מלחמה באוקראינה: ממשלות ארה"ב ובריטניה הביעו חשש שרוסיה עלולה להשתמש בנשק כימי או ביולוגי

לא היתה התקדמות בשיחות שניהלו אתמול באנטליה, טורקיה, שרי החוץ של רוסיה ואוקראינה | "לא היתה כל אלטרנטיבה לביצוע המבצע המיוחד", אמר פוטין בישיבת ממשלה בשידור חי

http://en.kremlin.ru

ממשלות ארה"ב ובריטניה הביעו חשש שרוסיה עלולה להשתמש בנשק כימי או ביולוגי בהתקפה על אוקראינה והזהירו שרוסיה תישא בתוצאות. הבית הלבן וממשלת בריטניה הזהירו שרוסיה עלולה להפעיל תרגיל הטעייה שישמש לה צידוק להפעלת נשק כימי.

דוברת הבית הלבן ג'ן פסאקי אמרה כי יתכן שטענות הכזב הרוסיות בדבר סיוע אמריקני לייצור נשק כימי באוקראינה הן מזימה להצדיק שימוש בנשק כזה. דובר  משרד ההגנה האמריקני ג'ון קרבי הגדיר את ההאשמות הרוסיות בנושא הזה "אבסורדיות ומגוחכות, תעמולה רוסית קלאסית". 

אתמול לא היתה התקדמות בשיחות שניהלו אתמול באנטליה, טורקיה, שרי החוץ של רוסיה ואוקראינה, סרגיי לברוב ודמיטרו קולבה. הם דנו בעיקר בפתיחת מסדרון הומניטרי לפינוי פליטים מהעיר מריופול.

שר החוץ האוקראיני הציע הפסקת אש בת 24 שעות בכל גזרות הלחימה, אך לברוב לא היה מוכן להתחייב לכך. רוסיה מצידה הגישה הצעות משלה לממשלת קייב, והודיעה שהוא "רוצה לראות אוקראינה מפורזת".

בהתייחסו לידיעות על הפצצת בית חולים ליולדות במריופול אמר לברוב שהבניין לא שימש כבית חולים אלא חנו בו חיילים אוקראיניים. הוא הוסיף כי אינו סבור שהסכסוך יידרדר למלחמה גרעינית והזהיר את ארה"ב ואת אירופה שרוסיה לא תהיה לעולם מוכנה לסמוך על המערב.

הנשיא פוטין קיים אתמול ישיבת ממשלה ששודרה בשידור חי בטלוויזיה ואמר שהסנקציות שהטיל המערב על רוסיה סופן שיפגעו במערב בצורת עליית מחירי מזון, אנרגיה, בעוד מוסקווה תדע לפתור את בעיותיה בכוחות כעצמה ועוד תצא מחוזקת. 

"לא היתה כל אלטרנטיבה לביצוע המבצע המיוחד", אמר פוטין, "רוסיה היא מדינה שלא תתפשר לעולם על ריבונותה תמורת רווחים כלכליים קצרי-טווח. בסופו של דבר זה יסתיים בחיזוק עצמאותנו והסתמכות על עצמנו וריבונותנו". 

בתגובה לסנקציות של המערב הטילה ממשלת רוסיה איסור על יבוא מחו"ל של 200 מוצרים בתחומי טלקום, תרופות, מכוניות, מוצרי חקלאות, חשמל וטכנולוגיה – כל זה עד סוף שנת 2022. 

בישיבת ממשלת רוסיה אמר שר החקלאות שמובטחת אספקתך מזון למדינה, ואילו שר האוצר אנטון סילואנוב הודיע שרוסיה נקטה באמצעים להגביל זרימת כסף לחו"ל, ובחובות החוץ שלה תטפל רוסיה ברובלים ולא בדולרים.

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס הודיעה בביקור בוורשה שהיא מאמצת את הקריאות לחקירה בינלאומית של פשעי מלחמה שמבצעים הרוסים באוקראינה. במסיבת עיתונאים עם נשיא פולין אנדז'יי דודה הביעה הארס זעזוע מהפצצת בית החולים ליולדות, מפינוי כפוי של נשים הרות והפצצות אזרחים.

היא הביעה תמיכה בפולין ובנאט"ו. בשיחות עם מנהיגי פולין לא הביעה התייחסות להעברת מטוסי קרב מפולין לאוקראינה, עסקה שהאמריקניים מתנגדים לה.

ביום רביעי הזהיר הממשל בוושינגטון שהרוסים עלולים להשתמש בנשק כימי והבית הלבן הכחיש  שנשק כימי מיוצר באוקראינה. דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה האשימה את אוקראינה בניהול מעבדות לייצור נשק כימי וביולוגי בתמיכה אמריקנית.

בפגישה עם סגנית נשיא ארה"ב אמר נשיא פולין בדרמטיות: "הרוסים מבצעים פשעי מלחמה באוקראינה. פלישתם נושאת סימנים של ג'נוסייד, השמדת עם, כיוון שכוונתם היא להשמיד ולהרוס עם". מפולין נוסעת האריס לביקור ברומניה.

סוכנויות רויטרס ו-AP מדווחות כי מספר הפליטים שיצאו מאוקראינה עולה על שני מיליון וכמחציתם עברו לפולין. זרם הפליטים נמשך. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית