דעה | ראש השב״כ, אם אתה כבר במצרים, תשאל מאיפה חומרי הגלם לייצור רקטות מגיעים לעזה

המצרים צבועים. מחד הם מתווכים בכל סכסוך עם ישראל מול הפלסטינים, ומאידך, מאפשרים הכנסת חומרי גלם לעזה לייצור רקטות ובוכים כאשר ישראל מחלישה את הגי׳אהד ביו״ש. אולי הגיע הזמן שגם ראש השב״כ יחשוף שיניים בקהיר? 

  סטילס: חיים צח /לע"מ

ראש השב״כ, רונן בר, נשלח למצרים ״לכבות שריפה״ מדינית, לכאורה, בין ירושלים לקהיר, בשוך הקרבות במבצע ״עלות השחר״. חלק מהפרסומים בישראל טוענים כי המצרים כועסים על המעצרים ביו״ש בחודשים האחרונים במסגרת מבצע ״שובר גלים״ של צה״ל ושב״כ.

מדוע ראש השב״כ נשלח לפתור בעיה מדינית עם מצרים ולא משרד החוץ? זו שאלה פתוחה. על פי פרסומים זרים, אחת התזות טוענת כי בין ישראל למצרים יש הסכם סודי, כזה המאפשר לישראל להפעיל מל״טים, סמוך לגבול עם ישראל מול ארגוני טרור. זאת, באישור מצרי. אותה תזה טוענת שאת התיאום הזה עושה השב״כ מול המודיעין המצרי. 

המצרים מצידם פרוסים בגבול ישראל, כולל במקטע מול עזה באזור רפיח. מדובר ברצועה של כ-13 ק״מ שצה״ל נסוג ממנה בהתנתקות והצבא המצרי נכנס. הרעיון היה שהמצרים לא יאפשרו לארגוני טרור פלסטינים לפעול מסיני וכן לא יאפשרו להם להבריח חומרי גלם לייצור רקטות לעזה. 

ובכן, ההתנתקות הייתה ב-2005, מאז עברו כ-17 שנים, עם אין ספור סבבי לחימה בעזה ועשרות אלפי רקטות במצטבר ששוגרו לשטח ישראל מעזה. היות ואין בעזה מחצבי מתכות, יצרני מחרטות ועוד חומרי גלם הדרושים לייצור רקטות, כולל חומרים לדלק המוצק, עולה השאלה מאיפה החומרים האלו מגיעים. 

כפי שהסברתי במאמר קודם, התשובה לכך בינארית. או שצה״ל נכשל ומאפשר הברחות מהים או משטח ישראל לתוך עזה או שהמצרים מאפשרים הברחות משטח סיני לתוך עזה. חומרי הגלם לא נופלים על עזה מהשמיים. צה״ל, שב״כ והמשטרה משקיעים המון משאבים בסגירה של הים והברחות משטח ישראל. כך שהאצבע המאשימה מופנית למצרים. 

מצרים צבועה. מחד היא מתווכת בכל סכסוך של ישראל מול הפלסטינים ומצד שני היא מאפשרת לארגוני הטרור הפלסטינים להתעצם ולהמשיך להלחם מול ישראל. סבב אחרי סבב. האם רונן בר לא יודע מאיפה מגיעים חומרי גלם לרצועת עזה? סביר להניח שהוא יודע. הנחה סבירה תהיה ששב״כ עוסק גם בשרשרת האספקה של חמאס וג׳יאהד בעזה. כנראה גם המוסד עוסק בזה, היות ומדובר בנתיבי הברחה הנמתחים עמוק לתוך אפריקה. 

מכאן, הגיוני, שאם ראש שב״כ נוסע למצרים כי בקהיר ״כועסים״ על מעצרים של טרוריסטים פלסטינים ביו״ש, שגם ראש השב״כ ״יכעס״ על חומרי הגלם הנכנסים לעזה. מבצע ״עלות השחר״ נגמר ובעזה התחילו להשלים את החוסרים ברקטות ששוגרו במהלך המבצע. מעל 1000. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית