מלחמה באוקראינה: הצדדים מאיימים לתקוף סכרים 

האשמות הדדיות של מוסקווה ושל קייב על כוונות לפוצץ את סכר חאקובקה על נהר דניפרו, שהוא תחנה הידרו-חשמלית לייצור חשמל

Photo: Alina Smutko, Kostiantyn Sova, Niclas Hammarström for Expressen, Arsen Petrov, Wolfgang Schwan for Anadoluimages.

כוחות צבא אוקראינה תקפו בסוף השבוע גשר צף שבנו הרוסים על הנהר דניפרו כדי שישמש נתיב אספקת ותנועת כוחות צבא רוסיים מאזור העיר חרסון. האשמות הדדיות של רוסיה ואוקראינה על כוונות לפוצץ סכר הידרו-אלקטרי שעלול להציף אזורים ענקיים, כולל את חצי האי קרים. 

הרוסים דיווחו שהגשר הצף הותקף ברקטות HIRMAS של צבא אוקראינה, ארבעה אזרחים נהרגו, ביניהם שני עיתונאים של רשת טלוויזיה מקומית.

האשמות הדדיות של מוסקווה ושל קייב על כוונות לפוצץ את סכר חאקובקה על נהר דניפרו, שהוא תחנה הידרו-חשמלית לייצור חשמל. 

פגיעה חמורה בסכר עלולה לגרום לשיטפונות ענקיים. מדובר בסכר שגובהו 30 מטרים, אורכו 3.2 ק"מ והוא נבנה בשנת 1956. תחנת החשמל ליד הסכר מספקת חשמל לכל חצי האי קרים והריסתו עלולה לשטוף גם את העיר חרסון שעליה מתנהל עתה קרב עז ובה שולט הצבא הרוסי. 

גנרל סרגיי סרוביקין, מפקד כוחות רוסיה באוקראינה אמר שהאוקראינים מתכננים התקפה גדולה על הסכר, ואילו בקייב טוענים שהרוסים מתכוננים לפוצץ את הסכר. הנשיא זלנסקי טען שהרוסים כבר מיקשו את אזור הסכר ומתכוננים לפוצץ אותו, צעד שפירושו הפעלת נשק להשמדת המונים. הרוסים מכחישים שמיקשו את הסכר.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר בסוף השבוע שארה"ב תנקוט בכל דרך דיפלומטית יחד עם רוסיה, אך כרגע מוסקווה אינה מראה סימנים לנכונות לפתוח במו"מ על המלחמה. 

בלינקן אמר בוושינגטון כי נראה שהנשיא פוטין ממשיך לדחוף לכיוון ההפוך ממו"מ דיפלומטי, וכי מוסקווה "מכפילה ומשלשת" את היקף תקיפות תשתיות מים וחשמל באוקראינה. 

ביום ששי שוחחו ביניהם שר ההגנה של ארה"ב ושל רוסיה, לויד אוסטין וסרגיי שויגו, והחליטו לשמור על קווי תקשורת פתוחים ביניהם.

סוכנות רויטרס דיווחה שהרוסים מגבירים כל העת את היקף התקיפות של מתקני אנרגיה בתותחים ובכטמ"מים. 

משרד ההגנה האמריקני הודיע שמתחילת המלחמה סיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה מיליון פגזי ארטילריה, בעיקר תחמושת 155 מ"מ ופגזים מונחים מסוג אקסקליבר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית