ועדת זכויות האדם של האו"ם: צה״ל הרג את העיתונאית שירין אבו עאקלה

תגובת צה״ל: צה"ל שב ומציע לפלסטינים להעביר את הקליע. הסירוב הפלסטיני להעביר הקליע ולקיים חקירה משותפת מעיד על שיקוליהם

אילוסטרציה. צילום: דובר צה״ל 

האו"ם הודיע בסוף השבוע כי על סמך מידע שנאסף, הירייה שהרגה את העיתונאית שירין אבו עאקל נורתה על ידי כוחות צבאי ישראליים. ישראל הודיעה לאו"ם כי אי אפשר לקבוע כיצד נהרגה כתבת אל ג'זירה. 

דוח ועדת זכויות האדם של האו"ם מצר כי מאז שנהרגה העיתונאית שלטונות ישראל לא השלימו חקירה פלילית בנדון. הדוח מתאר בפרטים את אירועי בוקר 11 במאי בג'נין, כאשר ארבעה עיתונאים נמצאו על כביש בגבול מחנה הפליטים כשהם לובשים אפודי מגן וסימוני PRESS.

נורו כמה יריות, כנראה מכוונות היטב, לעבר שירין אבו עאקלה, שגרמו למותה המיידי. לא היתה שום עדות לפעילות של פלשתינים חמושים במקום באותה עת. גם לא הושמעו לעבר העיתונאית דברי אזהרה ולא היו חילופי אש. 

"מסקנת ממצאינו היא שהירי שגם למותה של העיתונאית מקורו בכוחות הביטחון הישראליים ולא מירי של פלשתינים" נאמר בדוח האו"ם. נציב זכויות האדם של האו"ם מישל באשלה קרא לשלטונות ישראל לפתוח בחקירה פלילית. הוא הוסיף כי מתחילת השנה הרגו כוחות הביטחון של ישראל 58 פלשתיניים בגדה המערבית, כולל 13 ילדים. 

ישראל דחתה את מסקנות הוועדה לזכויות האדם של האו"ם והדגישה שהרשות הפלשתינית לא מסרה את הקליע שהרג את העיתונאית. 

תגובת צה״ל

בהמשך לתחקירים המוטים בעניין מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה - צה"ל שב ומציע לפלסטינים להעביר את הקליע. הסירוב הפלסטיני להעביר הקליע ולקיים חקירה משותפת מעיד על שיקוליהם. 

נזכיר כי מדובר באירוע מבצעי במסגרת מבצע מעצרים במחנה הפליטים ג'נין בו התפתחו חילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים פלסטינים.

מאז קרות האירוע, צה״ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת. תחקיר צה"ל קובע כי העיתונאית לא נורתה בשום פנים ואופן במכוון, ולא ניתן לקבוע האם נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או ע"י חייל צה"ל בשוגג. 

צה"ל מצר על פגיעה בבלתי מעורבים גם במהלך חילופי אש או זירת קרב ומקפיד הקפדה יתרה על חופש התנועה והעיתונות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית