הערכה: עליונות רוסית מול נאט״ו בתחום כטמ"מים וחימוש משוטט

בעת לחימה יהיה קשה לאתר וליירט כלים קטנים במספרים גדולים. הפנטגון השקיע מיליארדי דולרים במערכות הגנ״א - בינתיים עם אחוזי יירוט נמוכים יחסית 

By Mike1979 Russia - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11609139

במקרה של סכסוך מזויין בין ארה"ב ונאט"ו לבין  רוסיה, ייתקל הכוח המערבי במערך רוסי גדול ומתקדם של כלי טיס בלתי מאויישים, כטמ"מים ורחפנים בגדלים שונים, מערכות ל"א וחימושים משוטטים (מתאבדים) שימלאו את החלל המבצעי שבין כוחות היבשה למטוסי הקרב.

DEFENSE NEWS קובע בסקירה מיוחדת, שלרוסים יש עליונות בתחום הזה, ולכוחות נאט"ו אין יכולת לחימה בסיוע הגנה יעילה של מטרייה אווירית וסיוע אוויר קרוב וצמוד. רמטכ"ל צבא רוסיה אמר לפני שלוש שניים שקרב מודרני לא יתכן ללא כטמ"מים.

בארסנל הרוסי בתחום המבצעי בשדה הקרב יש היום מספרים הולכים וגדלים של כטמ"מים מבצעיים, אש נ"מ מונחה, טילי קרקע-אוויר קצרי טווח (SAM), מערכות הגנ"א נישאות בידי חייל כמו SA-24  ו-SA-25. 

כבר בשנת 2014 במזרח אוקראינה הפעילו הרוסים כטמ"מים קטנים בגבהים שונים למטרות חיפוש ורכישת מטרות ולכיוון אש ארטילריה. בעתיד מתכנן צבא רוסיה לשגר לאוויר קבוצות (נחילים) של כטמ"מים חימושים משוטטים (מתאבדים) כדי ליצור  מה שהם מכנים "שדה מוקשים אווירי".

נאט"ו סובל ממחסור בכלי ארטילריה בעוד שהצבא הרוסי נסמך על תותחים ב-60 אחוזים מכוח האש שלו. הסקירה מעריכה שנאט"ו אינו מוכן להדיפת קבוצות של כטמ"מים וטילים קצרי טווח.

בעת לחימה יהיה קשה לאתר וליירט כלים קטנים במספרים גדולים. הפנטגון השקיע מיליארדי דולרים במערכות נגד כטמ"מים ורחפנים, אך תוצאות ניסויי שדה הראו ששיעורי היירוט לא עלו על 60 אחוזים. 

מומחים ממליצים שנאט"ו יתמקד בהגדלת העוצמה הארטילרית ומערכות הגנ"א יבשתיות, אלא שתהליך כזה יימשך זמן רב. עוד ממליצים שנאט"ו יצטייד במהירות במערכות כטמ"מים זולים כדי להשיג יתרון צבאי בשלבים הראשונים של לחימה, עד שיגיעו לזירה כוחות הצבא הגדולים של חברות נאט"ו.

בסיכום הסקירה, ארגון נאט"ו חייב לפעול להשגת עליונות אווירית בכל זירת לחימה, וזה התפקיד העיקרי של חילות האוויר של ארה"ב ושל חברות נאט"ו. חלפו ימי הזוהר של קרבות אוויר ואלו אינם עוד אמצעי הלחימה החשוב ביותר בזירה האווירית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית