איראן מסרבת לבקשת פקחי האו״ם לחקור אתרי גרעין לא מוצהרים

בדוח של הסוכנות לאנרגיה אטומית נאמר כי ההערכה היא שמאגר האורניום המועשר ברמה של 60 אחוזים עלה מכמות של 9.9 ק"ג לכמות של 43.1 ק"ג. חלקו הומר למתכת אורניום

https://twitter.com/iaeaorg/status/1529355129249533952?s=20&t=7TJlDdPCWqlkIuPU_vp_1w

איראן לא השיבה בהוגנות לשאלות שהפנו אליה פקחי האו"ם בדבר חלקיקי אורניום שהם גילו בשלושה אתרי גרעין באיראן – כך מסרה הסוכנות לאנרגיה גרעינית בדוח רבעוני חדש שפורסם בווינה. 

סוכנות רויטרס מדווחת כי בהיעדר התקדמות בנושא זה עלול להיווצר משבר בין טהרן לבין מדינות המערב כאשר מועצת הנגידים של הסוכנות תתכנס בווינה בשבוע הבא.

אם מדינות המערב יאשרו החלטה שתמתח ביקורת על איראן, תהיה זו מהלומה שעלולה לסכל את המאמצים להגיע לידי הסכם גרעין חדש. 

הדוח הרבעוני החדש מפרט כיצד מסרבת טהרן להשיב לשאלות בדבר חלקיקי האורנים, ודוח כזה, מדווחים בווינה, ייצור לחץ על ארה"ב והמערב לנקוט בצעדים נגד איראן בכינוס מועצת הנגידים.

בדוח נוסף של הסוכנות לאנרגיה אטומית נאמר כי ההערכה היא שמאגר האורניום המועשר ברמה של 60 אחוזים עלה מכמות של 9.9 ק"ג לכמות של 43.1 ק"ג.

הדוח קובע כי הכמות הזאת "גדולה מהכמות שמגדירה הסוכנות ככמות חומר גרעיני שממנה אי אפשר לשלול אפשרות של ייצור מתקן נפץ גרעיני".

אולם דיפלומט בוועדה לאנרגיה אטומית אמר כי הסברה היא שיש צורך ביותר מ-55 ק"ג אורניום מועשר ב-60 אחוזים כדי לייצר פצצה אחת, כיוון שחומר מתבזבז בעת תהליך ההעשרה. "כשאתה מעשיר, אתה מאבד חומר", הסביר המומחה. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית