שווייץ: משאל עם נוסף סביב רכש מטוסי F-35

עד כה 120,000 אזרחים חתמו על התנגדות לרכש 36 מטוסי F-35, יותר מ-100,000 הדרושים כדי לעכב את העסקה | הממשלה בברן חוששת מדחייה בהחלטה שתגרור עליה במחיר המטוסים

תמונה: לוקהיד מרטין 

ממשלת שווייץ כבר הודיעה על כוונתה לרכוש מטוסי קרב חמקניים F-35 (לוקהיד מרטין) אך בשווייץ מתגבשת התנגדות בקרב קואליציה של מפלגות וארגונים המנהלים מערכה STO F-35.

עד כה 120,000 אזרחים חתמו על התנגדות לרכש 36 מטוסי F-35, יותר מ-100,000 הדרושים כדי לעכב את העסקה. הפרלמנט בברן אישר לפני כשנתיים את העסקה בשווי של 6.2 מיליארד דולר, ואחרי כן אושרה העסקה במשאל עם, כנהוג בשווייץ. אך המתנגדים החלו לאסוף חתימות.

הממשלה בחנה חלופות והגיעה למסקנה שהחמקן עדיף על מטוסי F-18 'סופר הורנט' ועל 'ראפאל' של איירבוס. אך המתנגדים ממשיכים לטעון שהמטוס האמריקני יקר מידי ואינו עונה לדרישות הצנועות של ההגנה על שווייץ.

קואליציית מתנגדי F-35 מורכבת מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, מפלגת הירוקים וחברי ארגון "'קבוצת תמיכה בשווייץ ללא צבא". הפתרון: משאל עם נוסף שייערך כנראה במארס 2023. 

עקב המלחמה באוקראינה, מסביר האתר SWISS.INFO, הממשלה בברן מיהרה לחתום על מסמכי כוונת הרכש, ויש חשש מדחיות כדי שלא יעלה מחיר המטוסים. 

ארצות אחרות, כמו פינלנד, קנדה וגרמניה, מועמדות לרכוש מטוסי F-35 ודחייה בשוויץ עלולה לדחוק אותה לסוף התור. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית