החלה מלחמה באוקראינה: צבא רוסיה תוקף במחוז דונבאס

סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס הודיעה שנשמעו קולות ירי ליד נמל התעופה של קייב, וצבא רוסיה הודיע שהוא "תוקף מערכי הגנה באמצעות נשק מתקדם"

https://twitter.com/mod_russia/status/1496069756390023170?s=20&t=OYrpQlICajnDqSOJyBdybg

המלחמה באוקראינה החלה הבוקר בשעה 5 שעון מזרח אירופה. בערים קייב וחרקוב מדווחים כתבי סוכנויות הידיעות רויטרס, CBS ו-CNN על טיסות של מטוסי קרב מעל הערים ופיצוצים עזים. המרחב האווירי של אוקראינה נסגר לטיסות אזרחיות, וכך גם המרחב האווירי הרוסי מעבר לגבול.

מעריכים שהשלב הראשון של המתקפה כולל תקיפות מהאוויר של מטרות צבאיות אוקראיניות בשתי הערים הגדולות קייב וחרקוב. סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס הודיעה שנשמעו קולות ירי ליד נמל התעופה של קייב, וצבא רוסיה הודיע שהוא "תוקף מערכי הגנה באמצעות נשק מתקדם".  

פוטין הודיע בשידור טלוויזיה על פעולה צבאית מיוחדת במחוז דונבאס, קרא לאוקראינים להניח את נשקם והטיל את האחריות על ממשלת קייב אם יישפך דם. "אני משוכנע שהצבא הרוסי ימלא את תפקידו". ההתקפה החלה דקות אחרי שפוטין הודיע שהחליט  לצאת למבצע כדי להגן על תושבי מחוז דונבאס. 

טיסת אל על מתל אביב לטורונטו שעמדה לנחות בקייב, וכן טיסת חברת התעופה הפולנית LOT הגיעו לאזור, הסתובבו באוויר וטסו ליעדים אחרים. כלי הטיס היחידה שנראה טס מעל אוקראינה היה מל"ט אמריקני גדול מדגם RQ-4B GLOBAL HAWK  המיועד לתצפית אוויר.

הנשיא ביידן גינה את רוסיה על המתקפה "הבלתי צודקת", והבטיח שארה"ב ובעלות בריתה ידאגו לכך שרוסיה תישא באחריות. ביידן הודיע שישא נאום לאומה אחרי כינוס חירום של מנהיגי שבע המדינות G7.

בניו יורק התכנס כינוס חירום של מועצת הביטחון של האו"ם והוגשה הצעת החלטה לגנות את רוסיה, אך אין ספק שהמשלחת הרוסית תטיל וטו על ההחלטה. שגרירת ארה"ב לינדה תומס גרינפילד הודיעה: "הרוסים סוגרים שדות תעופה, מזיזים כוחות לעמדות קרב שהוכנו מראש. אנו מצויים ברגע מסוכן".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו בוטרש קרא בהתרגשות: "הנשיא פוטין, חדל לך מתקיפת אוקראינה". שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן הודיע כי "פוטין ישלם מחיר מאוד ארוך טווח".

נשיא אוקראינה נשא נאום מנרגש בשפה הרוסית בו דחה את טענות מוסקווה שארצו מהווה איום על רוסיה והזהיר מאלפי הרוגים. "אם ההתקפה תסכן את חרותנו ואת חיי אזרחינו, נשיב מלחמה". זלנסקי ניסה להתקשר עם פוטין "אבל הקרמלין שותק".

משרד החוץ הישראלי הסתפק אתמול בהודעה שישראל מכבדת את ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה". עד הבוקר לא היה גינוי לרוסיה מצד ישראל בעת שצה"ל תוקף זה הלילה השני מטרות בסוריה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית