איתן סטיבה ועמיתיו נחתו בשלום

האסטרונאוטים נימשו מן המים בתוך הקפסולה, הועלו על ספינת חילוץ ויצאו בזה אחר זה מהחללית דרגון, מלווים על ידי רופאה בשלב המעבר לתנאי כבידה אחרי 17 ימי אי-כבידה

צילומים space x

בדברי הפרידה שלו מצוות תחנת החלל הבינלאומית אמר האסטרונאוט הישראלי השני איתן סטיבה "אני מוכן להישאר פה עוד איזה חודש", אבל הוא לא קיבל אישור, ואתמול בערב נחת בשלום באוקיאנוס האטלנטי עם שלושה עמיתיו, האסטרונאוטים הפרטיים.

אתמול בשעה 20.07 שעון ישראל נחתה החללית דרגון ובה איתן סטיבה, מרק פת'י, לארי קונור ומפקד המשימה מייק לופז אלגרייה באוקיאנוס האטלנטי, מול העיר ג'קסונוויל, פלורידה. הסתיים בהצלחה החלק הראשון של משימת רקיע של קרן רמון בשיתוף סוכנות החלל הישראלית, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה וגורמים רבים אחרים.

מנכ"ל קרן רמון רן לבנה אמר שייחוד משימת רקיע הוא שת"פ בינלאומי של ממשלות עם חברות וארגונים תעשייתיים, מדעיים ואקדמיים פרטיים, ומכאן עשרות הניסויים שביצע איתן סטיבה בחלל. 

הנחיתה SPLASHDOWN הייתה סיומו של תהליך ארוך ומורכב שכלל אריזת הציוד האישי והמדעי בחללית, לבישת חליפות החלל הלבנות, כניסה לקפסולה דרגון ותחילת המסע הביתה. שלב קריטי ומסוכן הוא הכניסה לאטמוספרה של כדור הארץ REENTRY שבה מוגנת החללית על ידי מגן חום מיוחד. בתוך החללית יש מיזוג אוויר ואוויר צונן מוחדר לחליפות החלל כאשר הטמפרטורה היא 1,800 מעלות צלזיוס מחוץ לחללית. 

בדרך יש שלב של חמש-שש דקות של LOS, היעדר תקשורת, כשהחללית מתחממת. בשלב ההאטה היא עוברת ממהירות של 27 אלף קמ"ש למהירות של 570 קמ"ש. בגובה ששה ק"מ נפתחו המצנחים, שני מצנחים קטנים תחילה ואחריהם ארבעה מצנחים ענקיים. 

האסטרונאוטים נימשו מן המים בתוך הקפסולה, הועלו על ספינת חילוץ ויצאו בזה אחר זה מהחללית דרגון, מלווים על ידי רופאה בשלב המעבר לתנאי כבידה אחרי 17 ימי אי-כבידה. אחרון יצא המפקד אלגרייה, בהתאם למסורת שהמפקד יוצא אחרון מהספינה. לפניו יצא מהחללית איתן סטיבה, שישהה עוד כמה ימים באורלנדו, פלורידה וישוב ארצה. 

את הימים האחרונים לשהות בחלל ניצל איתן סטיבה לניסויי רפואה מרחוק, צילום ברקים מעל אזורים שונים, תצפיות מהחלל וקיום משדרים חינוכיים לתלמידים בישראל שעוסקים בלימודיהם בנושאי חלל ביוזמת קרן רמון. בין היתר צילם את הזוהר הדרומי, 'אורורה אוסטרליס', במסגרת ניסוי של פרופ' יואב יאיר דיקן בי"ס לקיימות באוניברסיטת רייכמן.

סטיבה ערך לצופים מכדור הארץ סיור מקיף בתחנת החלל, הראה את המיטה שבה בילה את לילותיו ואת המזווה שבו אוכסנו מכלי המזון שהוא ועמיתיו אכלו בחלל בתנאי אי-כבידה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית