לקראת כנס FireTech: ראיון מיוחד עם מפקד פלוגת איסוף בגבול לבנון

״במקרה אמת הרחפן זיהה אויב שלא נחשף על ידי אמצעי תצפית אנושיים. זיהוי כזה נותן תמונת מצב למפקדים בשטח", מסביר סרן עמית עאמר, תושב חורפייש, בן העדה הדרוזית, מפקד פלוגת לוחמים ולוחמות ביחידה 869

תמונה: דובר צה״ל 

ליחידה של כוחות היבשה מתמרנת לקראת מגע עם אויב, או מפטרלת לאורך גבול לבנון או ברצועת עזה יש מגוון של עיינים בשמים, שרואות, מצלמות ומדווחות. זה יכול להיות מטוס קרב, יכול להיות כטמ"מ, 'רוכב שמים', ובשנים האחרונות נוספו למשפחה הרחפנים. 


[כנס FireTech יתקיים ב27.7.2022 באולם סמולרש, אוניברסיטת תל אביב | הרשמה באתר idfireconference.com]


קטנים, זריזים, מגביהים טוס, מצויידים במצלמות טובות, שוהים באוויר, מצלמים ומשדרים. זולים וגמישים בהפעלה, קלי משקל ונישאים על גבה של לוחמת. כוח עזר חיוני לכוחות היבשה.

כוחות החי"ר משתמשים ברחפנים למשימות של איסוף מודיעין, קבלת תמונת מצב על הנעשה בגזרה עבור הכוחות המתמרנים. ישראל דפנס שוחח עם סרן עמית עאמר, תושב חורפייש, בן העדה הדרוזית, מפקד פלוגת לוחמים ולוחמות ביחידה 869, יחידת 'שחף', השייכת לגדוד האיסוף הקרבי של אוגדה 91 בגזרה הצפונית בגבול לבנון.

סרן עמית: "הגדוד שלנו עוסק באיסוף מודיעין נייח ונייד. נייח אלו התצפיתניות ונייח אלו הלוחמים והלוחמות העוסקות פיזית באיסוף מודיעין בשטח. הרחפן הוא אמצעי חוזי, מסוגל לחשוף תנועת אויב, משדר מגובה טיסתו את תוכן החוזי, הנראה על הצג, הלוחמת מפעילת הרחפן מפענחת את החומר ומעבירה אותו לצרכן המודיעין". 

[סרן עמית עאמר | צילום: דובר צה״ל] 

מבין הלוחמות נבחרות מפעילות הרחפנים על סמך נתונים אישיים של התאמת הלוחמת. המ"פ עמית: "מפעיל רחפן צריך להיות אדם חכם. צריך יכולת התמצאות טובה בשטח, חוש טכני, יכולת לקרוא שטח ולקבל החלטות תחת לחץ בזמן קצר.

״רחפן הוא כלי  שנראה פשוט, כמעט משחק לילדים, אבל הרחפן הצבאי, ואנו מפעילים כמה סוגים, הוא כלי מתוחכם. לרחפן פשוט ורגיל הוסיפו בצה"ל אמצעי איסוף חדשניים. זה הוכיח אל עצמו בשנה שחלפה לאורך גבול לבנון בלחימה, בתרגילים ובסיכול הברחות".

לוחמת באיסוף הקרבי עוברת הכשרה ארוכה ולא קלה בת שמונה חודשים: טירונות, שדאות, קליעה, ערכים, משמעת, לימוד מקצועות האיסוף בבסיס סיירים בדרום הרחוק ואחרי כן הכשרה בהפעלת הרחפן. בכל ההכשרות רמות האימונים זהות ללוחמים וללוחמות. בפלוגה של עמית עאמר כל מפעילות הרחפנים הן לוחמות.

מפקד הפלוגה: "הפעלת רחפן בשדה הקרב זה מקצוע. החוזי שהרחפן אוסף משפיע על הערכת מצב של מפקד בשטח, נותן תמונת מצב בזמן אמת. התברר השנה שהכלי הוא ממש קריטי בגזרת לבנון כי המודיעין שהוא אוסף הוא תמיד מעודכן. 

"הכלי נתן לנו זיהוי חוליות אויב. במקרה אמת הרחפן זיהה אויב שלא נחשף על ידי אמצעי תצפית אנושיים. זיהוי כזה נותן תמונת מצב למפקדים בשטח". 

רחפנים מופעלים גם על ידי יחידת רחפנית ייעודית של אמ"ן המפעילה עשרות כלים, מבצעת גיחות לאיסוף מודיעין חזותי בכל הגזרות ברזולוציות גבוהות. קשה להסתתר מרחפן המשוטט בגובה ובכל זאת קרוב לקרקע.

הדביקו לרחפן כינוי "צופה ולא נצפה". כינוי נוסף ליחידות הרחפנים - הפלגה האנכית, זו המביאה מודיעין מלמעלה למטה. צוות מפעילי/ות רחפנים פועל גם בגדוד האיסוף הקרבי המוצב מול הגבול הסורי בצפון. 

מפקד פלוגת איסוף קרבי סרן עמית גוייס לחיל האיסוף הקרבי עם גיוסו לצה"ל, עבר קורסי מפקדים וקורס קצינים, עבר הכשרות של סמ"פ ומ"פ.

הוא משוכנע מניסיונו האישי בשדה בנחיצות ובתרומה הגדולה של הרחפנים, שהם בין אמצעי הלחימה החדשים, החדישים והקטנים בצה"ל. "כאשר יש זיהוי מודיעיני, או מקרה של התנהגות חריגה מעבר לגבול, רחפן הוא הפתרון". 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית