL7tWY0Rnpedt3A

אם שמעתם בחודשים האחרונים על ניסויים בכיפת ברזל בארה״ב, זה היה בגלל שארה״ב מפתחת מערכת הגנ״א חדשה לטווח קצר-בינוני תחת השם IFPC. כחלק מאותה מערכת, מפותח משגר וצפויים להרכש מיירטים. החברות שיזכו בייצור המשגר והמיירט, צפויות לקבל הזמנות ענק ממשרד ההגנה האמריקאי בשנים הקרובות. היקף התכנית המירבי הוא רכש 400 משגרים, רק עבור צבא ארה״ב. ניתן להניח כי כמות כזו של משגרים תוביל לרכש עשרות אלפי מיירטים. 

אז ככה, ארה״ב רוצה לפתח מערכת ליירוט כלי טיס במרחקים קצרים, כזו ניידת שתהיה צמודה לכוח המתמרן. כמערכת, היא תמלא את הפער בין הגנה אווירית טקטית לטווח קצר והגנה מפני טילים בליסטיים כמו PAC-3 ו-THAAD לטווח ארוך. כלומר, טווח קצר - בינוני. 

בשביל המערכת, מפתחים בארה״ב משגר נייד, תחת התכנית Indirect Fire Protection Capability Inc 2 Launcher או פשוט IFPC Inc 2. החברות Dynetics ו-Raytheon מחזיקות בחוזה לאספקת 16 משגרי Enduring Shield ועוד כ-60 מיירטים מסוג AIM-9X Blk II עד סוף שנת 23, עם ארבעה מתוכם שיסופקו עד סוף 2022. החוזה המלא, אם יצא לפועל, יכול לכסות עד 400 משגרים.

העדיפות הראשונה בתכנית מתמקדת ביירוט כטב״מ (Counter UAS) והגנה מפני טילי שיוט. את העבודה הזו אמור לעשות משגר Enduring Shield וטיל AIM-9X Blk 2. 

עדיפות שניה מתייחסת למשימת יירוט טילים, עם מיירט שיירכש באופן תחרותי בשנים הקרובות. מועמדים פוטנציאלים: Miniature Hit-To-Kill Interceptor של לוקהיד מרטין, ה-AI3 של ריית'און וטמי״ר של רפאל. אזכיר כי רפאל ולוקהיד מרטין חתמו לפני מספר חודשים על שיתוף פעולה. עם זאת, את מיירט הטמי״ר מייצרת בארה״ב חברת Raytheon. 

דיבורים על שילוב מערכת כיפת ברזל בפרויקט צפו כבר בשנת 2020. בשנת 2021, הצבא האמריקאי פרס את כיפת ברזל בגואם וערך סימולציה מוצלחת לבדיקת המערכת. חלק מהמחשבה הייתה שהמערכת תוכל להגן מפני טילי שיוט, עד שימצא פתרון קבע. באוגוסט האחרון ארה״ב ביצעה עוד ניסוי מוצלח במערכת. גם הוא כחלק מתהליך הפיתוח של  IFPC Inc 2. 

כמה עולה התענוג? ובכן, כאמור, טרם התחיל הליך הרכש הרשמי למיירט העתידי של המערכת, אבל טיל מסוג AIM-9X Blk II עולה לממשל האמריקאי כ-400,000 דולרים ליחידה עם כל המודולים הנדרשים לטיל אוויר-אוויר. בתצורת מיירט, ככל הנראה, יוכלו לרדד את התכן של הטיל ולהוזיל אותו. להשוואה, לפי הערכות, עלות מיירט טמי״ר של רפאל זולה בהרבה ומסתכמת בכמה עשרות אלפי דולרים ליחידה עבור צה״ל. 

לסיכום, שווה לעקוב אחרי התפתחות התחרות בפרויקט זה בין יצרני המיירטים. עבור רפאל, מדובר בפוטנציאל ענק של מכירות לשוק האמריקאי, וגם למדינות שיקנו את המערכת הזו דרך תכניות סיוע החוץ האמריקאיות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית