פרשנות | ארה"ב והודו מהדקות קשרים - זה ישפיע על הייצוא הביטחוני הישראלי להודו?

שיתוף הפעולה הצבאי בין המדינות החל להתקיים בעיקר לאור האיום הסיני מולו מתמודדות שתי המדינות | ארה״ב מנסה להפחית את השפעת רוסיה בהודו, בין היתר, גם באמצעות מכירת מערכות נשק 

צילום: חיים צח/ לע"מ
 

במהלך השבוע האחרון הודיע תת-שר ההגנה לנושאי חיל האוויר האמריקאי, כי מסדרונות הפנטגון פתוחים בפני נספחי ההגנה של הודו, כחלק מהפתיחות והשותפות האסטרטגית שבין שתי המדינות. ארה"ב, ציין תת השר פרנק קנדל, רואה בהודו כאחת מהשותפות המרכזיות שלה בתחומי ההגנה. 

פתיחת הפנטגון לגורמי צבא הודים היא צעד אחד מיני רבים, בהתקרבות שבין הודו וארצות הברית, והידוק היחסים האסטרטגיים ביניהן, כל זאת על רקע המתיחות הצבאית והמדינית שבין ארה"ב והודו לבין סין. 

בראשית אוגוסט בכנס בהודו, הכריזה השגרירה האמריקאית בהודו, סמתנה פאוור, כי ארה"ב רואה בהודו כמדינה המנהיגה לא רק את האזור ההינדו-פאסיפי, אלא ברמה העולמית. השגרירה ציינה כי ארה"ב לומדת רבות מהודו, כמו למשל בתחומים של התמודדות עם מגפות, ניהול מערכות בחירות, התמודדות עם עוני ואף בתחום המיזמים הטכנולוגיים.

פאוור קראה לקידום המיזמים הכלכליים והטכנולוגיים המשותפים בין שתי המדינות. ב- 2021 עמד היקף הסחר בין שתי המדינות על כ- 157 מיליארד דולר. היקף ההשקעות ההודיות בחברות טכנולוגיה בארה"ב הוא כ- 13 מיליארד דולר, ובנוסף כ- 200,000 סטודנטים הודים לומדים במוסדות להשכלה גבוהה בארה"ב. 

במישור הצבאי, לא רק שארה"ב החלה למכור בשנים האחרונות אמצעי לחימה להודו, כדוגמת מטוסי סיור ימיים וטילים, אלא גם מתבצעים תמרונים ותרגילים משותפים, בדגש על הממד הימי.

בשבוע האחרון באירוע ראשון מסוגו אוניית לוגיסטיקה ואספקה של הצי האמריקאי עגנה במספנות של חברת Larsen and Toubro בעיר צ'נאי, לביצוע תחזוקה שוטפת לאוניה. לאונייה האמריקאית, USS Charles Drew, עם דחי של 6600 טון וצוות של 53 איש, יבוצעו פעולות תחזוקה על ידי המספנות ההודיות במשך כשבועיים. 

שיתוף הפעולה הצבאי בין המדינות החל להתקיים בעיקר לאור המתיחות עם סין, והאיום הסיני מולו מתמודדות שתי המדינות. האיום הסיני גרם להודו להתגבר על משוכות האיבה שחשה כלפי האמריקאיים שנים רבות לאחר שאלו האחרונים תמכו לאורך עשרות שנים באוייב אחר שלהם, פקיסטאן. 

הודו שזוהתה שנים רבות, כבעלת בריתה של רוסיה, נאלצה להתמודד מול בניין כוחה הצבאי אדיר הממדים של אוייבתה המושבעת פקיסטאן, בחסות אמריקאית ובאמצעות מטוסים, אוניות, טילים וטכנולוגיות עילית אמריקאיות אחרות.

יש לציין שארה"ב ניסתה משך עשורים רבים להתקרב דיפלומטית להודו, בעיקר על מנת לרדד את התמיכה של המעצמה העולה ברוסיה. רוסיה הינה ספקית הנשק המרכזית של הודו מזה עשורים רבים. 

ב- 2009 לערך החלו להתפורר חומות האיבה בין הודו לארה"ב, בעיקר מצידה של הודו, והחל להתקיים שיתוף פעולה לא רק כלכלי ומסחרי בין המדינות אלא גם צבאי. 

בשנתיים האחרונות על רקע ההתעצמות הסינית הגוברת והאיום כאמור על שתי המדינות מהכיוון הסיני גובר שיתוף הפעולה הצבאי ביניהן, כשאחד מרגעי השיא שלו היה בראשית אוגוסט 2022, בו הסיר הקונגרס האמריקאי את הודו מרשימת מדינות עליהן מוטלות סנקציות לאור קרבתן לרוסיה - Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act.

מהלך בירוקרטי זה אפשר למעשה להסיר את כל המכשולים ולפתוח את כל דלתות שיתוף הפעולה האמריקאיים מול הודו. 

הודו וארה"ב, השותפות האסטרטגיות החדשות, נדרשות להתמודד בימים אלו מול המהלכים הסינים, ההולכים ונהיים אגרסיביים יותר ויותר בים סין הדרומי, באוקיינוס ההודי ואף מול טאייואן. שתי המדינות המהדקות את שיתוף הפעולה הצבאי, המסחרי והטכנולוגי ביניהן, מהוות משקל נגד משמעותי מול סין, במידה וזו תחליט לבצע מהלכים מלחמתיים.

יחד עם זאת, סביר יהיה להניח שכל פעולה מלחמתית סינית אגרסיבית שלא תהיה באוקיינוס ההודי, לא תענה על ידי ההודים, המנסים בכל כוחם שלא להכנס לעימות צבאי. במקרה כזה ארה"ב תמצא עצמה עם האוסטרלים והבריטים בלבד. 

באספקט הישראלי, השותפות האסטרטגית המתהווה בין המדינות, צפויה להשפיע ישירות על היקף מכירות האמל"ח של ישראל להודו. ארה"ב תציע ממיטב מרכולתה ויכולותיה הטכנולוגיות להודו, ותכנס כשחקן משמעותי מאד בשוק האמל"ח ההודי.

ארה"ב מבינה היטב שהיקף שוק הביטחון בהודו הוא אדיר ממדים, והיא תנסה לסלק מהמגרש בכל כוחה את שלושת השחקנים המרכזיים בו – רוסיה, ישראל וצרפת. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית