תרגיל צבאי או הכנות לפלישה? פוטין וביידן במלחמת מוחות סביב אוקראינה

פוטין מרכז כוחות סביב אוקראינה. ביידן שולח חיילים ומטוסים מעבר לים. לברוב אומר 'לא היה כלום ולא יהיה כלום'. מחוזות דוברי רוסית באוקראינה טוענים כי יארגנו מרי אזרחי נגד הצבא הרוסי אם יפלוש

REUTERS/Sergey Pivovarov

מזרח אירופה נראית בתחילת שבוע זה כזירת התרגיל הצבאי הדו צדדי הגדול ביותר שהיה מעודו: יותר ממאה אלף חיילים על ציודם, מטוסיהם וטנקיהם מזה, ומזה מטוסי קרב F-15 ו-F-16 נוחתים בשדות תעופה במדינות הבלטיות ובפולין.

אלפי חיילים אמריקניים בכוננות, מועצת הביטחון מתכנסת לכינוס חירום, רמטכ"ל צבא ארה"ב גנרל מאליי מדבר על "תוצאות מחרידות עם נפגעים", אם תהיה פלישה, ביידן עוד מנסה דיפלומטיה ושולח מטוסים, לויד אוסטין מאיים.

לברוב אומר 'לא היה כלום ולא יהיה כלום'. ובימים האחרונים נולדה חזית חדשה - בלארוס, שם "תוכנן מזמן" תרגיל צבאי גדול, חיילים רוסיים כבר שם וההאקרים שולפים מקלדות.

ופוטין כמו רוסיה של צ'רצ'יל – חידה אפופת מסתורין וחידה. ומומחי צבא משרטטים דפ"אות – דרכי פעולה אפשרויות. 

ביידן שולח חיילים ומטוסים

ג'ו ביידן כנראה התעורר כשהחליט לשקול משלוח חיילים אמריקניים לאירופה, אבל עדיין איננו מגיב בזעם. ההחלטה עצמה לשקול משלוח צבא ליבשת זרה מנוגדת להשקפת עולמו. כרגע מבצעים ביידן ופוטין את ריקוד הסף, ריקוד ה'כמעט': פוטין כבר אסף יותר ממאה אלף חיילים, אבל אף לא אחד מהם חצה את גבול אוקראינה.

ביידן שולח חיילים ומטוסים מעבר לים, אבל לא למרכז הזירה ולליבת המחלוקת אלא 'על יד', למדינות הבלטיות. כך פני הדברים נכון לרגע זה. זה מצב העלול להיות נפיץ אפילו כתוצאה מטעות מקומית. האצבע מתקרבת להדק.

קחו למשל את שלוש המדינות הבלטיות ליטא, לטביה ואסטוניה, לשם אולי יגיעו החיילים האמריקניים:  קטנות, קרובות מידי לרוסיה, מאויימות ונחשבות לאיום, חשובות אסטרטגית, נושאות טראומות קשות של שנות שיעבוד סובייטי, נושאות עיניהן למערב, ומתחמשות.

שלוש הבלטיות מתאמצות לסייע לאוקראינה צבאית. ליטא ולטביה שולחות טילי נ"ט ונ"מ. אסטוניה מעוניינת לתרום למערכה תותחי האוביצר תוצרת רוסיה שהיו שייכים פעם למזרח גרמניה הקומוניסטית. גרמניה עוד לא אישרה. גרמניה בכלל אינה מאשרת משלוח נשק לאוקראינה. נכון לרגע זה.

ליטא דחוקה בין הים הבלטי, בלארוס והמובלעת הרוסית קלינינגרד, אחד האזורים החמושים ביותר באירופה. ליטא הותקפה פעמים רבות בסייבר רוסי וסיני. נוכחות צבאית אמריקנית, אפילו נוכחות קבע, תגביר את תחושת הביטחון באגף הזה של נאט"ו.  

אלו כוחות צבאיים ניצבים אלו מול אלו בימים אלו של קור ושלג במזרח אירופה. האמריקנים מדברים על 100 אלף חיילים רוסיים לאורך הגבול עם אוקראינה. המודיעין של אוקראינה מדבר על 120 אלף חיילים רוסיים, מהם 21 אלף חיילי חילות האוויר והים של רוסיה, וכן טילים טקטיים  'אסקנדר'.

כמו כן, מבחין המודיעין האוקראיני בפעילות מודיעינית רוסית נרחבת לאורך הגבול. רשת CNN דיווחה כי צילומי לוויין הראו תומ"תים רוסיים, טנקים, נגמ"שים וכלי רק"ם כבדים.

ניו יורק טיימס דיווח על הרכב העוצמה הרוסית: טנקי מערכה, נגמ"שים, רק"ם כבד, ארטילריה, יחידות לוגיסטיות ובתי חולים שדה, כל אלו ערוכים לאורך הגבול. לכוח הצבאי הרוסי יש להוסיף כ-30,000 ספרטיסטים, בדלנים מתנגדי משטר קייב פרו-רוסים הנמצאים בחבל דונבאס, הכולל את  דונייצק ולהאנסק, אזורים הנמצאים למעשה בפיקוח רוסי.

מתנגדים לפלישה רוסית

כתבים מערביים שכבר הגיעו לעיר חארקוב שבמזרח המדינה מדווחים שבעיר זו, שרבים מתושביה דוברי רוסית, מצב הרוח ודעת הקהל מתנגדים לפלישה רוסית. ויש חזית צפונית, אזור קלינצה, שהוא נקודת המפגש בין גבולות רוסיה, אוקראינה ובלארוס, אזור רגיש מבחינה אסטרטגית אזורית ונתיב אפשרי לתנועת כוחות רוסיים לעבר קייב הבירה. 

המכון לסוציולוגיה של אוניברסיטת קייב ערך סקרים לפיהם אחד מכל שלושה אוקראינים מוכן להתנגדות מזויינת נגד כובש רוסי, ו-20 אחוז מהנשאלים דיברו על התנגדות אזרחית מאורגנת. כלומר, צבא רוסי ימצא עצמו בסביבה עויינת.

אפילו אם יחדרו כוחות רוסיים עמוק לתוך שטח אוקראינה, הם יתקשו להחזיק ולשלוט במדינה רחבת הידיים, בה ניתן לארגן בנוסף לצבא אלפי יחידות גרילה קטנות שיזרעו הרס בצבא הרוסי. 

סיכומו של דבר צבא רוסי מקיף למעשה את אוקראינה ממזרח, מצפון וגם מדרום. מפקדת נאט"ו מודיעה שהיא מעמידה את כוחותיה בכוננות ומחזקת את  מזרח אירופה בכלי שיט ובמטוסי קרב. תגובת מוסקווה: המערב בהיסטריה.

בעת כתיבת דברים אלו אין סימנים לתזוזה רוסית לכיוון גבול אוקראינה. העתיד הקרוב והרחוק נתונים במוחו של ולדימיר פוטין, ומרגע שארה"ב הודיעה על אפשרות של משלוח צבא לאירופה, המשחק עלה שלב והוא דו-צדדי בין נשיאי שתי מעצמות העל. כמספר האופציות והאפשרויות כך מספר התרחישים שמתארים מומחים, פרשנים ויודעי-דבר במערב.

יתכן שהצדק עם אלו שאינן מעלים על דעת אפשרות מטורפת שמחר בבוקר יפרצו קרבות שריון, חי"ר, מטוסי קרב או כלי שיט רוסיים ואמריקניים, לוחמי שתי המעצמות אלו נגד אלו. זו תחזית הזויה, מפחידה. אולי העולם לא השתגע עד כדי כך.

מחשבים את ההפסדים העצומים הצפויים לפוטין ולארצו אם יפתח במלחמה. מזכירים מה עלול לקרות ומה קרה בהיסטוריה כאשר מעירים מרבצו את הדב האמריקני. מי כפוטין מודע ליתרונות הצבאיים-טכנולוגיים הגדולים של צבא ארה"ב על פני צבא רוסיה שלו. 

אבל, כשמדובר ברוסיה אפופת הסוד, המסתורין והחידה ובמעמקי מוחו של פוטין לעולם אין לדעת. לכן נשמעות הערכות של 'רוסולוגים' ו'פוטינולוגים' המעלים אפשרות שוולדימיר פוטין ינקוט, אולי בקרוב, בצעד שאיש כרגע אינה מעלה על דעתו, שהוא ייזום הפתעה מוחלטת בלתי צפוייה. לאו דווקא מלחמה צבאית של ממש, אלא מן הפתעה שתותיר את המערב בלתי מוכן.    

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית