ארה״ב: פלטפורמות בלונים סטרטוספריות יזהו טילים היפרסונים

הפנטגון עובד על תכנית חדשה לפיתוח בלון תצפית מגביה-טוס – בין 60 ל-90 אלף רגל - שיהוו תוספת למערך ההגנה האווירי נגד טילים היפרסונים

https://aerostar.com/products/balloons-airships

הפנטגון עובד על תכנית חדשה לפיתוח בלון תצפית מגביה-טוס – בין 60 ל-90 אלף רגל – שיצטרף לתכנית תצפית ואיסוף של הפנטגון לעקיבה אחר מערכות נשק היפרסוניות. 

פוליטיקו מוסר כי הטכנולוגיה כבר עוברת משלב הפיתוח המדעי לצבא. תום קרטו, בכיר בפרוייקט הגנת הטילים, הסביר שלפלטפורמה הפועלת בגובה רב מאוד יש יתרון של שהייה ממושכת, ניידות וגמישות בנשיאת מטע"דים שונים.

הפנטגון ממשיך להשקיע כספים בתכנית הבלונים ומקצה להם משימות שונות. בשנתיים שחלפון הושקעו בכך 3.8 מיליון דולר, ובשנה הבאה יגיע הסכום ל-27 מיליון דולר.

בלונים יכולים לסייע בעיקוב אחר נשק היפר-סוני שמפתחים בסין וברוסיה. סין הפתיעה את הפנטגון בחודש אוגוסט כאשר ביצעה ניסוי של טיל על-קולי המסוגל לשאת רש"ק גרעיני. הטיל החטיא את מטרתו ביותר מ-20 מייל.

ממשלת רוסיה טענה ששיגרה טיל על-קולי במסגרת תקיפה באוקראינה בחודש מארס, בפעם הראשונה במלחמה.

בלונים מגביהי-טוס יכולים למלא את מקומם של לווייניים יקרים בעיקוב אחר טילים. בלון תצפית כזה, שצורתו צורת דמעה, מכיל בתוכו מטע"ד ובו נתונים מורכבים והניווט שלו נעזר באלגוריתמים. 

במשך שנים מבצע משרד ההגנה של ארה"ב ניסויים בבלונים ובכטמ"מים מונעים באנרגיית השמש. יוזמה אחרת שנבדקת בניסוייים היא למצוא באיזו מידה יוכלו בלונים ולווייניים לשמש כפלטפורמות תוקפות כחלק מתכנית "שרשרת קטלנית". כלים כאלו יוכלו לשאת מערכות תקשורת, ערוצי נתונים וגם סוגים מסויימים של כלי נשק.

בפנטגון מתכננים מטע"דים סטרוספריים בבלונים ובכטמ"מים שיוכלו לעקוב אחר מטרות קרקעיות ניידות, להעביר תקשורת וליירט אותות אלקטרוניים.

את הבלון מגביה-טוס מייצרת חברת RAVEN AEROSTAR. הוא מונע בסוללות הנטענות מלוחות סולריים, יש בו מטע"ד אלקטרוני המפקח על הניווט, על בטיחות הטיסה ועל התקשורת. בתנועתו נעזר הבלון בזרמי  אוויר, ויש שימוש באלגוריתמים של לימוד מכונה כדי לשלוט בתנועת הבלון ביחס למשטר זרמי האוויר בגבהים.   

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית