דעה | מלחמת אוקראינה: עולם ישן מול עולם חדש

פוטין, אסד, סדאם חוסיין, סטלין, היטלר וקים ג'ונג און - לכולם היו, ויש, "סיבות טובות" לפתוח במלחמות. אולי יש סיכוי שהמערכה הנוכחית במזרח אירופה תוליד מדיניות תגובה חדשה, נמרצת ונחושה יותר של המערב

http://kremlin.ru/events/president/news/67568/photos/67358

צפיתי בכינוס המיוחד של מועצת איחוד אירופה בבריסל. נאמו שם שתי נשים העומדות בראש הפרלמנט האירופי. נשים מודרניות, אלגנטיות, בנות המאה ה-21. דיברו בלהט, בהתלהבות, דיברו על חרות ועל חופש, נגד דיקטטורה, נגד עריצות ונגד פלישה צבאית למדינה זרה. 

הטלוויזיה שידרה נאום של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, חנוט בחליפה כהה. דיבר על הממשלה הניאו-נאצית בקייב, על רוסיה  המאויימת על ידי אוקראינה. וחלפה מחשבה: אדוני שר החוץ לברוב, אתה והבוס שלך פוטין שייכים לעולם אחר, לעולם ישן ונשכח. אתם מדברים בשפה בלתי מובנת לצעירי היום באירופה ובאמריקה.

אתם מדברים על תוקפנות, על איומים, על צבא ועל מלחמה. וכי מי מאיים על המדינה הגדולה בעולם ועל 150 מיליון תושביה - אוקראינה עם 44 מיליון תושביה? אתם, האדונים פוטין ולברוב, פשוט לא שייכים. בעבר שרתם "עולם ישן נחריבה", אבל אתם שליטי הקרמלין עדיין בעולם הישן ומנסים להחריב בחרב עולם חדש.  

אחרי כן נאם בווידיאו נשיא אוקראינה זלנסקי. צעיר, נמרץ, לובש חולצת טי בצבע חאקי. מנהיג שמגן על תושבי ארצו מפני הרודן השכן. ברקע שידרו תמונות רחוב מחארקוב ומקייב, בתים הרוסים ופליטים ברחובות  ובדרכים, ואת צילומי הלוויין של שיירת 60 הק"מ של השריון הרוסי. 

וחלפה עוד מחשבה: מה התמונות האלו בשנת 2022. מי רוצה לראות היום טנקים נכנסים לרחובות עיר והורסים בתי מגורים. צעירי העולם עוסקים בסכנות האקלים, רוצים לבלות ולטייל, ללמוד, להתפרנס, להקים משפחה ולנסוע במכונית חשמלית, ועוד לא הסתיים המאבק בקורונה. 

ואתם שולחים מאות אלפי חיילים להשתלט על מדינה זרה, גובלת אתכם, מדברת בשפה כמעט זהה לשלכם, רוב תושביה מחזיקים באותה דת כמוכם. מדינה-אחות שנהפכה לפתע למשטר ניאו-נאצי רק כי תושביה מעוניינים להתקרב למערב ולהיות חברה באיחוד האירופי ובנאט"ו. מה הפלא? מי שהתקיימה עשרות שנים כגרורה סובייטית ברור שתישא עיניה למערב.  

מזה שבועיים שומעים וקוראים בתקשורת ראיונות עם מלומדים ואנשי אקדמיה, 'רוסולוגים', סובייטולוגים לשעבר ו'פוטינולוגים' היום. הם אומרים דברי טעם. מונים את צרותיו ודאגותיו והטראומות של פוטין. 'הוא חייב שתהיה חגורת הגנה רחבה לארצו'. 'הוא לא יסבול אוקראינה חברה בנאט"ו'. 'נבצר ממנו להכיל טילי פטריוט על אדמת פולין'. 'ארה"ב לא התחשבה בטענות של הרוסים'. 

כל המומחים הללו אומרים דברי אמת וטעם. הם מכירים היטב את החומר ואת האיש. ונכון גם שכדי להבין את צעדיו של מנהיג מן הראוי לנסות להיכנס לתוך ראשו, לחדור לעומק מוחו ונשמתו, ללמוד היטב את הביוגרפיה שלו, כדי להבין מה מציק לו ומה כוונותיו.

אך כאשר בוחנים היטב את היושב בקרמלין, רואים מנהיג ששייך לדור הישן, לעבר הרחוק, מי שעדיין מפעפעות בו שנות שרותו כסא"ל בק.ג.ב. דיקטטור, שליט יחיד, רודן עריץ. מי שאחרי 20 שנות שלטון מוקף כנראה בעדת אומרי-הן שמפחדים לומר לו את האמת, ולבטח למתוח ביקורת.  

בשנות שלטונו הרבות נקשרו לראשו של פוטין הרבה הילות תהילה. המערכה באוקראינה רחוקה מסיום, אך מותר כבר לקבוע שהיו קרעים בהילה שלראשו. גאון אסטרטגי? כנראה שפוטין העריך קצב התקדמות הרבה יותר מהיר באוקראינה משקרה באמת, לא העריך נכון את מידת ההתנגדות של האוקראינים.

גאון פוליטי? העריך שהמערב לא יגיב, שג'ו ביידן נשיא חלש, עייף ונרדם, שאירופה תגנה אך לא  תעשה דבר, שנאט"ו הוא ארגון חסר שיניים. והנה ביידן הוא שסוגר לפוטין את המרחב האווירי של אמריקה ומבטיח "נרדוף אחריכם".

ומה השיג פוטין? נכון שנכון שבעת כתיבת הדברים נכבשה חרסון בידי הצבא הרוסי ומי יודע לאן ימשיך. אבל כבר נראה שפוטין  הצליח לאחד כמה מהעייפים והחלשים. הנה כמה מה"הישגים" של פוטין במערכה הזו שטרם הסתיימה: הוא "הצליח" לאחד את חברות נאט"ו, שלראשונה מחליטה לשלוח נשק לאוקראינה (לא חברה בנאט"ו). 

"הצליח" לאחד את ארה"ב ואירופה בהטלת מערך סנקציות ענק על רוסיה ועליו אישית, "הצליח" לשכנע אפילו את גרמניה לשלוח סיוע צבאי לאוקראינה, "הצליח" לאחד ארגוני ספורט גדולים ומועדוני כדורגל ומופעי בידור יוקרתיים לסלק משורותיהם את רוסיה של פוטין, "הצליח" לספוג גינויים כמעט מכל אומה ולשון בעולם. 

לעומת כל אלו "הצליח" פוטין להביא על המאה ה-21, 'יורשת' המאה ה-20 על מלחמות העולם, שוב חורבן והרס ונשים שיולדות במנהרת רכבת תחתית ומיליוני פליטים ועקורי בית. כאילו נשכחו מיליוני הפליטים שנאלצו לא מזמן לעזוב את סוריה בעקבות מסע רצח והרס שיזם דיקטטור אחר, נשיא סוריה, חבר ומשת"פ של פוטין ומי שהזמינו לבנות נוכחות צבאית בסוריה ונתן לו במתנה נמל ים ונמל אוויר.  

לכל אחד מהשליטים האוטוקרטיים הללו בעבר ובהווה, פוטין ואסד וסדאם חוסיין וסטלין והיטלר וקים ג'ונג און מקוריאה הצפונית ושליטי איראן וסין, לכולם היו, ויש, "סיבות טובות" לפתוח במלחמות, בתוקפנות, בפיתוח נשק גרעיני, בהשתלטות על שטחים, בקיצור במדיניות של כוחנות ואלימות. 

לעולם הדמוקרטי, החופשי, בעל המשטר הפרלמנטרי, בו יש תקשורת חופשית וביקורת, קשה להגיב להתנהלויות של עריצי ציר הרוע והרשע בגלל ההבדלים בערכים, בשיטות הפעולה ובמבני השלטון. 

אולי יש סיכוי שהמערכה הנוכחית במזרח אירופה תוליד מדיניות תגובה חדשה, נמרצת ונחושה יותר של המערב, כזו שהטוב לא ירגיש חסר אונים מול הרע. כזו שתאמר לפוטין: "הרף, אין לך מה לחפש באוקראינה, מדינה ריבונית ועצמאית", כזו שתאמר לשליטי איראן: "הרפו מנשק גרעיני. אין לכן מה לחפש בסוריה ובתימן, בלבנון ובעזה, הפסיקו לאיים בהשמדת מדינה הרחוקה מכם אלפי קילומטרים". 

אחדות הדעות באירופה ובארה"ב וקואליציית מגני פוטין השבוע, בנוסף לצעדי נגד מעשיים, פיננסיים, כלכליים ואספקת נשק, מעודדים, מעוררים תקווה שיש דרכים להתמודד עם ציר הרשע, ולא באמצעות שיירות טנקים, אלא ביצירת תנאים ומצבים שיבלמו ויצרו את צעדיהם של ה'רעים' לבצע את זממם. האם זו מחשבה תמימה ובלתי מציאותית? יתכן, אך יש סימנים מעודדים, וצריך לקוות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית