מלחמה באוקראינה: צבא רוסיה הורס את קייב במקביל לשיחות הפסקת אש

ראש משלחת אוקראינה לשיחות פודוליאק אמר שנראה שיש מקום לפשרה מסויימת | הקרמלין הכניס את ביידן, טרודו, שר ההגנה האמריקני וראש ה-CIA תחת סנקציות משלו | במריופול צפי לאלפי אזרחים הרוגים

https://youtu.be/GXjjmo85pZQ

בעוד הרוסים מגבירים את קצב ההפצצות על העיר קייב יצאו אתמול ברכבת שלושה ראשי ממשלות פולין, צ'כיה וסלובניה לבירה המופצצת כדי להיפגש עם זלנסקי ולהביע סולידריות עם העם האוקראיני, וראש ממשלת פולין מכריז: "חובתנו היא להיות במקום שקבעה לנו ההסטוריה".

מתיאוש מורבייצקי מפולין, פטר פיאלה מצ'כיה ויאנז יאנסה מסלובניה יצאו למסע שלדעת פרשנים במערב מסמל את יכולת העמידה של אוקראינה עד כה בהתמודדות עם הפלישה הרוסית. המסר הוא שצבא רוסיה התכוון לכבוש את קייב לפני כשבועיים, ועדיין לא הצליח. ראש ממשלת פולין אמר לפני שחצו את הגבול: "אנו נוסעים למען עתיד ילדינו הראויים לחיות בעולם חופשי מעריצות".

הנשיא זלנסקי אמר לראשי הממשלה כי שיחות השלום עם רוסיה נראות יותר מציאותיות אולם דרוש עוד זמן. אתמול הביעו מקורות אוקראיניים לראשונה תקווה שאולי המלחמה תסתיים בקרוב ויתכן שהרוסים יסכימו לתנאים מסויימים, בעיקר עקב כישלונם להקים ממשלה חלופית פרו-רוסית בקייב.

ראש משלחת אוקראינה לשיחות פודוליאק אמר שנראה שיש מקום לפשרה מסויימת והשיחות יימשכו היום, וכי הרוסים מרככים כנראה מעט את עמדתם בעניין הפסקת הלחימה. 

הנשיא זלנסקי הביע אתמול נכונות להסכים לערבויות ביטחון שיבטיחו שאוקראינה לא תבקש להצטרף לנאט"ו. "אוקראינה מבינה שדלת נאט"ו איננה פתוחה בפניה", אמר זלנסקי, "ואם אינך יכול להיכנס בדלת עליך לשתף פעולה עם אלו שיכולים להיכנס כדי שיסייעו לנו להגן על עצמנו". 

בתגובה לסנקציות פרסמה אתמול מוסקווה רשימה של אנשים שהכניסה לרוסיה אסורה עליהם, ביניהם ביידן, טרודו, שר ההגנה האמריקני וראש ה-CIA. שלושה ראשי הממשלה מגיעים לקייב הנתונה להפצצות, ממנה נמלטו כמחצית מ-3.5 מיליוני תושביה. זלנסקי קרא לחיילים הרוסיים להיכנע. "למה לכם למות", אמר, "אני  יודע שאתם רוצים לחיות".

בעיר ריבנה נהרגו  19 איש בתקיפת מטוסים רוסיים על מגדל טלוויזיה. המצב החמור ביותר הוא בעיר הדרומית מריופול, שם נהרגו מאות תושבים והרוסים טענו שהם שולטים בכל אזור העיר חרסון שבדרום המדינה.  האו"ם הודיע שמספר הפליטים שעזבו את אוקראינה הגיע אתמול לשלושה מיליון.

אתמול הצטרף מזכ"ל נאט"ו יינס שטולטנברג לחוששים מנשק כימי רוסי. הוא אמר בבריסל שרוסיה עלולה ליצור תירוץ כזב כדי להשתמש בנשק כימי. הוא הגדיר אבסורד את הטענות הרוסיות כאילו יש באוקראינה מעבדות לייצור נשק כימי וביולוגי. 

ארה"ב הטילה חבילת סנקציות חדשה על קצינים בכירים בצבא הרוסי, על אנשים המעורבים בשחיתות או קשורים להפרות זכויות האדם. הוטלו סנקציות על שופטת במוסקווה, על תובע-חוקר ועל יו"ר הפרלמנט של בלארוס.

הקרבות גבו אתמול עוד קרבן בתקשורת: הצלם הוותיק של רשת FOX NEWS פייר זקז'ובסקי נהרג כשהמכונית בה נסע הותקפה בירי ליד קייב. יחד אתו היה במכונית כתב רשת פוקס בנג'מין הול, שנפצע מהיריות.

ברוסיה אושר חוק המתיר לחברות התעופה הרוסיות להשתלט למעשה על מאות מטוסים שהן חכרו מחברות החכרה זרות מחוץ לרוסיה ועתה הם כלואים ברוסיה. חברות ההחכרה ביטלו את רישויי המטוסים הנמצאים ברוסיה וחברות התעופה הרוסיות יוכלו מעתה לרשום אותם כאילו הם רכושן. מדובר ביותר מ-515 מטוסים זרים בשווי של כעשרה מיליארד דולר. הממשלה הרוסית הודיעה שתעניק אישורי כשירות טיסה לכל המטוסים הזרים הללו.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית