פרשנות | ממשל ביידן ישאף להימנע מעימות בין ישראל לאיראן

עם כל ההתנגדות בארצות הברית לאיראן ופרויקט הגרעין שלה, בקרב דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, תהיה התנגדות משמעותית מאד למתקפה אמריקאית באיראן

סטילס: קובי גדעון /לע"מ

לאור ביקור הנשיא ביידן בישראל, עולות סוגיות שונות ביחסי ישראל וארצות הברית. ישראל ומדינות ערב, במיוחד אלו הסמוכות לאיראן, חוששות מאיראן בגלל השאיפה של איראן להגביר את השפעתה במזרח התיכון, על חשבון אחרים, ובהם ישראל ומדינות המפרץ.

נסיגה אמריקאית מהמזרח התיכון 

ממשל ביידן שואף לצמצם את המעורבות של ארצות הברית במזרח התיכון אבל בלי לאבד אחיזה לטובת איראן. אחת האופציות שעולה מעת לעת היא לרקום ברית אזורית שתכלול גם את ישראל. אבל יהיה זה מהלך מסובך לביצוע, בוודאי במישור הצבאי. ספק עד כמה ברית כזו תחזיק מעמד בזמן אמת, כלומר בעת עימות עם איראן.

נקודת המבט של ישראל, מעצמה אזורית, שונה מזו של הפטרון האמריקאי שלה, מעצמה עולמית. ממשל ביידן רואה בסין ורוסיה יריבות עיקריות, ברמה הגלובלית, בעוד איראן היא מבחינת ממשל ביידן יריב משני ואזורי.

ישראל רואה באיראן יריב מרכזי ובסין ורוסיה סוג של שותף בעייתי. לא יריבות. בין היתר בגלל הקשרים של סין ורוסיה עם איראן. ישראל מנסה לתמרן בין ארצות הברית לסין ורוסיה, מה שמחייב פשרות מורכבות שלא מונעות ויכוחים וביקורת ולחץ אמריקאי על ישראל.

בנקודת זמן מסוימת ישראל עשויה להיאלץ לבחור בין הקשר שלה עם סין ורוסיה ליחסיה עם ארצות הברית. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה התרופפות, בוודאי לא ניכרת, ביחסיה עם ארצות הברית. שמירה על יחסיה עם ארצות הברית עשויה לעלות לישראל בצמצום ואף בנתק בין ישראל לסין ורוסיה. 

מחירי הדלק

העליה הדרמטית במחירי הדלק מציקה לממשל ביידן, ועשויה לעלות לו ביוקר בבחירות לקונגרס בנובמבר. כדי לנסות ולהוריד את מחיר הנפט כלומר הדלק, וגם כחלק מהמאמץ לצמצם את התלות של אירופה ברוסיה במישור זה,  ממשל ביידן נאלץ לבצע פשרות במדיניות שלו במזרח התיכון.

אחת מהן נוגעת לאיראן, על מנת להגביר את ייצוא הנפט מאיראן, ובכך בתקווה להוריד את מחירי הנפט באופן ניכר. ישראל גם מוטרדת מעליית מחירי הדלק, אבל בניגוד לארצות הברית ישראל לא רואה כאמור ברוסיה יריב מושבע, וזה התבטא בגישה הישראלית המעורפלת משהו לגבי המלחמה באוקראינה.

מבחינת ישראל הישענות רבה יותר של אירופה ובוודאי של ארצות הברית על איראן, כתחליף לרוסיה, בתחום האנרגיה, היא מדיניות שתזיק לישראל. איראן יכולה לנצל זאת נגד ישראל, כולל לאור הביקורת האמריקאית על ישראל בגלל מדיניותה של ישראל ביחס לאוקראינה.

חיכוך בין ישראל לארצות הברית יחליש את הקשר ביניהן, כולל לגבי תיאום ביחס לאיראן. לעומת זאת, אם כפי שפורסם כעת, איראן אכן תסייע לרוסיה להילחם באוקראינה, למשל במכירת כטב"מים, זה יציג את איראן כיריב ברור של ארצות הברית, מה שיעזור לישראל לרתום את ממשל ביידן נגד איראן.

איראן ורוסיה 

לאיראן ורוסיה יש יחסים מורכבים. השתיים שיתפו פעולה בסוריה, בסיוע למשטר אסד לשרוד, אבל בין איראן ורוסיה יש ניגודי אינטרסים לגבי סוריה, היות וכל אחת שואפת להיות המדינה הדומיננטית בסוריה. המלחמה באוקראינה מחייבת את רוסיה להתמקד בחזית זו, על חשבון חזיתות אחרות, ובהן סוריה, מה שיסייע לאיראן להגביר את המעורבות שלה בסוריה.

ישראל מתנגדת כמובן נחרצות לאחיזה איראנית בסוריה, בוודאי כזו שתכלול הקמת בסיס צבאי איתן, המיועד נגד ישראל. במשך כעשור ישראל מפציצה מטרות בסוריה שנוגעות לאיראן ו / או חיזבאללה, מה שצמצם אבל לא חיסל את ההיערכות של איראן וחיזבאללה בסוריה.

ישראל הגיעה להבנות עם רוסיה לגבי תקיפות בסוריה אבל זה עשוי להישתנות, בוודאי אם ישראל, כחלק מהרצון להשביע את רצונה של ארצות הברית, תתמוך באוקראינה נגד רוסיה.

ישראל עשויה להיאלץ לקחת סיכון בסוריה, במסגרת המאמץ לקבל סיוע אמריקאי נגד איראן בכלל ותוכנית הגרעין שלה בפרט. למרות האיום שנשקף מהבסיס האיראני בסוריה ברור כי לא ניתן לחסלו וגם אם הוא יתחזק, במידה וישראל תצמצם תקיפות שם, עדיין יהיה זה איום שולי ביחס לאפשרות שאיראן תחזיק בנשק גרעיני.

אופציה צבאית

ממשל ביידן מתנגד לאופציה צבאית נגד איראן אבל אם המשא ומתן עימה יכשל, מה שבהחלט עשוי לקרות, על ממשל ביידן לשקול מהלך צבאי נגד איראן, כדי למנוע ממנה לייצר נשק גרעיני. ממשל ביידן, בוודאי לאור כל יתר האתגרים שלו, בעיקר בתוך ארצות הברית, יהיה מסויג מאד מהצגת אופציה צבאית פומבית.

עם כל ההתנגדות בארצות הברית לאיראן ופרויקט הגרעין שלה, בקרב דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, תהיה התנגדות משמעותית מאד למתקפה אמריקאית באיראן. לא בטוח שתקיפה אמריקאית תידרדר למלחמה אם כי זה עלול לקרות, ודי בכך מבחינת ממשל ביידן.

זה לא אמור למנוע מישראל להזהיר את איראן ובלית ברירה לתקוף את תשתית הגרעין האיראנית, בתמיכה אמריקאית. ממשל ביידן אפוא לא יזהיר את איראן באופן ישיר ורשמי אלא ישאיר זאת לישראל, תוך מתן סיוע צבאי מהותי לישראל להיערך ובעת הצורך לתקוף באיראן.

ממשל ביידן עדיין ישאף להימנע מעימות בין ישראל לאיראן אבל לא ישלול זאת, אם לא יהיה מנוס מכך. ממשל ביידן ינסה הן לרסן את איראן, ובלית ברירה אולי אף בכוח, באמצעות ישראל, והן להימנע מהסתבכות צבאית אמריקאית בעימות בין ישראל לאיראן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית