ביידן בנאום נרגש בוורשה: "אסור שפוטין ימשיך להנהיג את רוסיה״

מקורות במשרד ההגנה האמריקני מסרו כי יש סימנים שהרוסים יוותרו בשלב זה על כיבוש קייב הבירה | משרד ההגנה הרוסי הודיע שהסתיים השלב הראשון של "המבצע המיוחד"

https://twitter.com/POTUS/status/1507880389255352332?s=20&t=5mEYdx1_ohN-hpLvNHSL2Q

"אסור שפוטין ימשיך להנהיג אצת רוסיה", הצהיר אתמול הנשיא ביידן בנאום בטירה המלכותית בוורשה, "למען השם, איש זה אינו יכול להישאר בשלטון". 

רשת CNN מדווחת כי  בכך הרחיק הנשיא לכת בקריאה לחילופי שלטון ברוסיה, וזה שינוי משמעותי בגישה האמריקנית כלפי מוסקווה, שלא גרסה מגמה להחליף שלטון ברוסיה. תגובת דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב: "לא מר ביידן הוא שיחליט על כך. זו רק הבחירה של תושבי הפדרציה הרוסית".

בנאום לסיום ביקורו באירופה פנה ביידן בקריאה נרגשת לעם הרוסי: "תמיד דיברתי אליכם, בני העם הרוסי, ישירות וביושר. ואני אומר לכם, אם אתם יכולים לשמוע, שאתם הרוסים אינכם אויב שלנו. אני מסרב להאמין שאתם מברכים על הרג ילדים תמימים, סבים וסבתות, או שאתם מסכימים להרס בתי חולים, בתי ספר ובתי חולים ליולדות, שנהרגים ונפגעים מטילים ומפצצות רוסיות".

ביידן שיגר אזהרה מפורשת לפוטין: "בל יעלה על דעתך לנוע אפילו סנטימטר אחד לתוך טריטוריה של נאט"ו". הוא הבהיר שכוחות אמריקניים לא נמצאים באירופה כדי להיות מעורבים במלחמה עם כוחות רוסיים אלא כדי  להגן על בעלת בריתה של נאט"ו. 

כוחות צבא השתלטו אתמול על העיר סלובוטיץ' שם מתגוררים עובדי אתר הכור הגרעיני ותחנת הכוח בצ'רנוביל. העיר נמצאת בגבול השטח האסור למגורים סביב אתר הכור שבו אירע האסון בשנת 1986. בכמה ערים באוקראינה התחוללו קרבות בסוף השבוע ובעיר החוף מריופול התנהלו קרבות רחוב. סדרת התפוצצויות עזות נשמעו בעיר לביב.

מקורות במשרד ההגנה האמריקני מסרו כי יש סימנים שהרוסים יוותרו בשלב זה על כיבוש קייב הבירה, והם מתמקדים עתה בחתירה להישגים צבאיים במזרח אוקראינה. המקורות מסרו כי לא נראה בשטח שהרוסים מתייחסים לקייב בצורה תוקפנית כפי שהיה בתחילת המלחמה, וכי הצבא מתמקד בחבל דונבאס שם נמצאות שתי "רפובליקות" הבדלנים.

משרד ההגנה הרוסי הודיע שהסתיים השלב הראשון של "המבצע המיוחד" ומעתה הדגש הוא על "שחרור" חבל דונבאס, אם כי אין להוציא מכלל אפשרות המשך ההתקדמות כדי להשתלט על ערים אחרות באוקראינה.

הנשיא ביידן, שכינה את פוטין "קצב", הגיע אתמול לעיר ז'שוב בפולין ונפגש עם לוחמי הדיוויזיה המוטסת 82 המוצבים שם במסגרת התעצמות כוחות נאט"ו וארה"ב סביב אוקראינה.

משרד ההגנה הבריטי הודיע שתקיפות הנגד של צבא אוקראינה בעיר קייב היו מוצלחות, וכי  הצבא  הרוסי נסוג כמה עשרות קילומטרים.

פקיד בכיר במשרד ההגנה בוושינגטון מסר כי עד כה שיגרו הרוסים 1,250 טילים בליסטיים וטילי שיוט אל מטרות באוקראינה, וכי יש ידיעות, שקשה לאמתן, כי בין 20 ל-60 אחוזים מהטילים לא פעלו.

צבא רוסיה הודיע רשמית כי בקרבות נהרגו  1,351 חיילים רוסיים ו-3,875 נפצעו. משרד ההגנה הציג סרטון בו נראה מטוס קרב סוחוי SU-34   נושא פוד מיוחד להגנה מפני חסימת שידורים. קהיליית המודיעין האמריקנית קבעה כי האקרים של ממשלת רוסיה הם שביצעו התקפות סייבר קשות נגד מערכות התקשורת של צבא אוקראינה בתחילת המלחמה.

הממונה על רכש ולוגיסטיקה בצבא ארה"ב דאג בוש הודיע כי יגבר קצב הייצור של טילי ג'וולין וסטינגר אחרי שארה"ב סיפקה למזרח אירופה אלפי מערכות טילים כאלו. דפנס ניוז מוסר כי חוק תקציב הביטחון השנתי של ארה"ב מקציב 13.6 מיליארד  דולר כסיוע לאוקראינה, מהם שלושה מילירד למערכות נשק חדשות כמו טילי ג'וולין.

שר ההגנה האוקראיני אולקסיי רזניקוב אמר באחרונה כי צבאו זקוק בדחיפות לטילי סטינגר ולמערכות נ"ט "כדי להגן על ערינו". לדבריו, ארה"ב יכולה להעביר את הנשק לפולין ומשם יועבר לאוקראינה.

ממשלת אסטוניה אישרה תקציב הגנה חדש בסך 532 מיליון דולר, ורוב הכסף יוקצב למערכות הגנה לטווח בינוני. שר ההגנה של אסטוניה אמר בטאלין שארצו מעוניינת לרכוש מערכת הגנה זהה למערכת הנורווגית שרוכשת ליטא השכנה, שהזמינה מערכת הגנ"א בחברת קונגסברג בנורווגיה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית