צרפת: חשדות כי חברה מקומית מספקת דלק מטוסים לחיל האוויר הרוסי שתוקף באוקראינה 

תחקיר של Le Monde ו-Global Witness חושף חשדות כי חברת TotalEnergies הצרפתית שותפה במייזם אנרגיה רוסי שסיפק דלק מטוסים לשני בסיסי חיל האוויר הרוסי

https://www.globalwitness.org/en/campaigns/stop-russian-oil/total-russian-jet-fuel/

האם חברה צרפתית המשיכה למכור דלק מטוסים לרוסיה בזמן שרוסיה פלשה לאוקראינה? כך עולה מתחקיר של האתר הצרפתי lemonde.fr

״ברוסיה, חברת TotalEnergies לא רק מייצאת גז לאירופה, כפי שהיא אומרת לעתים קרובות כדי להצדיק את נוכחותה שם. ענקית הנפט והגז הצרפתית ושותפתה המקומית Novatek מנהלות שדה נפט שהמוצר שלו, לאחר שהפך ל-קֵרוֹסִין, משמש לדלק מטוסי קרב רוסיים המעורבים במלחמה באוקראינה״, כותבים בפרסום. 

״Terneftegaz, החברה שמנהלת את התחום, נמצאת בבעלות של 49% על ידי TotalEnergies ו-51% על ידי Novatek.״ 

הודות למידע שנאסף על ידי NGO Global Witness והתקבל ממסד הנתונים הפיננסי Refinitiv, המוחזק על ידי הבורסה של לונדון, לה מונד הצליח להתחקות אחר שרשרת האספקה משדה Termokarstovoye בסיביר לשני בסיסי אוויר צבאיים (Morozovskaya ומאלשבו). 

בכל אחד מהם שוכנת טייסת של מטוסי קרב. אמנסטי אינטרנשיונל ו-Human Rights Watch האשימו את הטייסות הללו בפגיעה באוכלוסייה האזרחית האוקראינית, כולל במהלך הפצצת תיאטרון מריופול, שעל פי ההערכות גרם למותם של כ-600 בני אדם, ב-16 במרץ 2022. ״פשע מלחמה", כינתה את האירוע אמנסטי אינטרנשיונל.

TotalEnergies, שלא כמו מתחרות מערביות גדולות אחרות, המשיכה להחזיק בנכסיה ברוסיה לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, למרות הביקורת הציבורית. החברה טענה כי לא הפעילה תשתית שסיפקה לצבא הרוסי דלק סילוני ולא הייתה לה שום ידיעה על ייצור דלק סילוני פוטנציאלי על ידי שותפיה העסקיים. 

״הגילויים - המבוססים על נתוני הובלה מסחרית זמינים על ידי ה- Anti-Corruption Data Collective - סותרים את טענותיה של TotalEnergies ממרץ האחרון לפיהן פעולות המיזם המשותף שלה "אינן קשורות לחלוטין לביצוע פעולות צבאיות על ידי רוסיה באוקראינה"״, כותבים באתר globalwitness שהיה שותף למחקר. 

״בין היעדים לזיקוק דלק סילוני באומסק נמצאים בסיסים של מפציצי קרב מסוג סוחוי Su-34, שהחלו לקבל משלוחים ימים לפני הפלישה. טייסי מטוסים אלה הואשמו על ידי ארגוני זכויות אדם וממשלת אוקראינה בהפצצה חסרת אבחנה של אזורים אזרחיים, כולל תקיפה ב-3 במרץ על צ'רניהיב, צפונית לקייב, שעל פי הדיווחים 47 בני אדם נהרגו בעקבותיה, והפצצה קבועה של הערים חרקוב ומריופול.״ 

כאשר הוצגו הנתונים של שרשרת האספקה על ידי לה מונד, TotalEnergies אישרה כי כל עיבוי הגז המיוצר על ידי TerNefteGaz נמכר ל-Novatek, המהווה 7% מהכמויות המשווקות של החברה. אך אמרה כי אין לה מידע על המכירות של Novatek ואין לה שליטה על הפעילות התפעולית של Novatek, שהיא חברה נפרדת לחלוטין.

״הניתוח שלנו של נתוני שרשרת האספקה מ-Refinitiv מראה שיותר מ-40,000 טונות של דלק סילוני נשלחו מאומסק למורוזובסק ולוורונז' בין פברואר ליולי - מספיק כדי למלא את מיכלי הדלק הפנימיים של Su-34 יותר מ-3,000 פעמים. המשלוח הראשון התקבל ב-22 בפברואר, יומיים לפני תחילת הפלישה, כאשר אף אחד מהבסיסים לא קיבל דלק מבית הזיקוק מאז 2017״, ממשיכים בפרסום. 

״נתוני שרשרת האספקה נתמכים על ידי תמונות לוויין ברזולוציה גבוהה. תצלום שצולם על ידי לוויין מקסאר ב-31 ביולי מציג שבעה קרונות טנקים יושבים בראש מסילה בבסיס האווירי של מורוזובסק. על פי נתוני Refinitiv, תחנת הרכבת בעיר מורוזובסק, חמישה קילומטרים משם, קיבלה ביולי מספר משלוחי דלק סילוני הכוללים אותו מספר קרונות, כולל אחד יום לפני צילום התמונה.

נשיא צרפת סירב להתייחס לפרסום של לה מונד ולהשקעותיה של TotalEnergies כאשר רויטרס ביקשו תגובה. 

שר התחבורה הצרפתי קרא לחקור את החשדות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית