פסגה מזרח תיכונית בנגב: שרי החוץ של מצרים, בחריין, איחוד האמירויות ומרוקו מגיעים לדון בבעיה האיראנית

יוזם הפסגה הוא שר החוץ יאיר לפיד. מלון קדמא את האורחים החשובים משש מדינות, ובראשם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן

קרדיט צילום: אורן שלו

סמוך לקברו של דוד בן גוריון בשדה בוקר מתכנסת הבוקר פסגת הנגב, כינוס חסר תקדים של שרי החוץ של ישראל, ארה"ב, וארבעה שרי החוץ ממדינות ערביות – מצרים, בחריין, איחוד האמירויות ומרוקו. ירדן כנראה לא תשתתף באירוע.

יוזם הפסגה הוא שר החוץ יאיר לפיד, ומקור בכיר במשרד החוץ אמר כי הפסגה היא אירוע הסטורי והיא "מהלומה לאיראן". ישתתפו שר החוץ המצרי סלאח שוקרי, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה אל-נהיאן, שר החוץ של בחריין עבדולטיף אל-זיאני ושר החוץ של מרוקו מאסר בוטירה.

החל מאמש נעשו סידורי ביטחון מיוחדים בשדה בוקר, שם יארח מלון קדמא את האורחים החשובים משש מדינות, ובראשם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן. הכוונה היא שמשתתפי פסגת הנגב יעלו על קברו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון.

שגריר ישראל בבחריין איתן נאווה צייץ אתמול בטוויטר: "43 שנים אחרי חתימת חוזה השלום בין ישראל למצרים ייפגשו שרי החוץ של לפחות ארבע מדינות ערביות וארה"ב לדון בשת"פ אזורי".

מארגני הפסגה בישראל אינם מסתירים שהכוונה העיקרית היא העברת מסר לאיראן נוכח הידיעות שקרובה השלמת הסכם גרעין חדש עם טהרן. הכוונה הבלתי מוסתרת של ישראל היא ליצור חזית אחידה מזרח תיכונית ואמריקנית נגד איראן, וגם לאחד בכך את המדינות החתומות על הסכמי אברהם, שרי החוץ שזו להם הפעם הראשונה שהם משתתפים בכנס בנגב בישראל. 

מחלקת המדינה בוושינגטון הודיעה כי מזכיר המדינה בלינקן ינצל את נסיעתו כדי לתאם עמדות עם בעלות בריתה של ארה"ב בנושא הפלישה הרוסית לאוקראינה ו"פעילויותיה הורסות היציבות של איראן באזור". כן יידונו הסכמי אברהם והמאמצים לשיפור יחסי ישראל והפלשתינים.

אנתוני בלינקן ייפגש השבוע עם ראש הממשלה נפתלי בנט, עם שר הביטחון בני גנץ ועם הנשיא יצחק הרצוג. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית