מלחמה באוקראינה: מרכז חרקוב נהרס כמעט כליל בהפגזות

ראש העיר איגור קוליחאייב הודיע שצבא רוסי נכנס לבניין העיריה וקרא לתושביו לצאת לרחובות רק בשעות היום ובקבוצות של שניים או יותר

via REUTERS

שבוע לפלישת רוסיה לאוקראינה: עיר הנמל חרסון לחוף הים השחור, נכבשה בידי הצבא הרוסי וראש העיר הודה שחיילים רוסיים נמצאים ברחובות העיר בת כרבע מיליון תושבים.

ראש העיר איגור קוליחאייב הודיע שצבא רוסי נכנס לבניין העיריה וקרא לתושביו לצאת לרחובות רק בשעות היום ובקבוצות של שניים או יותר. הבוקר נמסר שמספר פליטי מלחמת אוקראינה הגיע למיחליעון.

הפצצות והפגזות מהאוויר ומארטילריה רוסיים נמשכו אתמול על ערי אוקראינה, בעוד העצרת הכללית של האו"ם מחליטה ברוב גדול לגנות את רוסיה ולתבוע ממנה להסיג מיד את כוחותיה מאוקראינה.

לראשונה חשפו אתמול הרוסים את מספרי נפגעיהם במלחמה: משרד ההגנה הודיע שבקרבות נהרגו 498 חיילים ונפצעו 1,597. מטרת המבצע, אמר משרד ההגנה, היא פירוז אוקראינה מנשק והגנה על הרפובליקות של דונבאס. 

אתמול  היו חילופי גירוש דיפלומטים רוסיים ואמריקניים. דובר מזכ"ל האו"ם הודיע שארה"ב גירשה דיפלומט רוסי חבר במשלחת רוסיה לאו"ם. לדברי ספוטניק ניוז התגובה הרוסית היא לגרש דיפלומט אמריקני בכיר ממוסקווה. הרוסים טוענים שארה"ב עומדת לגרש מתחומה 12 דיפלומטים רוסיים העובדים באו"ם באשמת ריגול. 

החלטת עצרת האו"ם בגנות רוסיה התקבלה על ידי 141 מדינות מתוך 193 חברות. החלטת הגינוי נוסחה ב"מונחים חזקים במיוחד". 

בעיר חרקוב הכריז אתמול בציניות תושב העיר שהתנדב להילחם בפולש הרוסי: "ה'משחררים' הרוסיים מגיעים". מרכז חרקוב נהרס כמעט כליל בהפגזות, והכיכר המרכזית מוקפת גושי בניינים הרוסים ושברי הריסות.  גג מטה משטרת חרקוב עלה באש והתמוטט.

רוסיה הודיע כי היום יתקיים בבלארוס סיבוב שני של שיחות ומו"מ על הפסקת אש, אחרי שהסיבוב הראשון נכשל. הנשיא זלנסקי אמר שרוסיה חייבת להפסיק את ההפצצות לפני שמתחיל מו"מ על הפסקת אש.

אתמול לא היתה התקדמות משמעותית של הטור הצבאי הרוסי לעבר קייב אולם שוגרו 450 טילים לעבר מטרות שונות.  

בעולם הולך ומתרחב במהירות החרם הכלכלי על רוסיה: תאגידי ענק כמו אפל, בואינג, איירבוס ואקסון הודיעו אתמול על הפסקת פעילותם ברוסיה ושער הרובל ממשיך לצנוח. אתמול נשאל הנשיא ביידן אם יטיל סנקציות על נפט וגז של רוסיה והשיב: "הכל מונח על השולחן". 

נשמע לראשונה קולו מתא הכלא של מנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי  נבלני, שקרא לרוסים לצאת כל יום להפגנות נגד המלחמה. אוקראינה הודיעה שאלף מתנדבים מ-16 ארצות עושים את דרכם להצטרף למגינים על חרותה של אוקראינה יחד עם הצבא.

סוכנות רויטרס מדווחת כי בחוגי משרד ההגנה, הצבא וחיל האוויר בארה"ב מביעים תמיהה על ההשתתפות המצומצמת והבלתי מרשימה של חיל האוויר הרוסי במערכה. מומחי הגנה אמריקניים ציפו שהמערכה תיפתח בהתקפה עזה של מטוסי קרב מתקדמים על שדות תעופה ומטוסי קרב אוקראיניים, אולם זה לא קרה. מטוסים אוקראינים ממשיכים לטוס בשמי ארצם כמעט ללא הפרעה. במשך שבוע הלחימה נראה היה שהפיקוד הרוסי לא רצה לסכן טייסים ומטוסים. 

רוב לי, מומחה לצבא רוסיה במכון המחקר למדיניות חוץ בוושינגטון, אמר שהיה סבור שחיל האוויר  הרוסי, שיש לו מטוסי קרב מתקדמים, יפעיל אותם בכמות ובאיכות. אך היו השבוע סימנים לחוסר תיאום בחיל האוויר הרוסי וחוסר תיאום ותקשורת עם כוחות הקרקע. לפיכך כוחות צבא רוסיים שונים היו למעשה חשופים לתקיפות של מטוסי קרב אוקראיניים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית