מסוקי התובלה החדשים: בכירים בלוקהיד מרטין נפגשים עם תעשיות ביטחוניות בישראל

כמקובל בחיל האוויר, בכל כלי טיס הדרישה היא לצייד את הפלטפורמה במערכות ייחודיות תוצרת ישראל, ומדובר בעיקר במערכות תקשורת, אוויוניקה, אלקטרוניקה, הגנה עצמית של המסוק, כולל מערכות תקשורת עם כלי טיס אחרים בזירת לחימה

תמונה: לוקהיד מרטין 

נציגים בכירים של לוקהיד מרטין/סיקורסקי מבקרים בימים אלו בתעשיות הביטחוניות כדי לסכם פרטים על מגוון מערכות תוצרת כחול-לבן שחיל האוויר מבקש להתקין במסוקי התובלה הכבדה החדישים CH-53 KING STALION שישראל רוכשת.

כמקובל בחיל האוויר, בכל כלי טיס הדרישה היא לצייד את הפלטפורמה במערכות ייחודיות תוצרת ישראל, ומדובר בעיקר במערכות תקשורת, אוויוניקה, אלקטרוניקה, הגנה עצמית של המסוק, כולל מערכות תקשורת עם כלי טיס אחרים בזירת לחימה.

ישראל הזמינה בלוקהיד מרטין/סיקורסקי 12 מסוקי K שיחליפו את מסוקי 'יסעור' הוותיקים, עם אופציה לששה מסוקים נוספים. האספקה אמורה להתחיל בשנת 2025. המסוקים ייוצרו במפעלי סיקורסקי בסטנפורד, קונטיקט. טייסים ישראליים כבר הטיסו את המסוק בארה"ב.

החברה תספק לחיל האוויר סימולטור, מאמן טיסה מלא, שידמה את כל ביצועי המסוק לשם הדרכה, הסבת טייסי 'יסעור' לטייסי המסוק K ולאימון טייסי מילואים בעתיד. הדגם שיסופק לחיל האוויר זהה לזה שנמצא עתה במרינס בארה"ב, בתוספת המערכות הישראליות. התקנת מערכות ישראליות נעשית חלקן במפעלי הייצור בארה"ב וחלקן בישראל אחרי הגעת המסוקים לארץ. 

חלקים רבים ב מסוקי K עשויים מחומרים מרוכבים COMPOSITES ובתעשיות בישראל אומרים שתהיה בכל מסוק "חבילה גדולה" של מערכות תוצרת התעשיות הביטחוניות הישראליות. מובטח גם שכל תחזוקת המסוקים תתבצע במסגרות חיל האוויר, בטייסות ובבסיס האחזקה המרכזי יא"א 22 בתל נוף.

המסוק K שונה לחלוטין ממסוקי 'יסעור' שחלקם בני 50 שנה. מדובר במסוק תובלה דיגיטלי, עם ניהוג אל-חוט FLY BY WIRE, מסוק מותאם לפעילות מבצעית בסביבה דיגיטלית, עם יכולת שת"פ עם פלטפורמות אחרות.

הטסת המסוק קלה יחסית, וכך יכולים שני הטייסים, המוגדרים כמפעילי מערכות להיות פנויים למילוי משימות שונות. בחיל האוויר אומרים שאי אפשר לדעת היום אלו משימות עלולות להיווצר לכל מטוס, כולל למסוקים, ולכן תוכנן המסוק K כך שניתן לערוך בו שינויים להתאמה למשימות בלתי מתוכננות.

צוות המסוק הוא בן שלושה, שני טייסים וקצין ממונה על תא המטען והלוחמים מאחור. המסוק יכול לשאת עד 50 לוחמים או כלי רכב. מסוקי K כבר עברו סדרות רבות ומפרכות של ניסויי טיסה במסגרת המרינס, שכללו טיסות בתצורות שונות, בתנאי מזג אוויר חום וקור, נשיאת מטענים כבדים ונחיתות על נושאת מטוסים בים.

הלקוח הגדול ביותר של המסוק הוא חיל הנחתים, שכבר מפעיל 44 מסוקים והזמין מאות מסוקים. גרמניה קרובה להחלטה אם תצטייד במסוק זה, ולקוחות פוטנציאליים הם חילות האוויר של שווייץ, הודו וקוריאה הדרומית.

מחיר מסוק K הוא כ-93 מיליון דולר, אך המחיר ירד בהמשך האספקה. זה כלי טיס יקר, אך מסבירים שהמערכות בו הן החדישות והמתקדמות ביותר, זה מסוק תובלה כבדה גדול, ובעל שלושה מנועים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית