מלחמה באוקראינה: המגעים להקמת מסדרון הומניטרי כשלו

סוכנות בלומברג דיווחה שהממשל האמריקני שוקל הטלת איסור על יבוא נפט מרוסיה. שלטונות רוסיה חסמו את פייסבוק וטוויטר

https://youtu.be/OolmTpFZRHI

שעות ספורות אחרי שמשלחות רוסיה ואוקראינה הסכימו על כינון מסדרון הומניטרי לפינוי אזרחים הופר ההסכם ופינוי האזרחים הופסק בגלל הפצצות של הרוסים, כך מסרו מקורות אוקראינים.

משרד ההגנה הרוסי הודיע שהסכם הפסקת אש לצורך פינוי אזרחים הושג בערים מריופול ווולנובקה. אולם סגן מנהל לשכת נשיא אוקראינה קירילו טימושקו הודיע שהרוסים מפרים את הפסקת האש. התכנית היתה לפנות 200 אלף תושבים מעיר הנמל מריופול ו-15 אלף מהעיר וולנובקה.

סוכנויות הידיעות מוסרות שהפינוי ממריופול דחוף ביותר כי המצב בעיר גרוע: מחסור חמור במים, בחשמל, אין תרופות, בתי המרקחת ריקים, לרופאים אין תרופות ומאות אלפי תושבים מצטופפים  בקור עז, כך לדברי ארגון רופאים ללא גבולות.

במקביל נמשכים מאמצים דיפלומטיים: ראש הממשלה בנט קיים שיחות עם פוטין ועם הקנצלר שולץ, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הגיע בשבת לפולין לשיחות עם ראש הממשלה, אחרי שהשתתף בכינוס מועצת נאט"ו בבריסל. סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס תבוא השבוע לפולין ולרומניה. 

הנשיא זלנסקי מתח ביקורת קשה על החלטת נאט"ו שלא להכריז על אוקראינה כעל אזור אסור לטיסה והטיל על הארגון את האחריות אם ימותו בני אדם. מזכירות נאט"ו הסבירה שהכרזה כזו על אזור אסור לטיסה עלולה לגרום למלחמה כוללת באירופה נגד רוסיה החמושה בנק גרעיני. 

סוכנות בלומברג דיווחה שהממשל האמריקני שוקל הטלת איסור על יבוא נפט מרוסיה, ובקונגרס כבר מכינים הצעת חוק ברוח זו. הממשל מברר מה יהיו ההשלכות של איסור כזה על לקוחות באמריקה של נפט רוסי ועל אספקת הנפט העולמית. בשבוע שעבר דחה הבית הלבן הצעה כזו, אולם בימים האחרונים גבר הלחץ בקונגרס, וחברים הזהירו כי ייזמו חקיקה בנושא. 

שלטונות רוסיה חסמו אתמול את פייסבוק וטוויטר לתושבי רוסיה וגם את שידורי רשות השידור הבריטי BBC ורשות השידור של גרמניה DW. הפרלמנט הרוסי העביר חוק המטיל עונש של עד 15 שנות מאסר על מי שיימצא אשם בהפצת ידיעות כזב בנושאים צבאיים. פוטין הודיע בשידור טלוויזיה כי הסנקציות הן "הכרזת מלחמה על רוסיה". חברות ויזה ומסטרכארד הודיעו על הפסקת פעילותן  ברוסיה. 

דיפנס ניוז מוסר כי באוקראינה מציינים לשבח את היעילות המבצעית הרבה של כטמ"מים TB2 תוצרת טורקיה בלחימה. הכטמ"מים השמידו משגרי טילים של הצבא הרוסי ורכבי אספקה. לאוקראינים יש 20 כטמ"מים מדגם זה, ומקורות מודיעין מוסרים שהושמדו בעזרתם יותר מ-30 מטרות של צבא רוסיה. 

בארה"ב נשמעו קריאות לשלוח לחיל האוויר של אוקראינה שלושה מטוסי הפצצה מדגם A-10 שהם מטוסי קרב תת-קוליים מנמיכי טוס בעלי כושר הפצצה גדול ונושאים כמות גדולה של חימוש. אלו מטוסים מתאימים לתקיפת שיירות צבא גדולות כמו אלו הנעות היום בדרכי אוקראינה. 

השיירה הצבאית הרוסית בדרך לקייב עדיין תקועה, ובימים האחרונים הגבירו הרוסים את הרעשת קייב הבירה. בכל תחנות הרכבת של קייב מצטופפים רבבות תושבים המבקשים להימלט מקייב ולהצטרף ל-1.4 מיליון הפליטים שכבר נמלטו מאוקראינה. ממשלת ישראל החליטה לשלוח לאוקראינה בית חולים שדה אזרחי לטיפול בפליטים ולהגשת סיוע רפואי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית