פרשנות | זה כבר מקרה שני של אותו גדוד ביו״ש - ממה בדיוק הרמטכ״ל מופתע? 

בפברואר הואשם גדוד נצח יהודה במותו של פלסטיני בן 80 לאחר התעללות | חצי שנה אחרי שוב אותו גדוד מעורב בפרשה של התעללות לכאורה | מסתבר שמנגנון הפקת הלקחים בצבא כנראה דורש שיפור 

תמונה: דובר צה״ל 

שמו של גדוד נצח יהודה עלה לכותרות בפברואר האחרון בגלל התעללות בפלסטיני בן 80 שמת בסופו של דבר. כעת, חצי שנה לאחר מכן, ארע אירוע נוסף בו מעורב הגדוד בהפעלת כוח שלא לצורך. ממה בדיוק הרמטכ״ל מופתע? 

״לוחמים מגדוד נצח יהודה עיכבו בשעת לילה את עמר אסעד ולפי הפלסטינים הכניסו אותו עם ארבעה עצורים נוספים לאתר בנייה. כעבור שעות עזב הכוח את העצורים ואסעד נמצא ללא רוח חיים כשאזיקון מוצמד לידו. לטענת הפלסטינים, החיילים היו אגרסיביים כלפיו ולפי הערכות הוא מת מהתקף לב״, נכתב בפרסום של Ynet (אליאור לוי, יואב זיתון). זה היה בפברואר 2022. 

חצי שני לאחר מכן, בימים אלו (אוגוסט 2022), נחשף מקרה נוסף של אותו גדוד. ״בתיעוד פלסטיני שהועלה בימים האחרונים לרשת החברתית "טיקטוק" נראים לוחמי גדוד 97 של נצח יהודה שהיו בסיור כשהם מכים פלסטינים באזור טלמונים, מערבית לרמאללה״, כותב קובי פינקלר באתר ערוץ 7.

הרמטכ״ל בתגובה: ״אירוע האלימות של הלוחמים הוא חמור ביותר, מעורר שאט נפש והוא בניגוד גמור לערכי צה״ל.״

מבירור ראשוני עולה שבמהלך פעילות מבצעית זוהה רכב חשוד. נוסע ברכב ופלסטיני נוסף עוכבו על ידי הלוחמים שנהגו באלימות והפעילו כוח כנגדם, שלא לצורך.

התחקיר הראשוני הוצג למפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. הלוחמים הושעו מתפקידם בגדוד ומכל תפקידי לחימה. בעקבות המקרה נפתחה חקירת המשטרה הצבאית, וממצאיה יועברו לפרקליטות הצבאית. 

הרמטכ״ל אמר כי ״מדובר באירוע חמור ביותר המעורר שאט נפש והוא בניגוד גמור לערכי צה״ל. הלוחמים באירוע אינם ראויים להיות לוחמים. האירוע יתוחקר ביסודיות ע"י המפקדים וייחקר ע״י המשטרה הצבאית. נמצה את הדין עם המעורבים. אין ולא יהיה מקום בצה״ל להתנהגות מסוג זה.״

התחקיר יוצג בהקדם לרמטכ״ל אשר הנחה שהאירוע ולקחיו יופצו וילמדו בכל הצבא.

פלוני היה יכול לחשוב שבפברואר הופקו לקחים. מסתבר שכנראה שלא ובצה״ל צריכים עוד תחקיר להפיק לקחים סביב אותו גדוד. מה הרמטכ״ל יגיד בפעם השלישית אם תתרחש? 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית