פוטין בטהרן

עבור איראן הפסגה היא איזון לביקור ביידן במזה"ת והברית הנרקמת עם מדיניות המפרץ ועם ישראל

www.irna.ir

פסגת משולשת בטהרן: איראן, רוסיה וטורקיה. הנשיא פוטין הגיע לטהרן לפגישות עם המנהיג הרוחני עלי חמייני ועם הנשיא ראיסי. אחריו הגיע לטהרן נשיא טורקיה ארדואן לפסגה משולשת בבירת איראן. 

רשמית הודיעו כלי התקשורת של שלוש המדינות שהמטרה העיקרית של הפסגה היא דיונים במצב בסוריה והחזרת הפליטים הסוריים לבתיהם. אולם באיראן רואים בפסגה הפגנה אנטי-מערבית. סוכנותצ הידיעות האיראנית FARS פרסמה סיסמה של משמרות המהפכה שאמרה: "הקץ להגמוניה הכלכלית והכספית של המערב".

לקראת הפסגה תקף פוטין את המערב, שלדבריו מנסה לפגוע בכלכלת רוסיה באמצעות סנקציות חמורות, שפירושן מלחמה כלכלית נגד רוסיה. רוסיה מפנה גב למערב ופונה לסין, להודו ולאיראן, מדווחת סוכנות רויטרס.  

יועצו הבכיר של פוטין יורי אושקוב אמר שבין פוטין לבין עלי חמייני התפתחו קשרים אמיצים בנושאים הדדיים ובינלאומיים. בהקשר זה מזכירים בתקשורת את רצונה של רוסיה לרכוש באיראן מספר גדול של כטמ"מים בגלל מחסור בכלים אלו באוקראינה. 

פוטין עומד להיפגש עם ארדואן ולדון באפשרויות לחדש את יצוא התבואות מאוקראינה בים השחור, וכן לדון באיומי טורקיה לפתוח במערכת צבאית חדשה בצפון סוריה, יוזמה שרוסיה מתנגדת לה. 

מומחים בסוכנויות הידיעות אומרים שמשמעות נסיעתו של פוטין לטהרן והפסגה המשולשת היא לשגר מסר למערב שרוסיה מהדקת קשרים עם איראן. עבור איראן הפסגה היא איזון לביקור ביידן במזה"ת והברית הנרקמת עם מדיניות המפרץ ועם ישראל.

ברקע הפסגה: מנכ"ל חברת הנפט הלאומית של איראן הודיע שהחברה שלו וחברת הנפט והגז הרוסית גאזפרום חתמו על הסכם שערכו  40 מיליארד דולר לשת"פ אסטרטגי. עד כה נחתמו כבר הסכמים בשווי של ארבעה מיליארד דולר עם חברות רוסיות לפיתוח שבעה שדות נפט באיראן.

רשת אל ג'זירה מדווחת כי איראן מעוניינת לחתום עם רוסיה על הסכם סחר ארוך-טווח, שעליו כבר הוסכם אשתקד, אך לא יצא לפועל.

שר החוץ האיראני עבדולהייאן אמר אתמול שמטרת הפסגה בטהרן היא להשיב אצת השקט על כנו בסוריה וכן לדון בחזרת פליטים סוריים לבתיהם בסוריה. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית