מלחמה באוקראינה: לוחמים אוקראינים נצפו עם תבור בייצור מקומי תחת המותג Fort-22

מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה נצפו כמויות גדולות של רובי משפחת Fort-22, הגרסה האוקראינית המקומית לרובי תבור, בעיקר בידי כוחות ביטחון פנים והיחידות המיוחדות של צבא אוקראינה והמשמר הלאומי
 

Members of the Ukrainian armed forces with a Fort-224 carbines (via social media)

אתר הנשק הקל האמריקאי Thefirearmblog.com מפרסם סקירה על רובי התבור הנמצאים בשימוש הכוחות המזוינים האוקראיניים.

כתב האתר מתיו מוס (Matthew Moss)  מציין כי מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, בסוף חודש פברואר 2022, נצפו כמויות גדולות של רובי משפחת Fort-22, הגרסה האוקראינית המקומית לרובי תבור, בעיקר בידי כוחות ביטחון פנים והיחידות המיוחדות של צבא אוקראינה והמשמר הלאומי.

כיומיים לאחר תחילת הפלישה, פרסמו הרוסים סרט וידאו על מחסן נשק של המשמר הלאומי האוקראיני ובו יותר מתריסר רובי Fort-221. רובים מדגם זה נחזו גם בידי מיליציית "אזוב".

מתוך הסרטים שפורסמו קשה לומר היכן ובידי אילו יחידות נעשה שימוש ברובים, אם כי במקרים רבים הם שימשו כנשקים אישיים של צלפים ומאתרים, לצד רובי הצליפה. מרבית רובים אלו היו בקליבר 5.45x39 מ"מ ורבים מהם היו מצוידים בכוונות M5 ו-M21 של מפרולייט.

רובי התבור המקומיים מיוצרים במפעל Fort הממשלתי במערב המדינה. מוס מספר כי מסקירת האתר של מפעל "פורט" עולה כי הנשקים של IWI החלו להופיע בו בסוף שנת 2008 לאחר חתימת הסכם למתן רישיון ליצור מקומי שלהם באוקראינה. הרישיון התיר לאוקראינים לייצר אקדחים, תתי מקלעים, רוס"רים ואת המקלע הקל "נגב".

ב-2011-12 דווח כי התבור מיוצר באוקראינה והוצג במספר תערוכות בעולם עם תווית של מפעל "פורט". אולם לא ניתן לקבוע האם רובים אלו יוצרו באוקראינה או שמא רק הורכבו שם או שיוצרו בישראל והוטבעה עליהם חותמת המפעל. אין פרטים רבים על השותפות עם IWI, אולם עלתה הסברה כי אם המפעל השיג מכירות משמעותיות עבור רובים אלו, ייתכן שייצור נוסף שלהם הועבר לאוקראינה.

ב-2014 הודיע הצבא האוקראיני כי בחר בדגמי Fort-221 ו-Fort-223/224 כרובי שירות עם הזמנה ראשונית של 500 רובים. לא נמסר מידע על הזמנות נוספות, אולם ידוע כי בשנת 2016 המשטרה וכוחות ביטחון הפנים הצטיידו ברובים אלו. סביר להניח כי הסיבה להצטיידות גופים אלו ברובי "פורט" היא העובדה שהן גופים אלו והן המפעל כפופים למשרד לענייני פנים.

מוס מציין כי מסקירה מעמיקה יותר של אתר המפעל מסתבר כי בחודש מרץ 2021 הפסיקו להציג בו את דגמי רובי תבור ו-IWI ומפרולייט הוסרו מרשימת שותפי המפעל באפריל 2021, מה שמעיד כנראה על סיומה של השותפות בין "פורט" ל-IWI.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית