לפיד נגד ביידן: ההסכם לא ימנע מאיראן להפוך למדינה גרעינית

״ישראל לא נגד כל הסכם. אנחנו נגד ההסכם הזה, מפני שזה הסכם רע. הוא לא עומד בסטנדרטים שהנשיא ביידן קבע: למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית״

קובי גדעון/ לע"מ

אייל חולתא כבר בארה״ב, בני גנץ בדרך ולפיד נואם בישראל נגד ביידן. לאחר חודשים של מו״מ מול האיראנים, נראה כי האמירקאים הגיעו לצומת - לכאן או לכאן. ולפי כותרות בארה״ב, נראה כי הממשל בדרך להסכם. 

בישראל מודאגים. ההסכם המחודש יהיה על בסיס הסכם 2015 עם אותה תקופת שקיעה ופוגש איראן עם יכולות גרעין משופרות. איראן כבר מספר שנים ללא פיקוח מעשי ולפי מידע גלוי, התקדמה ביכולות העשרת אוראניום והפיכתו למתכת אוראניום הדרושה לליבת פצצה. 

״מה שמונח כרגע על השולחן הוא הסכם רע, שייתן לאיראן 100 מיליארד דולר לשנה, הכסף הזה לא יבנה בתי ספר ולא בתי חולים. אלה 100 מיליארד דולר לשנה שיישמשו לערעור היציבות במזרח התיכון והפצת טרור ברחבי העולם״, אומר לפיד. 

״הכסף הזה יממן את משמרות המהפכה וכוחות הבסיג' שמדכאים את העם האיראני, הוא יממן עוד התקפות על בסיסים אמריקאים במזרח התיכון, ישמש לחיזוק החיזבאללה, החמאס והג'יהאד האסלאמי, זה כסף בדיוק לאותם אנשים שמנסים לרצוח סופרים והוגי דעות בניו יורק, וכמובן ישמש לחיזוק תכנית הגרעין.

״ישראל לא נגד כל הסכם. אנחנו נגד ההסכם הזה, מפני שזה הסכם רע. מפני שאי אפשר לקבל אותו כמו שהוא כתוב עכשיו. בעינינו, הוא לא עומד בסטנדרטים שהנשיא ביידן קבע: למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית. ההסכם הזה מסכן את עצמאות סבא"א. הוא יוצר לחץ פוליטי לסגור את התיקים הפתוחים ללא השלמת חקירה מקצועית.״ 

לפיד הדגיש גם את האתרים שישראל התריעה לגביהם בתקופת נתניהו וטרם נחקרו על ידי סבא״א. ״איך אפשר לחתום איתם על הסכם שנותן להם 100 מיליארד דולר לשנה פרס על זה שהם הפרו את כל ההתחייבויות שלהם?״, מסביר לפיד. 

״הסרת הסנקציות הגורפת על מגזרים כמו הבנקאות, מול גופים פיננסיים שמוכרזים היום כמסייעים לטרור, פירושה שלאיראנים לא תהיה שום בעיה להלבין כספים. הם יסייעו לעוד מדינות שיש עליהן סנקציות לעקוף אותן. הם יוכלו ליצור מסלול ישיר למימון הטרור.״

לפיד טען שישראל מנהלת דיאלוג פתוח עם הממשל האמריקאי על כל הסוגיות שבמחלוקת. עם זאת, לפיד מצהיר, כמו קודמיו, כי ההסכם אינו מחייב את ישראל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית