מלחמה באוקראינה: ממשיכים הקרבות סביב קייב. המערב מקשיח סנקציות. הרוג ישראלי ראשון

בבלארוס וברחבי אוקראינה מדברים ויורים. עשרות נהרגו בהפגזות והפצצות של ארטילריה רוסית על רובע מגורים בעיר חארקוב, צבא רוסי מתקרב לקייב. רומן ברודסקי, כן 42, ישראלי תושב אוקראינה, הוא האזרח הישראלי שנהרג אמש (ב)

https://t.me/V_Zelenskiy_official

בבלארוס וברחבי אוקראינה מדברים ויורים. עשרות נהרגו בהפגזות והפצצות של ארטילריה רוסית על רובע מגורים בעיר חארקוב, צבא רוסי מתקרב לקייב. ובאותן שעות נפגשו בגבול בלארוס משלחות מרוסיה ומאוקראינה לדון בהפסקת אש, אך נפרדו כעבור כמה שעות "להתייעצויות" ולא היתה התקדמות. אוקראינה הגישה אתמול רשמית בקשה להתקבל כחברה באיחוד האירופי.

הבוקר גילו מצלמות הלוויין של MAXAR טור שריון שאורכו כ-60 ק"מ של צבא רוסי המתקרב לקייב הבירה ומשערים שבכוונת הרוסים לנסות להסתער על העיר. זלנסקי אמר שהרוסים מכוונים לתחנת כוח גדולה שמספקת חשמל לרוב חלקי העיר.  

רוסיה ניצבת עתה בפני כמות גדולה של סנקציות רבות וקשות של עשרות מדינות במערב, המאוחדות בגינוי הפלישה הרוסית. אך פוטין לא מראה שום סימני נסיגה ואמר אתמול ש"המערב הוא אימפריית שקרים". 

ברור עתה שצבא רוסיה לא השיג עד כה את מלוא המשימות כפי שתכנן פוטין, והעיר חארקוב היתה אתמול לזירת הלחימה העיקרית. ראשי העיר מדגישים שירי התותחים כוון לרובע מגורים שאין בו מטרות צבאיות. לדברי שר הפנים האוקראיני נהרגו אתמול ברובע זה עשרות בני  אדם.

אתמול נמשכה לחימה סביב עיר הנמל מריופול, וצבא רוסיה כבש שתי ערים קטנות ואזור נמצא סמוך לכור גרעיני לייצור חשמל. קייב הבירה מוחזקת בידי ממשלת אוקראינה, ואתמול נראה זלנסקי לבוש מדי צבא מעודד את אנשיו.

בפתיחת השיחות בגבול בלארוס אמרו נציגי אוקראינה שהם דורשים הפסקת אש מיידית ונסיגה מלאה של כל הכוחות הרוסיים מהמדינה. הקרמלין לא דיווח על דברי הרוסים. שתי המשלחות ישבו סביב שולחן גדול שעליו דגליהן. בראש משלחת אוקראינה עומד שר ההגנה, ואילו רוסיה שלחה משלחת בראשות יועצו לענייני תרבות של פוטין. 

בבריסל אמר שר החוץ של האיחוד האירופי ז'וזף בורל שהאיחוד יספק לאוקראינה מידע מודיעיני על תנועות הרוסים, וחברות האיחוד יגדילו בצורה משמעותית את הסיוע הצבאי לאוקראינה. אתמול שוחח נשיא צרפת מקרון בטלפון עם פוטין וקרא לו להכריז מיד על הפסקת אש ולחדול מתקיפת אזרחיים ותשתיות. מזכ"ל נאט"ו יינס שטולטנברג הודיע שהארגון יספק לאוקראינה טילי הגנ"א ונשק נ"ט. 

ז'וזף בורל הודיעי עוד שהאיחוד האירופי יספק לאוקראינה מטוסי קרב. מדינות חברות באיחוד כמו פולין, בולגריה וסלובקיה עשויות לספק לחיל האוויר האוקראינה מטוסי קרב מדגמי מיג-29  וסוחוי SU-25. מדובר בכ-60 מטוסי קרב.

כצעד חירום העלה אתמול הבנק הממלכתי הרוסי את הריבים מ-9.5 אחוזים ל-20 אחוזים, בעוד ערך הרובל יורד. השלטונות המליצו לחברות יצוא להיות מוכנות למכור מטבע זר.

הטלוויזיה האוקראינית הראתה את זלנסקי חותם על הבקשה הרשמית להתקבל כחברה באיחוד באירופי. אולם פרשנים סבורים שזה צעד סמלי, כי תהליך הצטרפות כזו נמשך כמה שנים וצפוייה התנגדות נמרצת של פוטין החוזר ומאשים שהמערב מנסה לאמץ את אוקראינה אל חיקו. 

הבוקר ההערכה היא כי חצי מיליון תושבים אוקראינים נמלטו לחו"ל, בעיקר לפולין, להונגריה ולרומניה, וכי כמיליון תושבים עזבו  את בתיהם. 

שתי חברות הנפט הענקיות SHELL ו-BP הודיעו שהן עוזבות את רוסיה. חברת של ביטלה שת"פים עם ענקית הגז והאנרגיה הרוסית גזפרום, כולל מעורבותה בצינור הגז הטבעי נורד סטרים 2. 

ארגוני הכדורגל FIFA ו-UEFA אסרו על הנבחרת הלאומית ועל נבחרות מועדונים ברוסיה להשתתף בתחרויות בינלאומיות. הוועד האולימפי הבינלאומי המליץ לארגוני הספורט הבינלאומיים לאסור על ספורטאים רוסיים ובלארוסיים להשתתף בתחרויות ובאירועי ספורט בינלאומיים.  

ממשלת רוסיה נקטה בצעדים להגביל את פעילות האינטרנט, פייסבוק והמידע לציבור בנושאי המלחמה באוקראינה. פעילות פייסבוק הואטה וכלי תקשורת שונים קיבלו הוראה לפרסם אך ורק חומרים ממקורות רשמיים.

הרוג ישראלי
רומן ברודסקי, כן 42, ישראלי תושב אוקראינה, הוא האזרח הישראלי שנהרג אתמול בעת שנסע בשיירה לעבר גבול מולדובה, אישר משרד החוץ.

משערים שרומן ברודסקי נהרג על ידי חיילים אוקראיניים בגלל טעות של בזיהוי. הרכב שבו נסע הגיע למחסום במרחק של 95 ק"מ דרומית לקייב, ושם נורה למוות. הודעות נמסרו לרעייתו שנסעה עם שני ילדיהם  באותה שיירה, ולאמו המתגוררת באשקלון. רומן עבר עם משפחתו לאוקראינה לפני כשנתיים ועבד כתקליטן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית