חוזה ענק בין רוסיה ולסין בתחום האנרגיה

חברת הנפט הרוסית הממשלתית רוזנפט חתמה על חוזה בסך 80 מיליארד דולר לעשר שנים לאספקת נפט לחברת הנפט הלאומית של סין CNPC

http://kremlin.ru/events/president/news/60682/photos/59375

חברת הנפט הרוסית הממשלתית רוזנפט חתמה על חוזה בסך 80 מיליארד דולר לעשר שנים לאספקת נפט לחברת הנפט הלאומית של סין CNPC. מדובר על 100 מיליון מטר-טון נפט, או 200 אלף חביות ביום. 

PORTNEWS מדווח כי על פי פרסומים רשמיים הנפט יועבר דרך קזכסטאן למתקני זיקוק במחוז שינג'יאנג שבסין יחד עם משלוחים אחרים של נפט רוסי לסין. חברת טראנסנפט, מפעילת צינור הנפט הרוסי, העבירה מרוסיה לסין בשנה שעברה 40 מיליון מטר-טון נפט, או כ-800 אלף חביות ביום. 

ההסכם החדש לא יפגע באספקת 80 מיליון טונות נפט לשנה שמועברים לסין בשילוב של צינור מזרח סיביר-האוקאינוס השקט, דרכו מועבר נפט ישירות לסין, וכן מעבר נפט מהנמל הרוסי קוזמינו שבמזרח הרחוק, לא הרחק מגבול רוסיה-סין. סין גם חתומה על הסכם ל-20 שנה לאספקת נפט איראני לסין.

נמסר גם שסין מנהלת מו"מ עם חברת   GULF CORPORATION להעברת נפט וגז לסין ולהודו בנתיב הצפוני, נתיב האוקיאנוס הארקטי. 

חברת רוזנפט בונה מתקן ענקי בחצי האי טיימור שבסיביר, שיכלול שני שדות תעופה ו-15 ערי תעשייה. פרוייקט נוסף של חברת הגז הממלכתית גזפרום הוא הקמת מתקן "כוח סיביר 2" להעברת נפט מרוסיה לסין דרך מונגוליה.

מדוע האיחוד האירופי מודאג מהסכמי העברת נפט רוסי לסין? התשובה היא שסין איננה עוד שוק יצוא לנפט אמריקני,  וארה"ב חייבת למצוא לעצמה יעדי יצוא חדשים. יש גם סכנה שעקב משבר אוקראינה לא יפעל צינור הגז נורדסטרים 2 בין רוסיה לבין מדינות האיחוד האירופי. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית