דעה | לקראת השנה החדשה: אילו משטרים ישראל מעדיפה שישרדו במזרח התיכון?

אהוד עילם פורס במאמר דעה את סטטוס היחסים של ישראל עם מדינות הגובלות בה ועם כאלו רחוקות יותר

קרדיט: אבי אוחיון /לע"מ

מה ישראל יכולה לבקש, ולעשות, בשנה החדשה לגבי המשטרים סביבה? בשנה הזו עשויים להתחולל אירועים רבי – חשיבות למשל לגבי יציבות משטרים סביב ישראל. ביהודה ושומרון יש הסלמה לאחרונה, מה שהעלה כרגיל את החשש להתלקחות.

אם תימשך ההדרדרות ואף תחמיר, הרשות הפלסטינאית עשויה לקרוס כליל או שהיא תשרוד כמו ב"אינתיפאדה השנייה" ב-2000-2005? הרשות עשויה להחזיק מעמד, אבל במתכונת שונה מהיום.

זה יהיה תלוי רבות במדיניות הישראלית שהלמה ברשות בעבר אבל אף ממשלה ישראלית לא חתרה באמת לרסק את הרשות. יתכן כי זה ישתנה בעתיד, בכוונת תחילה או לא. בינתיים ישראל רוצה שהרשות תשרוד. 

עם כל הנפיצות ביהודה ושומרון הרי שרצועת עזה היא במצב שביר אף יותר, בוודאי כלכלית. דווקא שם עלול להתלקח במהירות עימות נוסף, בגלל סיבות שונות. כדי להימנע מכך ישראל תמשיך לסבול, ובמידה מסוימת תתמוך, בהמשך השלטון של החמאס ברצועת עזה.

האלטרנטיבות: כיבוש מחדש או כאוס ברצועת עזה, גרועות יותר.  ישראל עשויה אפוא להמשיך לנסות ולשפר את המצב הכלכלי ברצועת עזה, למשל במתן אישורי עבודה בתוך ישראל. 

בעיות כלכליות

ישראל רוצה שמשטר סיסי במצרים והמלוכה הירדנית ישרדו, ואין ודאות שזה יקרה, לאור הבעיות הכלכליות החמורות במצרים וירדן. ישראל יכולה להתערב בעיקר ביחס לרשות הפלסטינאית, במישור פוליטי, בטחוני וכלכלי אבל גם לסייע לירדן, למשל באנרגיה ומים. בהשוואה, ישראל פחות יכולה לסייע למצרים. 

ישראל הייתה רוצה שלבנון תקים ממשלה. תהיה בה מן הסתם נוכחות בולטת של חיזבאללה אך זה עשוי למנוע מלבנון לקרוס לאור המשבר הכלכלי האדיר שלה. התמוטטות של לבנון לא תשרת את ישראל. לכן ישראל חותרת לחתום בהקדם על הסכם עם לבנון, על קביעת הגבול הימי ביניהן, שנחוץ כלכלית ללבנון אף יותר מאשר לישראל.

בינתיים אסדת "כריש" מאוימת על ידי חיזבאללה, הכריש של לבנון, שהודות לתמנון האיראני, עוצמת האש שלו היא אתגר רציני לישראל. חיזבאללה בלבנון הוא מדינה בתוך מדינה, וישראל הייתה רוצה מאד לחסל את משטר החיזבאללה שם, אבל לאור המחיר והקשיים המרובים של אסטרטגיה כזו ישראל מעדיפה להכיל את חיזבאללה.

ישראל מוסיפה לתקוף מטרות איראניות בסוריה, ופוגעת גם בצבאו של אסד, בעל בריתה של איראן. ישראל לא מנסה להפיל את משטר אסד כי זה לא שווה את המחיר והמאמץ, זה גם יוביל להתנגשות עם רוסיה וגם כך אסד בקושי שורד וצבאו חלש למדי ואינו מאיים במיוחד על ישראל. משטר אסד גם מוכר היטב לישראל, ועדיף ולו כעת יריב נכה ומוכר על הבלתי נודע.

לגבי משטרים ערביים רחוקים יותר, ממזרח ומערב, על ישראל לחתור להוסיף ולטפח את קשריה עם מרוקו, סעודיה והאמירויות, שם יש פוטנציאל רב. ישראל אפוא רוצה שמשטרים אלו ישרדו. בעיראק אין לישראל השפעה ממשית והיא רק מקווה שלא יעלה שם שוב משטר פרו – איראני, שיחזק עוד יותר את אחיזתה של איראן במדינה.

בחירות בתורכיה

ישראל אפוא תרצה או תבליג, ולעתים גם תוכל לסייע למשטרים ערביים שונים לשרוד. יש גם במזרח התיכון שני משטרים לא ערבים בהם ישראל היתה רוצה לראות שינוי משטר. למרות התחממות הקשרים בין ישראל לתורכיה, לאור מזגו ההפכפך של ארדואן, ועמדותיו הידועות, הרי שישראל תהיה מרוצה בהחלט אם הוא יפסיד בבחירות המתקרבות בתורכיה ויוחלף.

למרות המעורבות של ארדואן בתחומים שנוגעים לישראל, כמו הסיוע שלו לחמאס, ותקיפות של החמאס משפיעות לעתים על בחירות בישראל, עדיין אסור לישראל להתערב בבחירות בתורכיה. על ישראל רק לקוות שהאופוזיציה בתורכיה תשכיל להתאחד ולראות אם ארדואן יבצע שגיאות שיחמירו את המשבר הכלכלי שם, מה שיתרום להפלתו. 

עם כל החשיבות של תורכיה, התקווה הגדולה ביותר של ישראל היא שמשטר לא ערבי נוסף יקרוס, באיראן. המהומות שם כעת לא יובילו כנראה לכך אבל הן חלק מגלי מחאה שהתרחשו בשני העשורים האחרונים. יתכן והגל הבא יהיה צונאמי שיטביע את המשטר שם.

אם זה יקרה אין לדעת איזה משטר יעלה במקומו, אבל זה אי ודאות שישראל מעדיפה, לאור האיבה העמוקה של המשטר האיראני כלפיה. יותר גרוע מהמשטר הנוכחי שם כנראה לא יכול להיות.

איראן

לישראל, עם כל הפעילות בתוך איראן, בעיקר לגבי שיבוש תשתית הגרעין, אין ממש השפעה על הנעשה באיראן. ישראל תלויה בחלקים בעם האיראני, שמאסו במשטר הנוכחי, שיפילו אותו, בתקווה בהקדם. ארצות הברית יכולה לסייע , בפעילות חשאית.

גם אם המשטר החדש באיראן ימשיך עם תוכנית הגרעין כל עוד הוא יהיה פחות עוין כלפי ישראל תהיה זו בהחלט בשורה מעודדת ואף יותר מכך, לאור השלכותיה על בעלות בריתה של איראן בסוריה, לבנון, רצועת עזה, תימן, עיראק ועוד.

בלעדי המעורבות והתמיכה האיראנית בשותפיה וגרורותיה במדינות אלו תהיה זו מציאות שונה מאד, לטובת ישראל. מכל הבקשות שאפשר לבקש לשנה החדשה, במישור הבטחוני – מדיני, הפלת המשטר באיראן היא החשובה ביותר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית