"המלכה מתה - יחי המלך": אליזבת ה-2 סימלה איפוק, שמרנות ושמירה על יציבות הממלכה  

ה"מלוכה הקונסטיטוציונית" כפי שאליזבת ניהלה אותה בשנות דור, לא תשוב עוד להיות כבעבר. איש אינו יודע כיצד ימשול בכתר המלך צ'ארלס ה-3, שהיה יורש עצר במשך עשרות שנים

AAPIMAGE via Reuters Connect

האימפריה הבריטית לא התפרקה אחרי מלחמת העולם השנייה. היא הגיעה לסיומה הסופי בסוף השבוע שעבר, כאשר עצמה את עיניה המלכה אליזבת ה-2 בארמון בלמורל שבסקוטלנד, בתום 70 שנות מלכות. 

המלך צ'ארלס ה-3

ה"מלוכה הקונסטיטוציונית" כפי שאליזבת ניהלה אותה בשנות דור, לא תשוב עוד להיות כבעבר. איש אינו יודע כיצד ימשול בכתר המלך צ'ארלס ה-3, שהיה יורש עצר במשך עשרות שנים. אך לדעת רבים בממלכה המאוחדת יחולו שינויים בסגנון ובתוכן.

אולי השינויים הגדולים ממש צפויים רק בעוד שנים, כאשר יעלה לכס המלוכה הנסיך ויליאם, שהוא היום איש צעיר, שבקרוב יוכתר בתואר הנסיך מוויילס, בעוד אביו המלך החדש הוא בן יותר מ-70 שנה.

מאז נודע דבר מותה של המלכה מנסים מומחים לחצר המלוכה, פרשנים, פוליטיקאים וכתבי חצר המלכות בעיתונות הבריטית להגדיר את סודה של המלכה אליזבת. כולם תמימי דעה שהמלכה הזאת שידרה איפוק, שמרנות, שמירה קפדנית על המסורת וקיום יציבות הממלכה.

בשנת 1952 נסעה הנסיכה אליזבת עם בעלה הנסיך פיליפ לסיור באפריקה. באישון לילה בספארי בקניה הידפק על חדרה המזכיר הפרטי והודיע לה שאביה המלך ג'ורג' ה-6, הלך לעולמו. וכמנהג הוסיף המזכיר הפרטי מיד "תחי המלכה". כי אין דקה אחת ללא המשכיות ריבונות הכתר.

ב-8 בספטמבר בשבוע שעבר הודיע מישהו לצ'ארלס שאמו המלכה הלכה לעולמה, והוסיף מיד "יחי המלך". 70 שנה לא נשמעה בבריטניה הברכה LONG LIVE THE KING . גם את ההמנון ישירו עתה הבריטים אחרת: GOD SAVE THE KING. 

אם מחפשים דוגמה להפרדה מוחלטת, ללא כחל וסרק, בין אישיות ממלכתית לבין פוליטיקה, זו המלכה אליזבת. במשך 70 שנה נפגשה כל שבוע עם ראש הממשלה, מצ'רצ'יל ועד בוריס ג'ונסון.

"לחיצת יד"

את מינויה של ראש הממשלה החדשה ליד טראס הספיקה רק לאשר ב"לחיצת יד". כמה פגישות שבועיות כאלו בין ראשי ממשלה לבין המלכה היו ב-70 שנה? יותר מ-3,000. לא היתה אף לא הדלפה אחת. בפגישות אלו לא נרשם פרוטוקול. שיחה בארבע עיניים, בה מספר ראש הממשלה למלכתו את מיטב סודות המדינה. 

בימים של טיק טוק ורשתות חברתיות והשמצות, דברי בלע ופייק ניוז, גידופים וקללות, מותר להעריך לטובה את סגנונה של המלכה – איפוק, שמירה על רצינות, שפה נקייה ודיבור ללא מלים מיותרות. האשה הזאת לא התראיינה מעולם בכלי תקשורת ראיון של שאלות ותשובות, למעט הופעות שבית המלוכה יזם.

מרבים לשאול מדוע העם הבריטי מסכים לשאת בהוצאות האדירות של בית המלוכה, הארמונות, המסעות, קבלות הפנים, סעודות הפאר וגם השטויות של צעירי משפחת המלוכה המצומצמת והמורחבת. 

תשובה היתה בשבוע שעבר, בליל גשם, כאשר אלפי בריטים הצטופפו עם מטריות מול ארמון בקינגהאם בגשם. הם באו מתוך דאגה לשלומה של המלכה, ורבים הוכו בהלם כשנודע שהלכה לעולמה.

גם אם תמיד היו חוגים אנטי-מונרכיים בבריטניה, הם תמיד היו במיעוט זניח. אליזבת טיפחה את הממלכה המאוחדת, UK, ואת חבר העמים, ובכך מילאה שליחות דיפלומטית והסברתית, שכן חבר העמים זה מה שנשאר מהאימפריה הגדולה, מהקיסרות של המלכה ויקטוריה. 

היו גם היו לבית המלוכה, וגם למלכה, ימים רעים, התנהגויות שעוררו ביקורות קשות וסערות ציבוריות. פרשת המשולש צ'ארלס, הנסיכה דיאנה וקמילה ("היינו שלושה והיה קצת צפוף", אמרה הנסיכה דיאנה). ימים רבים סירבה המלכה להפסיק את חופשה ולבוא ללונדון, שם התאבלו מיליונים על מותה של דיאנה.

נוקשות וחוסר התחשבות

המלכה גילתה נוקשות וחוסר התחשבות ברגשות עמה, עד שנתרצתה במאמציו של ראש ממשלתה. בן אחד שלה עזב עם רעייתו את ארצו ועבר לארה"ב, ובן אחר הסתבך בניו יורק. לא פעם התערבה המלכה ללא צורך בחייהם הפרטיים של בני משפחת המלוכה, כמובן מתוך שמירה על מסורות.

המלכה אליזבת ה-2 מעולם לא ביקרה  בישראל ויש ביקורת על יחסו של בית המלוכה למדינת ישראל, שלא נכללה ברשימת עשרות ארצות העולם שבהן ביקרה המלכה.

ההסברים תמיד תלו את העובדה בהשפעה השלילית של משרד החוץ הבריטי וחששו מגובות ערביות ומוסלמיות. אולי ההיסטוריה של המנדט הבריטי על ארץ ישראל. אם כי את הצהרת בלפור נתן לורד אנגלי. לקהילה היהודית הגדולה באנגליה היה למלכה יחס אוהד.

בעלה של המלכה הנסיך פיליפ ובנם צ'ארלס ערכו ביקורים קצרצרים בישראל, להלוויית יצחק רבין ולעליה על קבר אמו של פיליפ שקבורה בירושלים. ובכל זאת עדיין חידה היא מדוע מלכת בריטניה לא טרחה מעולם לבקר במדינת ישראל.

עוד מעט יתחילו להגיע ללשכתו של המלך צ'ארלס ה-3 התיבות האדומות, שבהן על פי המסורת נמסרים מסמכי המדינה החשובים לעיון המלך ולחתימתו. אחרי שנים רבות יהיה כתוב על התיבות  באותיות זהב   RED BOX - THE KING. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית