רוסיה: ישראל הודיעה כי ״לא תכיר בתוצאות משאלי העם במחוזות המזרחיים״ של אוקראינה, ארה״ב מזהירה מפני הפעלת נשק גרעיני

״משאל העם״ המבוים הסתיים, כצפוי, ברוב מוחץ שהצביע בעד סיפוח לרוסיה. על פי דיווח ב-War Zone, קייב ביקשה מישראל מידע מודיעיני על איראן

חברים בוועדת הבחירות במריופול , ביום השני של משאל העם, שבת. צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko

"אם רוסיה תחצה את הסף, התוצאות עבורה יהיו קטטרופליות. ארה"ב תגיב בצורה נחושה נגד כל ניסיון רוסי להשתמש בנשק גרעיני באוקראינה", אמר אתמול היועץ לביטחון לאומי בארה"ב, ג'ייק סאליבן.

זלנסקי אמר בקייב כי אינו סבור שפוטין "מבלף" כאשר הוא מאיים בנשק גרעיני: "אולי אתמול זה היה בלוף, אך זה עלול להיות מציאותי" אמר בראיון ל-CBS.

יום רע לחיל האוויר הרוסי באוקראינה: המטכ"ל האוקראיני דיווח שכוחות צנחנים של צבא אוקראינה הפילו ארבעה מטוסים רוסיים וטיל שיוט. ההפלות היו באזור העיר חרקיב. הופלו מטוסי סוחוי SU-30SM,  סוחוי SU-25M,  סוחוי SU-34    וטיל שיוט האוקראיניים פרסמו  צילומים של המטוסים הרוסיים  בעת ואחרי הפלתם.

האוקראינים מודאגים בעיקר מתקיפות כטמ"מים. הרוסים שיגרו קבוצות של כטמ"מים תוצרת איראן לעבר מטרות אוקראיניות. WAR ZONE דיווח ששלטונות קייב מחו נמרצות על אספקת כטמ"מים איראניים לרוסיה, והגיבו בשתי צורות: שללו משגריר איראן בקייב את תוארו הדיפלומטי "ופנו לישראל לקבל ממנה מידע מודיעיני על איראן", כותב WAR ZONE.

סוכנות AP  מוסרת כי אחרי שבעה חודשי מלחמה אזרחים אוקראינים רבים חוששים מתופעות של דיכוי  מדיני רוסי אחרי שיתפרסו תוצאות משאלי העם  בארבעה המחוזות במזרח המדינה ובדרומה. אזרחים נמלטו ממקומות מגוריהם כדי להימנע מלבוא לתחנות ההצבעה במשל העם, או שהסתתרו מחדש מגיוסם לצבא.

תושבים לא מעטים, מהם מדוברי רוסית החיים במזרח אוקראינה שנים רבות, טוענים שמשאל העם הוא תירוץ רוסי להכשרת הקרקע לסיפוח המחוזות לרוסיה. "זו מזימת הקרמלין", אמרו ל-AP.

חברי ארגון "הסרט הצהוב" יחידת גרילה התומכת בממשלת קייב, מפיצים כרוזים המאיימים על מי שהולך להצביע במשאל העם וקראו לתושבים לצלם מצביעים כדי שניתן יהיה לאתרם מאוחר יותר.

האקונומיסט הבריטי כתב השבוע בנושא הגיוס הכפוי שצבא רוסיה מורכב מחיילים מקצועיים ואנשי מילואים ששרתו בצבא זמן קצר ונקראים אחרי כן לשרות מילואים קצר. מדובר בגילאי 18 עד 27 ובסך הכל 1.2 מיליון איש בצבא. כמחציתם נקראים מעת לעת לאימונים. הצבא מגייס כל שנה כ-250 אלף חיילים המשרתים 12 חודשים ואחרי כן מצטרפים לכוחות המילואים.  

בתוך כך, הסתיים אתמול ״משאל העם״ המבוים שערכו הרוסים במשך חמישה ימים בארבעת הטריטוריות הכבושות במזרח אוקראינה - ברפובליקות העממיות של דונייצק ולוגנסק ובמחוזות זפרוז'יה וחרסון. כמובן שלא היו הפתעות, עם רוב מוחץ ש״הצביע״ בעד סיפוח האזורים לרוסיה. עוד לפני פרסום התוצאות הרשמיות אמש – שכצפוי נדחו לחלוטין ע״י אוקראינה ומדינות המערב, הוציא משרד החוץ הישראלי הודעה חריגה, כי ״ישראל מכירה בריבונות ובשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה, ולא תכיר בתוצאות משאלי העם במחוזות המזרחיים״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית