מלחמה באוקראינה: כוננות לקראת ה-9 למאי - יום הניצחון הסובייטי על הנאצים

הערכות מנוגדות. חלק טוענות כי פוטין עלול להכריז רשמית מלחמה על אוקראינה ב-9 במאי, עם אפשרות לגייס מילואים. אחרות טוענות כי הוא מתכוון להכריז על סיומו של המבצע המיוחד 

Credit: Paula Bronstein, Carol Guzy, Evgeniy Maloletka, David Guttenfelder.

הנשיא פוטין עלול להכריז רשמית מלחמה על אוקראינה ב-9 במאי, יום הניצחון הסובייטי על הנאצים, בעוד מסעי המלחמה שלו באוקראינה אינם צולחים כמתוכנן. 

בכירים בארה"ב ובאירופה אמרו לרשת CNN כי יש הערכה שפוטין ינצל את יום הניצחון כדי להודיע על הישג גדול באוקראינה או על הסלמה צבאית, או שניהם. עד כה הקפיד פוטין להגדיר את המערכה כ"מבצע צבאי מיוחד". הכרזת מלחמה פירושה יכולת של הנשיא להכריז על גיוס כללי של כוחות המילואים של הצבא.

לעומת זה יש דיווחים לפיהן האפיפיור פרנציסקוס שמע מנשיא הונגריה אורבן שפוטין מתכוון להודיע ב-9 במאי על סיום המערכה באוקראינה. 

סוכנות AP דיווחה אמש כי צבא רוסיה פתח בהסתערות על מפעל הפלדה הגדול בעיר מריופול. אתמול בבוקר נמסר שהארטילריה הרוסית הגבירה את הפצצת המפעל, בו עדיין לכודים יותר ממאתיים בני אדם, ויתכן שההפגזה הייתה הכנה להסתערות.

AP מצטטת את אוסנת לוברני, מתאמת הפעילות ההומניטרית מטעם האו"ם כי ממאמצי הפינוי במפעל הפלדה סייעו לפנות משם 101 גברים, נשים וילדים. המתקפה הרוסית על המפעל מסתייעת בתותחים, רק"ם וטנקים. 

משדות המערכה מדווחים כתבים שצבא אוקראינה הצליח להדוף את הרוסים סביב העיר חארקיב. מקורות בקייב מסרו שבימים האחרונים היו מתקפות רבות במולדבה וסמוך לגבולותיה. ההשערה היא שהצבא הרוסי מנסה לפתוח חזית חדשה במולדבה.

אתמול נהרס בהפצצה מגדל תקשורת בחבל טרנסניסטריה, ונשיא מולדבה כינס את ממשלתו לישיבת חירום. אלוכסיי ארסטיביץ, יועצו הבכיר של הנשיא זלנסקי, אמר כי ידוע לו שבכירים במוסקווה מדברים על הצורך בכיבוש מולדובה.

פוטין הודיע אתמול שהוא ישעה כל יצוא מרוסיה למערב אירופה ויבטל עסקות עם גורמים אירופיים. פוטין חתם על צו האוסר יצוא מוצרים וחומרי גלם שונים ליחידים ולחברות הכלולים ברשימות הסנקציות שהטילה ממשלת רוסיה על עסקים זרים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית